HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Älskar och hatar avokado...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/03 :  16:12:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Avokado är riktigt gott och tillika påstås den vara nyttig. Ohmega-3 är fett som vi oftast saknar i vår kost...trots att kroppen sägs behöva 50/50 av Ohmega 3 och dito 6 är förhållandet oftast 20-1 till 6'ans fördel. (Boken Hjärnpiller som referens).

Jag har dock svårt för att få till mina avokadosar. Jag köper, lägger antingen i kylen eller i fönstret eller vid sidan av fönstret för att dom skall få mogna till lite.

Men jag lyckas aldrig! Skall man behöva köpa dom svindyra "mognadsklara" avokadosarna på Maxi? Aldrig!

Hur gör man?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/09/03 :  16:18:24  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Lyckas med vad? Tids nog blir de ju mogna. Men det är lätt hänt att de glöms bort, och förjäkla svårt att tajma in när man vill ha dem! Vill man göra guacamole gäller det alltså att veta det 1-1.5 veckor i förväg ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/03 :  16:20:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja det är tajmingen som är problemet (kanske otydligt ovan).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/09/03 :  16:31:24  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Att lägga i en papperspåse tillsammans med ett äpple för att mogna bättre kan hjälpa har jag hört

Se här:

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=911&tem=3

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/09/03 :  19:17:31  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Finns nog fler näringsidkare än Maxi

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/09/03 :  19:44:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
[quote]Att lägga i en papperspåse tillsammans med ett äpple för att mogna bättre kan hjälpa har jag hört/quote]

Äpplen avsöndrar etylen, vilket påskyndar mognasprocessen hos tomater, det gäller kanske även avacado......

Jag köper billiga tiopacksavacado. de mognar efterhand....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/06 :  14:00:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack för info!

Hittade mer...
quote:
Avokadons livslängd anses vara 30 dagar och därför är det bäst att handla hem först när man ska använda dom. Om du hittar avokado med en tunn liten hals så köp gärna dom. Dom har mognat på träden och har en fylligare smak än dom med rundare hals som plockats långt tidigare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/09/09 :  22:34:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Usch, efter att ha bott i Australien där avokadon är äckligt god går den inte att äta här nästintill, smaklösa fibriga saker för det mesta. De ska vara aningens mjuka när de är mogna, de som säljs är ju ofta mer mordredskap än något att ha som föda. Tjejen och jag köpte avokadosar och körde det istället för smör när jag bodde i Oz, underbart gott.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/09/09 :  22:41:55  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag brukar köpa dem grön och äta dem strax efter grön
Kul tråd hörru du

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/09/10 :  21:11:11  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Lustigt, sitter hemma i Spanien och har precis blivit serverad avokado med stora färska räkor. Mamma kommenterade dessutom att; "visst är avokadorna mycket godare här!". Jag har inte tänkt på det tidigare, men de är faktiskt godare här....(är ingen stor avokado fantast)
I mitt förra hus här hade jag dock avokado i trädgården

Artphotography
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/09/10 :  21:34:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
I all välmening: käften, Burmäster!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/09/10 :  21:53:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply


Har bara varit här en vecka och mina kompisar tycker det är vaaaaansinigt skönt att tempen gått ner så drastiskt som nu sedan jag kom hit....och då är det runt 32-33 grader på molnfri himmel var eviga dag...

Jag jobbar fysiskt och det är rätt tungt i denna värmen....men rätt skönt också....

Artphotography
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/09/12 :  18:58:15  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Bjud inte era husdjur på avocado bara, det är giftigt för de flesta djur. Vi tog reda på det efter att en bekant bjudit sin hamster på avocado, och den tvärdog...

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/09/21 :  17:10:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
På tal om avokado!
Tog en "Dagens special" på en krog häromdagen (utan att titta vad det var) och jag fick något som jag aldrig fått tidigare, tänkte kolla om det var kocken som fått flipperspel eller om det är en vedertagen maträtt?

Det var en cajungrillad kycklingfilé i hamburgerbröd med en hel skivad avokado ovanpå och en vit sås som var snällt kryddad. Kan inte förklara hur såsen smakade, men det hela var rätt gott, men jag aldrig någonsin sett något sådant. Har någon annan fått detta?

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000