HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 PC-skop
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/16 :  16:13:32  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Någon som testat detta 2-kanals USB-oscilloskop med spektrum-analysator?

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48204&path=

Snor-billigt?!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/09/16 16:16:49

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/09/16 :  17:26:10  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Detta ser ju trevligt ut.
Någon som sett en recension någonstans?

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/09/16 :  19:01:49  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply

Rev. Vill du testa så kan jag beställa ett?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/17 :  11:06:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hokis, varför inte, såg att det var beställningsvara. Det var ju ingen succé förra gången med min trötta Nakamichi T-100 och ditt gamla oscilloskop.....

Fick rörprovaren/Curvetracern igår. Ska bara åka ut till Vilsta och leta rätt på två/tre trafos: 6,3V, 24V och 300V. Har chassi för provkörning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/09/17 11:08:33
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/09/17 :  11:42:56  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det där var ju en riktigt skojig pryl!

Praktiskt att ta med sig tillsammans med en laptop och praktiskt med kombinationen oscilloskop/funktionsgenerator. Jag tror jag skall beställa ett.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/17 :  12:42:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om jag förstått det hela rätt så ska Bode-plottern kunna ge både frekvensgång och fasgång. Men där är jag inte riktigt påläst. Att mäta THD i hundra- el. tusen-delar är ointressant. Bättre som här med spektrum-analysatorn....

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/09/17 :  19:39:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- och jag som precis köpt ett begagnat analog. . .

Fast å andra sidan är det nog ett bra ställe att börja för en grön amatör.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/09/17 21:06:17
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/09/17 :  19:50:04  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Och jag har beställt ett Wellerman PC scop
Ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan man får det eftersom det var beställningsvara.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2010/09/17 :  21:45:19  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Då är det bara att vänta på ett utlåtande. Analoga scope i all ära men spektrumanalysator m.m är intressanta förutsattatt den och de visar vad det skall, gör de det så är är det helt klar ett ett alternativ.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/09/17 :  22:27:27  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag köpte ett sådant i våras, tyvärr betydligt dyrare, för Kjell hade det inte i sortimentet då. Mitt levererades med bara en prob, så jag köpte till en extra i lite högre kvalitet. Spektrumanalysatorn har jag inte labbat med, utan mest använt scope och tongenerator för felsökning på förstärkare. Noggrannhet och distorsion är inget att skryta med, men det duger för mina behov.
En jättefördel är att bara USB1.1 krävs så jag kan använda en gammal laptop med XP och P3/600.
PC-interfacet gör det dessutom lätt att dokumentera
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=998786#998786 om det kan ursäktas att jag länkar till ett annat forum.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/09/18 :  09:47:41  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Det verkar vara en behändig pryl för DIY folk men bandbredden verkar vara rätt begränsad.
Just audio borde det iofs räcka till utan problem. :)
Hur stor känslighet behöver man? Behöver man bättre än 300uV?
Hur bra är tongeneratorn egentligen?

Hoppas någon testar. :D
Om alla delar håller måttet så är det onekligen ett behändigt verktyg.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2010/09/18 :  11:21:40  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Jag har månge gånger funderat på Bastanis Prometheus. Den skall tydligen låta riktigt bra och använder hyggligt billiga element med enkla filter. Man kan tydligen göra en klon med Eminence Delta 12 och Beya CP21.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/09/18 :  17:20:13  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Den som vill ha ett PC-oscilloskop med större bandbredd kan kolla in Velleman PCSU1000 som klarar 60 MHz, kostar dubbelt så mycket och saknar signalgenerator. För mig var valet enkelt.
Hittade spec på PCSGU250 här:
http://www.sagitta.se/handledning/60661%20Infoblad%20eng.pdf

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/09/18 17:27:22
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/09/20 :  10:01:28  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Lennart!
Tror att du håller med om att 50-modellen är utmärkt till audio. 60MHz är nog inte helt nödvändig i audio-sammanhang. Du har inte skrivit ngt negativt om den, så jag förmodar att du är nöjd.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/09/20 :  18:11:10  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Ja, så när som på att mjukvaran hänger sig ibland, när jag ändrat inställningar många gånger, men laptopen jag kör på är gammal och trött och har lite minne.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000