HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 löda eller skruva ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/10/24 :  18:00:02  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
jag är just i begrepp att modda delningsfiltret och då kom funderingar kring detta med att koppla ihop komponenterna. Att löda har jag alltid gjort men det har också alltid kännts lite halvdant med tanke på vad lödtenn egentligen är gjort av! Inte det ultimata kontaktmediet kan jag tycka! Antar att om kontakten mellan "komponent-tåtarna" först har gjorts i princip solid,eller så nära det är möjligt så är ett lager lödtenn bra som garanti för att sammanfogningen håller och skyddas mot oxidering.
Men lödtenn till att förmedla signaler - njae ?!
Jag funderade då över hur en sammanfogning med "sockerbitar" som permanent kontaktering står sig mot lödning?!
Den kontakt som uppstår då man skruvar fast komponenterna måste ju bli väldigt hög!
Vad är nackdelarna med detta förfaringssätt?
En given fördel är ju naturligtvis att det blir f-n så mycket lättare då man senare vill modda ytterligare ( för det vill man ju )

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/24 :  18:40:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Jag har kört med "sockerbitstricket", och det funkar, det bli ju enklare att byta komponenter när man vill ändra värden.

Och när man är nöjd då kan man ju alltid löda i hop grejorna.

Sockerbitar fungerar.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/10/24 :  18:56:46  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
frågan är väl egentligen - vilken metod ger bättre kontakt? Jag har för mig att tex (rätta mig om jag har fel) Jorma Design inte löder ihop sina kablar mer än där det är absolut nödvändigt.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/10/24 :  19:09:41  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Pressa ihop tåtarna eller "svetsa" är bättre än å löda om man har rätta verktygen.

Med tanke på hur många lödpunkter det är mellan CD skiva å slutstegens utgång så kvittar det om man löder delningsfiltret i högtalaren.

Om man betar av ändarna som ska sammanfogas, tvinnar dom å sedan löder så har man gjort det enklaste å bästa i vanlig hemmiljö.


Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/24 :  19:26:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
För min del har jag inte upptäckt någon skillnad när det gäller lödning eller sockerbitar, för mig fungerar båda alternativen.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/10/24 :  19:30:52  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Vad är "sockerbitstricket"?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/10/24 :  20:20:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En svets är alltid bättre än en lödning, men som många skrivit - hör man någon skillnad? Knappast.

På den gamla goda stordatortiden när mycket virades, meddelades att en virning var en sorts svets som med tiden bara blev bättre medan en lödning åldrades.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/10/24 :  20:24:33  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
Imperial skrev - Med tanke på hur många lödpunkter det är mellan CD skiva å slutstegens utgång så kvittar det om man löder delningsfiltret i högtalaren.
Om man betar av ändarna som ska sammanfogas, tvinnar dom å sedan löder så har man gjort det enklaste å bästa i vanlig hemmiljö.-

Dessa kommentarer väcker frågor!

Oavsett antalet lödpunkter så verkar andra åtgärder efter slutstegen påverka ljudkvaliteten, tex kvaliteten på alla därefter inkopplade kablar. Tex bättre kablar verkar ljudförbättrande. Kanske inte för att dom "förbättrar" ljudet men för att dom inte "försämrar" ljudet så mycket som sämre material/konstruktioner gör. Och att då tro att kvaliteten på kontaktytorna i delningsfiltret inte spelar någon roll håller jag INTE med om !
Vad är vanlig hemmiljö? I alla fall inte den jag har hemma om man frågar arbetskamraterna som tycker att jag är otroligt nördig som har denna hobby !
Om jag vill använda mig av den ultimata metoden kan kanske den enklaste metoden vara den bästa ( ofta är det enkla sättet det bästa sättet), och i så fall är väl sockerbitar den enklaste metoden. Sen kan man förstås snöa in på vilka sockerbitar som fungerar bäst!
Att svetsa ihop materialen kan jag också tycka verkar vara en ypperlig metod, men var hitta en maskin som kan svetsa så små punkter.
Men frågan kvarstår - Vilken metod ger BÄSTA kontakten?


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/24 :  20:42:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Crimpning bara, ingen lödning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/10/24 20:43:31
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/10/24 :  20:50:57  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
Crimpning, (kanske i kombination med att lägga på ett skikt av något korrosionsskydd tex vax,den typ som finns på sprayburk och används inom bilindustrin) låter som en BRA metod!
Är det någon som sett någon undersökning av olika kontakteringsmetoders verkan på signalförmedlingsfunktionen (kunde inte komma på något längre ord!!)
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/10/24 :  20:53:44  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
PS Bernt, köpte nyss Jorma no1 högtalarkablar, Keep up the good work!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/10/24 :  21:10:02  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jo det kan säkert bli skillnad men jag har inte hört nån skillnad mellan lödning och sockerbit.

Jag förutsätter att man tar i lite extra längd på ex kabel å tvinna runt komponentbenen så att kopparn gnids ihop åsså får lodet omsluta så att det inte oxiderar.

Det är låga impedanser så klena lödningar bör man undvika.

Vira är åxå ett mycket bra sätt.

Det man vill uppnå är en förlustfri skarv män att den även skall vara gastät så att oxidation inte kan uppstå.

