HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En fråga om Ac och Dc i samma kabel..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2010/09/30 :  04:11:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag ska göra en extern shuntad nätdel till en digitalmixer,som nu har en switchad nätdel.
Så då behöver jag 220v AC från mixerns strömbrytare och sedan +5v från shunten in till mixern,nu till själva frågan..kan jag ha både AC och DC i samma kabel typ denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-695-61&toc=20212
Eller kommer AC att störa DC?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/09/30 :  20:31:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag skulle inte skicka en likström(om det nu är något krav på att den inte ska ha störningar) tillsammans med ac. Möjligtvis om ledarna var skärmade var och en.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2010/09/30 :  22:23:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Trodde nästan det.Då får det bli separata ledningar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/10/01 :  19:41:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Beror väl lite på vad för signaler som ska gå genom och vad som ska drivas.. Man kan ju använda exempelvis tvinnad kabel, där ledarna är tvinnade två och två.. då tar störningarna ut varann ganska bra..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2010/10/01 :  20:52:58  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Och ju större strömmar du kör desto mer störningar blir det.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/10/01 :  21:30:00  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
rent praktiskt går det att köra olika spänningar med en mångledare, hade heller inte brytt mig om störningsbilden, men varför skall du köra 230VAC i en tunn datakabel?, det är den inte avsedd för.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2010/10/01 :  23:08:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja 220v i datakabel ska väl funka (tror jag )då strömuttaget inte är alls så stort.
Men jag börjar undra om det alls är lämpligt att blanda Ac och Dc i samma kabel.Jag har sådan data kabel fast 2 ledare med skärm hemma.
Ska grunna lite på det,det är inte aktuellt med detta bygge just nu.
Men finns mer åsikter är dom välkommna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/10/02 :  11:21:01  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Du gör som du vill, men tänk på säkerheten, att oroa sig för störningar och samtidigt köra 230 i en kabel som är avsedd för väldigt små signaler låter i mina öron inget bra.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/10/02 :  17:05:11  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
En datakabel är inte avsedd för den spänningen.
Lasten spelar mindre rull.
Men isolationen är inte så kraftig i en datakabel.
Inget att leka med...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/10/02 :  17:53:59  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Eftersom den är klassad för 300V så är det väl inga problem? 3000V provspänning utan att den slår över.

Skulle dock inte heller göra det. Än "riktig" kabel skulle kännas bättre.

När det gäller AC och DC i samma kabel är det nog inga problem. Störningarna tar ut varann då ledarna ligger intill varandra.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8493 Posts

Posted - 2010/10/02 :  18:48:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,jag får leta på en lämpligare 4-ledare.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000