HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag söker en ny miniräknare(problemet är löst)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/10 :  17:34:39  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag köpte en miniräknare 1975. Det är en Texas SR 51A och det fina med den är att den har 20 stycken konstanter som omvandlar i båda riktningarna t.ex F>Cgrad, acres>kvadrat feet,Volt>decibel osv. osv. Nu har den pajat för mig. Från början var det så att det inte längre gick att köpa nya Cd-batterier men det gick att ha den inkopplad tillsammans med det dåliga batteriet och nätadapter. Nu fungerar inte det längre. Jag behöver en miniräknare som klarar alla omräkningar snabbt och effektivt. Finns det en sådan räknare idag.

Edited by - gcs on 2010/09/17 15:40:49

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/10 :  18:45:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
En HP har ofta programmerbara knappar. Kan inte tipsa om någon modell då jag köpte min HP48GX 1990 och den lever än. Deras knappar har siffran gjuten rakt igenom, så det går INTE att nöta ner dem.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/09/10 :  19:33:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Beställde tidigare värsta modellen från HP´n i jobbet, efterssom jag räknade mycket vid detta tillfälle som konstruktör
Men det funkade inte, och jag fick se mig besegrad av tekniken
Fick gå tillbaka till Texas som man "vuxit upp med"
Hellre en bekväm modell, än en massa bling bling
Räknaren skall vara en avlastning för huvudet, inte ytterligare bry
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/09/10 :  21:22:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Instämmer med Huzze,

Själv har jag alltid använt HP:s "dosor". Dom kan uppfattas
som lite aviga. Men när man lärt sig det, vill man inte ha
något annat.
Och kvalitén ska vi inte snacka om. Dosorna funkar i decennier.
Min nuvarande 48G är köpt i början på 90 talet. Och används
dagligen. Den räknar jag med att få med mig i graven.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/10 :  22:17:00  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag trodde också att jag skulle få med mig min Texas i graven eftersom den nästan är ny. Jag köpte den 1975 och jag betalade nästan 800 spänn.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/09/11 :  10:21:08  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Utvecklingen HAR gått framåt - köpte min första Texas under gymnasietiden på teknisk, ca 1995. Den har tagit två syskon och ett par flickvänner genom deras gymnasiematte också. Men under mitt första år på universitetet köpte jag en mindre, simplare från casio för ca 250 spänn då displayen på min Texas hade fått nog. Den är milsvida bättre än gamla Texas och räckte för ALL matte under mina ingenjörsstudier.

Men direktomvandlare vete fasiken om jag sett på någon av de nyare...

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/09/11 :  13:05:15  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Dottern ska köpa en miniräknare nu till studierna på gymnasiet

Den Casio fx-7300G som vi hade liggandes i en låda dög visst inte

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/11 :  16:10:14  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
HP's RPN-inmatning (Reverse Polish Notation) kan kännas avig i början, men har man väl lärt sig, så går det mycket fortare, framförallt då man aldrig behöver använda paranteser.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/09/12 :  20:01:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
HP's RPN-inmatning (Reverse Polish Notation) kan kännas avig i början, men har man väl lärt sig, så går det mycket fortare, framförallt då man aldrig behöver använda paranteser.


Detta Du skriver Huzze, plus kvalitén är nog styrkan i HP:s koncept.

Räknar man dagligen finns det, som jag ser det, bara ett val....HP.

Jag tappade min dosa i ett mjöl-liknande pulver en gång. Så jag
ringde HP:s service och frågade hur man ska göra den ren. Fick lite
tips, och så ville dom att jag återkom och berätta hur det gick.
När den var rengjord ringde jag upp för andra gången. Och berätta
att dosan är ren och funkar utmärkt. Jag skojade med dom och sa,
"äää spola av den under kran".
Lite överdrivet......men bra grejer är det!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2010/09/13 :  10:20:48  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Jag har en HP-32S från 90-talet, och har inte varit använd sedan dess. Den har också en tjock ringbunden manual. PM:a mig om du är intresserad!

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/09/17 :  15:40:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Problemet är löst genom att bryta upp batteripacken. Fyra batterier sitter i en plasthållare som man fick bryta upp. Batterierna som sitter i hållaren ser ut som vanliga AA batterier men med små bleck fastlödda. Nu fungerar det igen som vanligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000