HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Formler / Riktlinjer för Delningsfrekvenser
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  01:04:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag håller ju på med att justera in en sub till systemet. Funderingarna kring delningsfrekvenser snurrar nu i mitt huvud. När jag skulle testa om högpassfiltret fungerade på förstärkaren, så kunde jag ändå höra lågbas om jag vred på lite volym. Det är ju naturligtvis inte konstigt om filtrets branthet är låga 6dB. Då räcker det ju med att vrida på motsvarande 6dB så har jag ju samma ljudtryck som utan filtret en oktav under delningen. (säg delning vid 40Hz så är det alltså ljudtrycket vid 20Hz som jämförs).

Om sedan subbens lågpassfilter ställs vid samma frekvens, 40Hz så rullar ju den av 6dB först vid 80Hz. Dessutom borde det bli en höjning med 3dB vid 40Hz då båda enheterna spelar där och en allmän höjning över hela registret med flera dB. Då är min frågeställning:

Vilka frekvenser ska väljas på hög-/lågpassfiltren för att det ska bli korrekt utnivå vid t ex 40Hz? Finns det en formel för det? Om det är olika branthet i filtren går det att räkna på det då också? Eller slutar det med att jag endast kommer att använda precisionsinstrumenten mellan ytteröronen?



..Lågpass Y.........Z Högpass
___________.........___________
...........\......./
............\...../
.Branthet A..\.../..B Branthet
..............\./
...............X..Delningsfrekvens X
............../.\.


Sen tillkommer ju problemet med att golvhögtalarna naturligt börjar rulla av vid en viss frekvens. Vad bör man tänka på där så att det inte blir för mycket kaka på kaka? Säg att högtalarna går ner till 30Hz -3dB så funderar jag på om inte högpassfiltret bör ställas så högt som 80Hz för att vara -6dB vid 40Hz innan högtalarens fysiska avrullning träder in och istället ta hjälp av subben även högre upp i frekvens?

Det blev knepigt det här...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/10/04 01:30:35

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/04 :  08:34:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kaka på kaka tycker jag är bra i det här fallet. Utnyttja och hjälp den naturliga avrullningen i huvudsystemet. Antingen det eller annars branta filter ifall man vill tvinga grejorna. Prova alltid att vända fasen också för att kolla vad som händer.

En sub ska ställas i nivå så att den inte dominerar. Det behövs mindre nivå än man oftast tror. "Hör" man suben tydligt är volymen till den säkerligen för högt ställd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/10/04 08:38:41
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/04 :  09:34:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Håller helt med Bernt, kaka på kaka fungerar bra.
Det finns säkert de som ska börja mumla något om risk för utsläckning och annat elände, men märker du inget av sådana problem så är det bara att köra på.

Mitt tips är: Prova dig metodiskt fram till det ljud DU gillar!
Fast har man bara en sub så kan det bli lite klurigt att få rätt ljud i sweetspot.
I mitt rum så har jag ställt i subben så det låter bra i sweetspot, tyvärr så innebär det att det mullrar rätt så friskt i olika delar av övriga huset.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  10:59:02  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tack för input.

Ja, subben ska saknas när den slås ifrån, men inte märkas när den kopplas in. Jag är av "lite-men-bra-bas-istället-för-mycket-och-dålig"-skolan.

Att ställa båda på 40Hz får alltså bli utgångspunkten och steget efter att höja delningen på subben (steglöst) vilket ger lite mer kaka på kaka och som sista alternativ även höja delningen på golvarna till 60Hz.

På med de kritiska öronen med andra ord!

Edited by - huzze on 2010/10/04 11:00:48
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  11:37:22  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Läst bruksanvisningarna. Förstärkaren delar med 6dB, subben med 12dB (initialt) och 48dB på slutet. Det står dock inte hur många oktaver, men det är säkert brant nog.

Kör nu Yello's Zebra. Med bara golvarna och utan filter, så finns där lågbasen. 40Hz inkopplat och det försvinner lite i botten. På med subben och det blir en helt annan pondus i botten, utan att bli för mycket eller att det får "subb-ljud".

Med sub OCH utan delning på golvarna, så blev det för mycket kaka på kaka, då blev det lite "subb-ljud".

Fortsättning följer i min medlemstråd.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2010/10/04 11:38:24
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  12:35:56  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
PS Fasen var det inget snack om. 180gr så blev det utsläckningar DS
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000