HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens+ortofon. Värdering?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/10/23 :  18:36:37  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Denon DL103R passar kanon som sagt.
Jag köpte min puppa billigt från Japan.Tror Hifiklubben tar ca4000
Hade du haft en SME arm hade jag dessutom bytat armlager till brons som jag har gjort på minMycket pilleri men värt mödan

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/24 :  09:47:27  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Går det att bara byta nålen och behålla pickupen? När jag nu har en gammal spelare, gammal arm och gammal pickup känns det ju synd att förändra nått (förutsatt att dnålen är utsliten då, det behöver den ju inte vara.)

Jag kom just på att jag inte har något MC-riaa heller, endast MM. Det går ju att lösa dock.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/24 :  10:37:04  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Både "puppan" och armen är värda att köra som dom är.
En ny nål + ett superfin Riaa tror jag nog är värt
sina pengar. Även om det betyder att Du får skicka
"puppan" till Danmark.

Glöm inte att det är "kvalité" Du har, inget "köp slit
och släng".

Kul att Du fick tag i en fin "kärra" Kmj.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/24 :  11:31:50  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Tack Gubben, det var precis det jag ville höra.
Har jag nu fått en sådan komplett sak från samma epok så kändes det fel att sätta på nyare delar. Både pga att jag inte vill förstöra, i brist på annat ord, helheten och att jag hörde min plånboks skräckslagna flämtning över halva lägenheten .

Men då kan man alltså skicka puppan till ortofon och få nålen ersatt om det nu skulle behövas? Har jag tur så är den välvårdad och då behöver jag ju inte göra mkt förutom att slipa fram teaken igen. Det verkar vara teak om man går efter undersidan som är omålad.

När det kommer till RIAAt så har jag ju redan ett indescrete riaa och jag har sett att Bubbel anpassat det efter MC med en stepup trafo. Klarar sig den vinylfanatikern med det så gör ju garanterat jag det med.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/24 :  12:06:15  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag upptäckte en annan sak precis.
Om jag lyfter av och vänder skivtallriken upp&ner så är det 13st försänkningar borrade längst ytterdelen. Ungefär om om man tagit ett 9mm borr och borrat ner i, men inte helt igenom, tallriken. De ligger i en båge längst ytterdelen med ca 1-2mm mellan varandra på en längd av ca 20cm.
Uppenbarligen är det någon form av balansering men är det en efterproduktionsmodifikation eller är det en standardåtgärd från tillverkaren?
Det finns även en markering med spritpenna på ovansidan som går över kanten mellan tallriken och själva centrumaxeln. En indikering för att kunna placera tallriken i en exakt position.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/24 :  14:13:50  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag kunde självklart inte hålla fingrarna i styr utan började slipa lite smått på baksidan av plinten och myket riktigt så börjar det lysa igenom lite av ett fint, rödaktigt träslag. Teak it is!

Den bruna färgen bildar dock ett mkt fint damm och det luktar lite som de där äckliga likörerna i aladinaskarna.
Det kan kanske vara en idé att skruva loss plinten först men jag vill inte ge mig in på det i onödan utan en servicemanual. Är det någon som råkar ha en manual till en 125 MKI:a?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/24 :  15:58:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
När det kommer till RIAAt så har jag ju redan ett indescrete riaa och jag har sett att Bubbel anpassat det efter MC med en stepup trafo. Klarar sig den vinylfanatikern med det så gör ju garanterat jag det med.


Det sitter nog ett orginal-tranfo i din 125:a, behåll den!

quote:
Om jag lyfter av och vänder skivtallriken upp&ner så är det 13st försänkningar borrade längst ytterdelen.


Kolla först "batch-nummret".
På min ser det ut såhär:

Det står "70" och tio små prickar. Det betyder; batch nr 10 år 1970.
Om din talrik är gjuten efter min, är jag säker på att det är gjort
av någon som inte är nöjd med Thorens barlansering.

