Author |
Topic |
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 22:05:59
|
Som sagt i rubriken vill en kompis till mig ha lite bättre ljud ur datorn när han lyssnar på Spotify.
Det som finns i utrustningsväg idag är ett modem som ej har några möjligheter för trådlös anslutning, en dator utan trådlöst nätverkskort och en hyfsad hifianläggning.
Min första tanke var Squeezebox, men vad behöver man för utrustning utöver själva boxen och vilken box skall man köpa?
Även andra förslag på all-i-ett-lösningar välkomnas bara det ligger i ungefär samma prisklass. |
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 22:14:08
|
Music Streamer? |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2010/10/20 : 23:07:52
|
quote: "En kompis vill ha bättre ljud ur datorn"
Vi förstår nog...
Ja det är en sån räven menar, det har även kommit en nyare modell, kolla här. Sen är ju förstås frågan var han vill ha datorn, men antar att den är bofast pga nätverkskabeln? Eller står den nära anläggningen? Eller soffan? Nåväl, en lång USB-kabel till ovan nämnda USB/DAC så är han hemma.
Nej det är faktiskt inte mig det handlar om, men nu när jag fick syn på HRT Music Streamer II 2011 Edition så verkar det vara en ganska frestande lösning för mig då jag har ganska nära mellan dator och musikanläggning.
Jo den är en bofast dator men det är är även på gång att köpas en bärbar dator, inte primärt för hifi då men i så fall slår man två flugor i en smäll så att säga.
Dra kabel från dator till hifianläggning låter sig nog inte göras där, hur man än gör blir det antingen hiskeligt lång kabel eller extremt fult draget.
Som sagt en USB DAC låter fram till nu som en bra lösning, men det är inte upp till mig att bestämma.
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/10/21 : 00:18:47
|
Alternativen för bärbar dator hos mig skulle stå mellan:
1 Datorn på soffbordet för enkel och slapp hantering med en USB-kabel över mattan. När dator plockas undan, rullas sladden ihop och läggs/hängs vid anläggningen.
2 En tom hylla (vid anläggningen) där datorn ställs under spelning.
MEN: Jag har ju trådlöst nätverk, så det blir ingen nätverkskabel liggandes... Allt är ju upp vilket alternativ som är minst dåligt i din polares ögon. |
Edited by - huzze on 2010/10/21 00:20:06 |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2010/10/21 : 00:46:31
|
quote: MEN: Jag har ju trådlöst nätverk, så det blir ingen nätverkskabel liggandes... Allt är ju upp vilket alternativ som är minst dåligt i din polares ögon.
Jag hänger inte riktigt med du har alltså kopplat det, med ditt trådlösa nätverk hifianläggning-USB DAC-???-dator
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/10/21 : 00:53:20
|
Trådlöst nätverk -> Dator -> Stereo Ovan lösningen jag har nu via datorns 3,5mm kontakt.
Trådlöst nätverk -> Dator -> Music Streamer -> Stereo Är lösningen när jag får råd.
Om din kamrat nu införskaffar en laptop, så är det bara att övertyga honom om en trådlös router hemma så att han kan ha datorn var han vill.
Hoppas vi förstår varandra
Läste ditt första inlägg NOGA... Han surfar via ett modem? Dags att uppgradera där också kanske? |
Edited by - huzze on 2010/10/21 00:55:54 |
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2010/10/21 : 09:43:02
|
Man bör välja långa RCA kablar framför lång usb kabel som bästa kompromiss. 2-3 m usb skall funka bra men 5 meter bör undvikas om man vill ha bästa möjliga återgivning. |
Bättre och bättre dag för dag :-) |
|
|
henrickpettersson
Member
359 Posts |
Posted - 2010/10/21 : 18:08:57
|
quote: Läste ditt första inlägg NOGA... Han surfar via ett modem? Dags att uppgradera där också kanske?
Japp, ett ca 5 år gammalt ADSL-modem.
Den ursprungliga frågan från honom var om det inte fanns några bättre högtalare till datorn, det är inte så bra ljud när man spelar Spotify. Då sa jag att för ca 1000-1500 kr, bara för att ge ett exempel på vad man får för pengarna, att man inte får så mycket för den summan, det blir mest för att ha något när man sitter framför datorn. Samt att visst finns det bra högtalare som man kopplar direkt till datorn men då kostar det lite mera.
Det jag har gett i råd nu är att, när den bärbara datorn inköpts också köpa en trådlös nätverksrouter så att man kan sitta var man vill med datorn. Prova först med bara en kabel mellan anläggning och dator. Duger inte det uppgradera till Spotify Premium och sist lägga till en Music Streamer.
På en fråga hur ljudkvaliteten skulle bli med Musik Streamer och Spotify Premium så svarade jag spontant att jag trodde att det skulle bli om inte bättre ljud i alla fall svårt att höra någon skillnad mellan denna uppsättning och spela upp från CD-spelare. Vi talar alltså om en person som inte är Hifi-nörd och har en lite mera Svenssonanläggning men som gillar att lyssna på musik. |
Edited by - henrickpettersson on 2010/10/21 18:13:17 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/10/21 : 18:36:30
|
Nu är ju Spotify Premium inte en jättekostnad, men om det inte duger med 3,5mm-utgången (vilket jag starkt betvivlar) så tycker jag nog MusicStreamer går före Spotify, så illa låter det ur en laptop.
Bra, då ser du till att han skaffar trådlös router, så är ju resten med placering etc ett underordnat problem. |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2010/10/22 : 02:07:16
|
Om han bara kör Spotify via datorn så är ju en Music Streamer det bästa alternativet, Jag har en SqueezeBox Classic och den behöver en separat DAC för att låta bra. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
|
Topic |
|