HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hörlursmoddning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/20 :  10:48:50  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag kom genom en kafferelatedad bytesaffär för en tidsedan över ett par Philips SBC HD1000.

Väldigt prisvärd hörlur imho, sitter skönt och har ett öppet och exakt ljud.
Smolk i kaffekoppen har varit anslutningen i hörluren som glappat och den oerhört långa löstagbara sladden. original-sladden var dessutom för kort för att nå fram till förstärkaren från soffan och 4m lång sladd i fickan för mobilt bruk känns bara fel och bökigt.

Den knäppa konstruktionen med en gummigjutning som skall klämmas ner i ett hål med "nycklel" och hålla fast 2.5mm TRS kontakten i en oerhört billig plastig hona i den annars så välbyggda luren gav utrymme för förbättring.

Ett något kaotiskt besök hos alltid lika trevliga Tele-Hå på Övre Husargatan i Göteborg senare så hade jag vad jag behövde för att fixa/uppgradera mina älskade lurar.

ett par guldplätterade och feta Supra 3.5mm TPS stereo kontakter inhandlades tillsammans med en no-name guldpläterad chassiehona och 2m Supra MDS mic/interconnect-kabel.

Lite hjälp av PAC med dremel och smältlim dremlade upp orginalanlsutningshålet så att 3.5mm TPS chassiehonan kunde gängas ner och smältlimmas fast. Efter detta så tillverkades en mycket nogrannt utmätt kabel som räcker PRECIS från hörlurarna ner till Ipod/Iphone ner i fickan mina något lågt sittande Jeans.

Provkörning gav vid handen att jag polväxlat interconnect-kabeln så lite om-lödning fick rätta till det. Jag kan passa på att rekommendera Spotify för test, finns gott om testskivor med svep, fas, polaritet mmm där. Kul!

Nu funkar det som tänkt, dock skall jag mha värme böja till krymplslangen så att kabeln går fri från axeln.

Konstateras kan att HD1000 är en rätt trögdriven hörlur, och att Ipod Video G5 har ett djävla ös i hörlursutgången. (med rockbox och FLAC såklart)

Nästa steg blir att tillverka en interconnect-kabel som räcker från soffan.

lite pics på det färdiga resultatet:

Iggy Såklart, ganska stora kontakter, rymmer tydligen 8mm kabel.


Setupen för mobilt bruk, EXAKT rätt längd på kabeln, inte tjorv och inget ryck.


Närbild på chassiekontakten och Supa TPS


Närbild på chassiekontakten och Supa TPS


Supra kabeln och kontakten.


Foto:
Canon 7D EFS 17-55f2.8IS USM
Iso 200 1/30@f2.8 naturligt ljus från fönster i syd.
Lightroom, vitpunkt 4700k, exponering +0.9 svartpunkt +20 Kontrast +64 Clarity +74 Saturation -40 en näve överkskärpning och max vinjettering.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/09/20 :  10:56:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lysande moddning

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2010/09/20 :  13:53:27  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Fantastiskt!

Kan du också länka till några bra testskivor på Spotify?
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/20 :  14:08:10  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Denna körde jag igår:
http://open.spotify.com/album/4WQsZBbrHY8fKwcyVGo3qr

men sök på sweep test, bass test eller något liknande.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/09/20 :  18:46:02  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Hur får man isär luren, svårt? (Men kommer sannolikt inte modifiera mina innan de gått sönder.)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/09/20 :  20:39:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Snyggt jobbat! Och en god tanke naturligtvis!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/20 :  21:53:00  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
manw, det var stänkenkelt. Kudden satt med 6 fina plastclips/hakar som släppte fint när man bände lite försiktigt i grejjerna. Sen var "baffeln" med element skruvade med 6st ph1 stjärnskruvar i "lådan". Detta mecket var typ 2 skiftnycklar i heynes manualen.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000