HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 SlimServer och "rumskompensering" eller EQ
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/09/30 :  12:55:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Hej, det går att köra slimservern med "plugins" för att korrigera frekvensgång eller mäta upp och köra rumskompensering.

Någon som testat det här, hur fungerar det? Jag tänkte prova själv, vill bara dämpa 32Hz, inget annat. Där jag får min basnod i lyssningsriktningen, annars inga tokproblem med resonanser.

Så, värt att provas eller så dåligt att det bara är att strunta i?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/09/30 :  14:34:27  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Kräver en del CPU och minne på serven.
http://inguzaudio.com/

Kräver lite jobb men går att göra vad man vill med.
Vill du bara EQa så kan du generera valfri EQ kurva i IR format.
Vill du göra DRC så går det också.
Du kan ju också göra mindre korrigeringar så att fas och frekvenskurva för högtalarna utan att blanda in rummet så mycket i beräkningarna.

Annars är det kul att simulera olika rum genom IR. Går ju att välja genom fjärren sen och byta.
Låter musiken platt kan man ju lägga till lite rumsinformation om man vill.

Vad gäller beräkningskvalitén är det inga fel. Är nog minst lika bra som när musiken skapades. Så den kvalitetsförlust som man kanske får beror nog på att man gjort något fel i så fall.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/10/01 :  08:40:30  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ÅÅÅH vad fränt!!! kan ingen komma hit och mäta lite??? jag har ett bråkigt rum och processorkraft över så det räcker.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/10/01 :  09:47:55  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ursäkta hi-jack av tråden, men finns det något liknande som funkar rakt av på en windows-dator? Dvs, en likadan plug som denna, men som funkar generellt på all output oavsett spelare i datorn?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/10/01 :  13:15:28  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
OcA:
Har du ett riktigt ljudkort kan du skicka signalen genom en ASIO host och använda något VST plugin tex SIR2.
Annars är man låst till en spelare som stödjer VST.
Och med "rakt av" som krav är det nog bara att lägga ner. Här krävs lite mer jobb och pill. Inte omöjligt dock.

Har sökt efter en ljudkortsemulator som gör ovanstående men inte hittat.

Tittade på denna ett tag http://www.thomann.de/se/emu_1212m_pci_express.htm
Tillsammans med någon lämplig ASIO VST host som inte gör något annat. Men la ner då mitt krav också var spel, vilket detta ljudkort inte är så lämpligt för.
Går iaf att skicka ljud lite varstans utan att OSet har något att säga till om.
Vilket gör att man kan skicka ljudet till ett lämpligt convolverplugin via en ASIO VST host. Och sedan ut i högtalarna.

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/10/01 :  14:10:20  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har ett Xfi Music. Vet ej hur dugligt det är med ASIO dock?

SIR2 verkar vara finurlig! Ska nog prova demon och se om det går att få ihop något där hemma... Bara att prova, blir det tokigt kan man alltid återställa - digitalt är skönt ibland!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/10/01 :  14:39:35  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Första SIR versionen är gratis och fungerar utmärkt. Iaf för test.

Du behöver kunna ta huvudströmmen och sända den via ASIO till en VST host som skickar det genom ett eller flera VST plugin (såsom SIR) för att sidan sända tillbaka det till huvudströmmen och sen ut i högtalarna.
De kortet jag länkade till ska kunna göra detta.
Är tveksam till att Creative kortet kan det även om det stödjet ASIO för att skicka och ta emot ljud.

Är liksom den specialla sidoskickningen av ljudet som man utnyttjar här för att allt ska gå genom den.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/10/01 :  15:15:29  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jag får kolla upp det där i helgen om jag får tid. Verkar onekligen ett itnressant om det kan funka!

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/10/16 :  13:19:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Grrr, nu försöker jag få igång inguz på min burk men icke sa nicke. Det går halvvägs, det som ska dyka i upp själva touchens menyer, på hårdvaran så att säga, där finns inget.
Mjukvarumässigt dyker den upp lite halvdant.
Har version som ska stödja 7.3 och över, kör 7.5 på server.
Tror jag får byta språk på servern, råkade köra in Svenska, det ska man ALDRIG göra för NÅGOT program. Blir så grymt svårt att följa hjälp från användare på webben, sen att den svenska översättningen ofta är usel.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/10/16 :  19:21:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Bah, nyinstallation från engelsk download gav svenska det med. WTF.
Sen, jag har fixat två buggar i perl men det finns buggar i Jive, ett bibliotek som SqueezeServern använder, så det fastnade där istället, nu ger jag upp.

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/10/16 :  21:00:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Fler har tydligen problem.

Hittade detta:

http://article.gmane.org/gmane.music.equipment.slimdevices.plugins/41206/match=
http://article.gmane.org/gmane.music.equipment.slimdevices.plugins/40793/match=
http://article.gmane.org/gmane.music.equipment.slimdevices.plugins/40728/match=
http://article.gmane.org/gmane.music.equipment.slimdevices.plugins/40683/match=
http://article.gmane.org/gmane.music.equipment.slimdevices.plugins/41462/match=

är inte säker på om det hjälper dock.
segt när saker inte funkar.

Ska tydligen finnas en wrapper för Convolver också. Har för mig att jag testat. Hade inte lika mycket funktioner men fungerade iaf.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/10/23 :  05:35:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Att bara equa en signalkälla känns väl begränsande, jag skulle köra ljudkortet mellan försteg och slutsteg så det funkar hela tiden. Eller möjligen i tapeloopen.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/10/23 :  07:32:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
ÅÅÅH vad fränt!!! kan ingen komma hit och mäta lite??? jag har ett bråkigt rum och processorkraft över så det räcker.

Jovisst! Hör av dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/10/24 :  00:47:14  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Hej-Hej Pär!!!! Kan du hjälpa mig med detta? Jag har kaffe ;)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/10/24 :  07:41:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Kaffe är en bra början! Vi tar det på PM.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/11/05 :  20:49:38  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Tänkte bara lägga in länk till de andra pluginet som jag nämnde.
Ingen aning om det fungerar på senare versioner.
http://convolver.sourceforge.net/convolverpipe.html
Dock inget alternativ om man har flera boxar vad jag förstått.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000