Jag testade och gjorde lite beräkningar en gång på krafter som
kommer av ex-centricitet. 45 rpm så behöver man ca: 1 hg i periferin
om man vill häva drivremmens tvärkraft.


Nu är det pressgjuten zinkgjutgods vi har att göra med. Och den är
känd för sin höga precision och fina råyta.
Dom tre fördjupningarna på ovansidan är ganska troligt till för att
fungera som styrning och med-bringare när dom svarva tallriken.
Det var nog gjort i en uppsättning.

quote:
Är det någon som råkar ha en manual till en 125 MKI:a?


Om inte Anders Bubbel och EAR redan fixad det kan Du hojta till. Finns
på VinylEngine annars.


Här en bild på "lill brosan" M15E, till Din puppa, lite suddigt bara.
Dom är samtida!
(Tänk att det finns folk som gillar äldre teknik )

quote:










Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/24 :  16:39:18  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Det står "70" och tio små prickar. Det betyder; batch nr 10 år 1970.


Något sånt har jag inte på min men däremot står det 1415-0 och en symbol som ser ut som ett $ med det andra strecket vinklat likt "<"

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/24 :  17:21:24  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Då är det nog en tidig skivtallrik (spelare) Du har. Kanske gjuten i
någon form av "prottyp-verktyg". Är den från 1968 är det inte
en vansinnig teori.
Då är det inte omöjligt att den är balanserad hos Thorens.

Det tar lite tid innan man får ordning på "ingöt" och annat gjut-
teknisk. Men för oss är det viktigt att "bitarna" är OK. Och
det är dom helt säkert.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/24 :  19:21:52  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Om inte annat så är det lite roligare med prototypprylar.

Ang den eventuellt inbyggda MC-trafon. Är det bara att plugga in den i ett MM-steg då alltså?

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/10/24 19:23:08
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/24 :  19:55:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Om inte annat så är det lite roligare med prototypprylar.


Japp...Du fattar finessen med den första "50-serien", "100-serien"
eller vad det nu blev den gången.
Den serien granskas av alla, och analyseras kritiskt. Tänk bara på
dom första visningarna och testerna man gör på bilar. Då duger inga
"B-exemplar" inte.
Men spelaren är inget "prototyp-ex". Det är bara verktyg som man
gjuter i och fixturer i bearbetningen som inte är i produktion.
Förenklat kan man säga att den är "handgjod". Och det är "najs" värre.
Om barlanseringen är gjord på Thorens, kan Du nog räkna med att det
är ett "först-klassisk" exemplar Du har.

quote:
Ang den eventuellt inbyggda MC-trafon. Är det bara att plugga in den i ett MM-steg då alltså?

Vi får luta oss mot Anders Bubbel och EAR som har "höjda-kompetens".
Jag vet att man sålde en "speciell" tranfo till SL15. Undrar om det
inte var av märket Ortofon den också.

Detta var kul, Kmj!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/24 :  20:38:50  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Vi får luta oss mot Anders Bubbel och EAR som har "höjda-kompetens".
Jag vet att man sålde en "speciell" tranfo till SL15. Undrar om det
inte var av märket Ortofon den också.

Detta var kul, Kmj!


Oja, minst sagt skitkul!

Då väntar vi på expertpanelens utlåtande.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/10/25 :  15:54:34  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Det är alldeles rätt som Gubben säger att det fanns en speciell trafo till din Puppa.2-15k heter den.Här under har du spec.
Jag tycker du skall bli medlem på vinylengine för där finns jättemycket intressant att läsa.
Jag gjorde så med min spelare att när jag fått bort färgen så lackade jag med gammaldags polerlack
Tror dock inte trafon är inbyggd i spelaren men det är lätt för din del att se.


Description

Due to the low impedance and output voltages of some cartridges, such as the SL-15, it is often necessary to employ a transformer.

Ortofon offers the 2-15K, a twin transformer (for stereo use) with cables and plugs which can be plugged in between the normal connecting cables and standard amplifier input (47k ohms).