När man skarvar kabel så har man en speciell pasta som man penslar på på skarv stället åsså mekanisk eller helst hydrauliskt verktyg för att pressa på hylsan.
I detta fallet tänker jag på högspänningsledningar men det är samma princip på presshylsor som man kan köpa i varuhusens el avdelning.

Det Bästa är trots allt en å samma kabel från punkt a till b men det går inte alltid.

Jo! Vad som är normalt att ha hemma är inte jag rätt person att svara på men dom flesta av oss har nog inga större mekaniska verktyg hemma.
Själv har jag ett knippe olika kabeltänger å 2 knäledspressar 4 svetsar mm...

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/24 :  21:24:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
PS Bernt, köpte nyss Jorma no1 högtalarkablar, Keep up the good work!
Aha, då tror jag att jag vet vilka det var. Hoppas du blir nöjd!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/10/24 :  21:51:22  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
Jo Bernt, det är det överlägset mesta jag betalat för kablar, men på något sätt känns det inte dyrt! Faktiskt prisvärt. Och ja, kablar från Göteborgs närmaste omgivningar var det ja.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/24 :  22:44:47  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Vad är "sockerbitstricket"?
Fel forum, det tricket kräver en kvinna, två sockerbitar och en pincett.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/10/25 :  09:56:07  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hej,

Som jag förstår frågan, så är du orolig att det "orena" lödtennet inte är en bra kontaktförmedlare?
Med en sockerbit så får de ett pressförband mellan dina anslutningar och att detta skulle vara bättre (elektriskt) med de spänning/ström-nivåer vi har i våra delningsfilter har jag mycket svårt att se! Vill du labba med komponenter eller inte är vän med lödkolven - kör med sockerbitar. Själv hade jag valt lödkolven alla dagar i veckan!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/25 :  10:31:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Löd du dina delningsfilter och sätt sen någon matta på golvet och något trevligt på sidoväggarna för att tämja oönskade reflexer.
Då får du hundra ggr bättre ljud än med någon annan kontakteringsmetod i filtren men inget gjort åt akustiken.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/25 :  12:36:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har han inte åtgärdat akustiken???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/10/25 :  16:54:53  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
jag förstår att detta är ett litet problem om ens något problem alls, men när man håller på i denna hobby så blir det i alla fall för min del lätt att gå in på "detaljer"!
Jag har faktiskt till slut blivit tvungen att erkänna att det är minst lika roligt att "modda" så långt jag förmår som att lyssna till musiken. Så, då var det sagt !!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/25 :  18:07:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Har han inte åtgärdat akustiken???

Jag har ingen aning, andemeningen var att det säkert finns lättare förbättringar än att börja svetsa komponenterna i filtren.


quote:
Jag har faktiskt till slut blivit tvungen att erkänna att det är minst lika roligt att "modda" så långt jag förmår som att lyssna till musiken. Så, då var det sagt !!

Vare sig det är löjligt eller ej, så är det väl bra att inse och medge sina dunkla drivkrafter.
Och visst, just tweaka och modda är ju en del av hobbyn för många här, inget fel med det.
Med det klarlagt kan vi väl fortsätta ner i atomär nivå här.


Nu ska jag inte störa med några fler snusförnuftigheter iaf ...
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2010/10/25 :  19:46:58  Show Profile Send urban a Private Message  Reply
Ja - akustiken är definitivt ett område som behöver översyn.
Jag har nu skruvat ihop delningsfiltret i den högra högtalaren med sockerbitar.
En omedelbar effekt är att balansen har tiltat över till favör för just den högtalaren, tidigare har alltid det varit ett motsatt förhållande. Har tidigare varit tvungen att kompensera för en alltför dominant vänsterhögtalare! Inte mycket, någon DB kanske men i alla fall märkbart.
Har alltid hänvisat denna obalans till just akustikförhållanden.
Riktigt vilken slutsats jag ska dra av detta resultat vet jag inte än. Måste först färdigställa delningsfiltret i den andra högtalaren, och se om det återgår till det gamla mönstret
Kan ju vara någon dålig lödning i det delningsfiltret jag nu moddat !?
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2010/10/25 :  19:57:54  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
En viktig detalj är att inte köra tenn och skruva samtidigt!
Dvs man skall INTE förtenna ledningar som skruvas fast.
Tennet är mjukt och efter ett tag blir det glappkontakt.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/25 :  20:26:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tenn kallflyter redan vid eller nära rumstemp om det är utsatt för tryck.
Det går egentligen att generalisera så, för olika tenn har ju olika legeringar och halter, men om man nu ska generalisera så ...
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/10/25 :  20:26:54  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Inom industrin så klämmer man i plint, en skruvad kabel kan vibrera loss, en klämd sitter bättre med mindre mekanisk åverkan än skruvad kabel, i ett delningsfilter hade jag gjort en spikmall, virat trådarna runt spikskallen och lödat ihop pryttlarna.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/10/26 :  08:36:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Använd silverlod om du ska löda.
Annars pressning i oxidationsfria hylsor.
Eller vanliga hylsor som du försluter och bromsar syret..

Annars som soundbrigade sa, Hårdviring. De e hardcore..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/10/26 :  20:25:32  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
OT.
Viras det överhuvudtaget nuförtiden? (minns att det virades friskt på gamla Teli-tiden).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000