The output impedance of the transformer is 15k ohms; however this does not mean that the amplifier input impedance has to be 15k ohms too.

The electrodynamic system has a 'flat' (velocity versus frequency) response irrespective of the load.


Specifications

Input impedance: 2 ohms

Output impedance: 15k ohms

Load impedance: 47k ohms

Frequency response: 10 to 40,000Hz

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2010/10/25 16:00:22
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/10/25 :  16:28:07  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Jag tycker för övrigt också att du skall försöka hålla spelaren original om du kan.Jag lovar dig att det räcker långt
Det enda som jag gjort med min som inte är original är att jag bytt nållagret på tonarmen till ett bronslager då det gamla var dåligt.
Puppa var där ingen med men enl min mening finns det bara ett par stycken vettiga kandidater till min 3012 arm och det var Ortofon SPU eller Denon DL103(R) Jag valde Denonen

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/10/25 :  16:38:43  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Din tonarm skall med relativt stor säkerhet heta RS-212T där Tét står för att den redan är förbered på ett antal olika Thorensspelare
TD124 TD125 och någon till

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/25 :  19:03:23  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker för övrigt också att du skall försöka hålla spelaren original om du kan.Jag lovar dig att det räcker långt

Ingen fara, jag ska bara slipa bort den fula brun-grå färgen samt se till att den är i ok skick. Jag vill egentligen inte ens byta puppa utan helst bara nålen, om det nu är möjligt och ens nödvändigt.

Filen du postade EAR syns inte här, kanske är det en inställning bara.

Hur mkt jobb är det att skruva loss plinten? Det dammar nått förskräckligt och om jag tar bort den kan jag gå loss med eldrift istället för handkraft utan att riskera damm i mekaniken.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/10/25 :  19:35:41  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Registrera dig här så får du all tänkbar information med servicemanualer och det hela.
http://www.vinylengine.com/

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/10/25 :  19:47:22  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Det gjordes förresten ett litet reportage om min TD 125 på euphonia för länge sedan.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=519&st=45
Origininalarmen var inte TP16 utan TP25 förresten men det har ingen betydelse i ditt fall KMJ

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/25 :  20:14:16  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Tackar, jag har reggat mig nu och lade mig precis upp&ner i köket för att kolla lite under och i pjäsen och här är ytterligare en överraskning. Antingen så har den stått extremt torrt eller så är den nyssen servad. Lödpunterna på kortet riktigt gnistrar, plaskskyddet över säkringarna är inte gulnat och jag kan näst intill spegla mig i trissorna. Hade jag inte vetat bättre så skulle jag gissa på att den precis rullar av bandet!.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/26 :  12:59:08  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Den serien granskas av alla, och analyseras kritiskt. Tänk bara på
dom första visningarna och testerna man gör på bilar. Då duger inga
"B-exemplar" inte.



Aha, du menar ungeför som Volvos senaste bromstester?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/10/27 :  13:31:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag är inte inne så ofta så jag har missat detta rejält jag hittade en 125:a i somras i en data butik som hade kursat och en del av fd. ägarens saker fanns där dock var min inte i allra bästa skick, men efter en del prutande och snygga manövrar så fick jag min för dubbla pengen mot vad Ear gav för sin.

Min har också en vitmålad plint och jag tror att det är någon eftermonterad historia eller är det original, någon som vet min har börjat dela på sig och det gjorde att jag har tillverkat delar till en ny i ek.

anders

Mina tips är att du byter ut alla eletrolyter innan du tar den i bruk de som satt på min var helt utorkade och spruckna summan för nya hamnar under 200:-.

Ja det går utmärkt att använda step-up till inDiscreet riaat koppla bara rätt så slipper du en massa brrum.

Manual för alla modeller av TD125 hittar du på vinylengine, det finns olika varianter av kretskort så kolla noga så att du får rätt version.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/27 :  15:11:18  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Min plint står jämte mig nu och så fort jag stämplat ut så blir det att kila in i verkstaden och slipa färg. Jag jobbar numera på ett varv så förutom att jag får den sprutlackad i veckan så är tillgången på mahogny och liknande material aningen högre nu än för några månader sedan. Då mina nyinförskaffade OA5 MKII verkar vara mahogny så är det inte omöjligt att en ny plint snart infinner sig.

Mitt Indescrete har lite konstiga saker för sig, det knäpper och ploppar med nån sekunds mellanrum så jag får ge det en genomgång när tillfället ges men tills dess har jag även Rod Elliots P06. Först så är det ju stepups som saknas ändå, tips på lämpliga och inte allt för dyra mottages. Jag är ju trots allt ingen vinylfetishist utan bara någon med en gnutta tur.

Vinylengine har jag reggat mig på och tipset att byta lytarna var inte dumt, det hade jag inte ens tänkt på och med tanke på spelarens interna skick så kommer det garanterat inte att medföra några problem.

Så fort jag har pillat med lite andra saker hemma så ska jag klicka av lite kort, skaffa en bättre storleksomvandlare till korten och posta lite mer detaljer, info och renoveringsgång här.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/27 :  20:47:45  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

"Vi har gjort 380 sådana här test" sa Steven Armstrong, näst högste chef på Volvo, direkt efteråt. "Men det 381:a gick snett".

Vet i rackars........men det får aldrig hända! Eller kan det vara
"tjyv och rackar spel" med Kineserna.

Efter som jag konstruerat en del med "polymerer" (plast och gummi) så
kan jag bestämt påstå att Thorens (vid den här tiden) använde först-
klassisk material. All plast och gummi funkar på min spelare.

Det jag vet varit på tapeten är fjädrarna i sub-chassit. Dom "ger sig"
med tiden.
Det beror på att det fjäderstål som används har renats med vanlig
luft, (vanligt i Tyskland). Och inte syrgas som är vanligt uppe i
Norrboten.
Varför man valde att använda detta med lägre kvalité är en gåta.
Och det verkar bara vara "visa spelare" och inte alla.

Hade jag haft tillgång till en "hobby-verstad" skulle jag starta
tillverkning av reservdelar till 124:an, 125:an och
"lillebröderna". Gjutna detaljer går att göra ur "fullmaterial".

Försök behåll så mycket av "original-delarna" som möjligt.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/28 :  06:59:34  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Nu har vi ytterligare ett mysterium.
Plinten har alla tecken på att vara verkstadstillverkad. Den har en ganska otydlig stämpel på insidan, spåren är noggrannt frästa och stödbitarna inuti är häftade. Inget man gör hemma i garaget alltså. Men efter slipningen så visade det sig lite annat.
Teak är det inte, snarare nått ljusare lövträslag, rödare än björk och inte så grått som ek. Sidorna är gjorda i två stycken och inte ett, det verkar vara en ram som är lika hög som fronten och sedan har bitar satts på ovanpå för att få de extra centimetrarna på sidorna och bakstycket, dessa har sedan blivit fanerade.

En annan sak är att trots att den verkar vara fabrikstillverkad så finns inga spår efter hål till lockets gångjärn, varken på insidan eller utsidan.

Kan det vara så att den av någon anledning sålts ny utan akryllock?
Eller kan någon ha haft ett snickeri till att tillverka en ny plint, fanera den och sedan måla den? Det låter ganska otroligt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/10/29 :  10:32:49  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
En nyslipad och nylackad plint står på skrivbordet framför mig nu, får se om man hinner skruva ihop den idag, J-dagen och allt annat som kommer ivägen idag.

quote:
J-Dagen



J-dagen, fredagen den 29 oktober är den dagen som Carlsberg släpper sitt julöl.

Förra året åkte Carlsberg runt i häst och vagn till de krögare som säljer ölet. Det är ett mycket trevligt inslag i vår stad. I år har vi beslutat att Turistbyrån, Carlsberg och Innerstadsföreningen kommer att utveckla detta ännu mer för att det skall bli en trevlig tradition. Butikerna öppet till 19.00



.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000