HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 TBTH - Första (seriösa?) Q&D bygget
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/12 :  13:34:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja inte låter det som att det sitter en liten futtig 5 tums-högtalare för 200 spänn att sköta basen.

Gissningen skulle nog vara minst en 8" för tio ggr så mycket pengar ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/12 :  14:39:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men va f** ...

Jag börjar tycka att dessa halvfärdiga skapelser ändå borde få komma med till U-DIY ...

Jag har försökt lyssna så mycket som jag lyckas komma åt. Och det känns inte som 100% kattpiss i alla fall.


Men då den tänkta elektroniken inte är klar blir det ju så hemskt mycket pyssel och elände ...
Då måste hela datorn med, och en massa lösa t-amps och annat jox.
Och knöligt blir det att spela, jag kör just nu endast mp3.
Men jag antar att foobar kan spela CD från datorns DVD-läsare.
Det fanns iaf ett meny-alternativ som antydde det ...

Sen blir kanske tjejen lessen i ögat om jag snor datorn, facebook blir face-off hela dagen ...

Men om jag ändrar så lite som möjligt så blir den enda nödvändiga åtgärden att dra fast bafflarna med en 30 skruv, istället för tvingar.


Att sen 100 saker är kvar att göra kanske inte är hela världen.
Det är allt ifrån att snickra färdigt sista segmentet i horngången och runda av bafflarna till att sätta baffelstödskompensation i bakkant till att måla och sånt ...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/12 :  15:10:21  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Ta med allting utom datorn, någonting att spela på ordar sig nog.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/12 :  15:25:47  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Nej, du missar en sak.
Datorn agerar delningsfilter. 2-vägs 24dB/oktav.

Så om någon har ett delningsfilter 24dB/okt att också låna ut löser det sig, annars inte.
(Ja då måste man kolla vilka anslutningar som krävs och fixa ev adapters också)

Men rent principiellt kan jag givetvis ta med datorn också.
Den är i alla fall ganska liten.
Men det blir ju skärm, t-bord och mus också ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/12 15:27:15
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/14 :  18:04:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja dom alltså till mässan ... så oooofärdiga dom ändå är ....

Jag glömde helt att ta en bild över min egen setup, men så här ser dom ut just nu (och även igår alltså):


Frontbaffeln skruvad lite snabbt, och glest , med 32mm bandad spånskiveskruv, men jag använde inte skruvautomaten (skulle gjort det om jag haft den tillhands) utan det var de enda skruv jag hittade i brådskan.
Men tvingar kunde jag ju inte ha på mässan , dessutom skallrade det också rätt friskt vid vissa toner då, då jag hade för få tvingar.

Hornets sista segment är ju för långt, med hålet upptaget ungefär i mitten. Tanken var att experimentera lite med sista segmentets längd för att finna bästa kompromissen.
Men jag misstänker att ljudet inte blir korrekt med "öppen kvartvågspipa" på 34 cm längd i slutet av hornet, så jag kände mig tvungen att plugga detta "hål".
Lösningen blev att klämma fast en högtalarkartong med hjälp av dämpull.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/14 :  18:09:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Sen är inte heller hornet färdigbyggt avseende sista segmentet, det ökar i area i ett enda steg från 109cm2 till 160 cm2, som sen är rakt 160cm2 ända till mynningen.

Jag har provat att simulera hur hornet bör låta just nu, med detta fel i sista segmentet:


Inte så väldigt pjåkigt ändå ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/14 :  18:12:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Sen har jag nu bestämt mig för hur långt sista segmentet får bli, helt utan att testa och provlyssna en massa.
Jag kan lite enkelt bestämma att jag tycker det går tillräckligt djupt som det nu är, och strävar då inte efter någon mer utsträckning neråt i frekvens, som annars omedelbart genererar sämre grupplöptider på minuskontot.

Så här blir alltså detta experimenthorn slutligen smitt:


Och frekvensgången:
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/14 :  18:19:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Så till veckan ... eller nästa vecka ... ...eller ...

... så bygger jag klart sista biten mot mynningen och kortar hornmynningen genom att flytta ner öppningen.
Och sätta igen hålet uppåt med limmad plyfa isf kartonglåda.

Sen ska jag smida dit en liten helmhozt-kammare, det finns plats ...

Sen ska jag börja bygga filter och förstärkarelektroniken ...

Sen ska jag börja leta efter en billig förförstärkare ...


Men annars lyssnar jag på musik på dessa så mycket jag bara kan och hinner, och banne mig om jag inte gillar det jag hör rätt bra ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/15 :  01:23:55  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Just nu sitter jag och lyssnar, och pga den sena timmen på väldigt låg volym.

Vad impad jag blir att basen inte dör bort det minsta trots riktigt låg volym. Det är jag inte bortskämd med ...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/11/15 :  06:32:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser ut som ett par smarta och trevliga högtalare. Kombon tappat horn och bredbandare kan funka ruskigt bra. 5 tums basar räcker riktigt långt i tappade horn.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/14 :  11:51:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Snart dags för lite förbättringar:
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/15 :  17:22:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Är det någon som fortfarande följer den här tråden ,tro ...

En ask med smågodis kom också ...


Yippi, äntligen ...



Beställdes före Uppsala DIY, men kom först nu ...
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/12/15 :  17:53:31  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Är det någon som fortfarande följer den här tråden ,tro ..


Det kan du lita på.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/12/15 :  18:14:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jodå +1

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/15 :  18:22:16  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Borde nog så här retrospektivt hängt på den där beställningen så hade jag kunnat fixa till mina basmumsar kort jag också. Nu får jag väl ägna julen åt att plocka sönder en tv från slutet av 50-talet istället
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/12/15 :  19:06:48  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Är det någon som fortfarande följer den här tråden ,tro ...



Jo jag kikar på tråden mellan varven.
Jag söker oftast efter "veta hur", och
då är Era byggtrådar godis.

Kör på bara!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/15 :  19:27:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Smågodis är alltid trevligt!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/15 :  20:07:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Märkligt att bibl kapar min tråd för att snacka om sina basmumsare ...

Felpost?
Forumtroll?

Jaja, en del kan ju inte hålla sig ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/15 :  20:31:26  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men nånting märkligt är det ändå ...




Hmmm, ser inte det där ut som Pelle_W's basätarkort ...

Är det inte något som gått snett här... tro ...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/12/15 :  20:41:52  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Är det någon som fortfarande följer den här tråden ,tro ...


Finns det någon som inte gör det?

Sådana här trådar är kul .

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/12/16 :  11:50:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vad impad jag blir att basen inte dör bort det minsta trots riktigt låg volym.
Ett mycket gott tecken! Låter det inte bra på riktigt låg volym så är man fel ute enligt min erfarenhet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/17 :  10:00:32  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja det går långsamt det, för det sker ju i realtid i denna tråd.
Dessutom är Mickel-Mackel's realtid ovanligt långsam ...

Men mitt crossamp-projekt känns helt avstannat nu, i vilket fall som helst är ett färdigt kretskort
mycket långt borta. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79619

Så basätarkorten med sin förstärkare får helt enkelt göra tjänst som tillfälliga crossamp-prototyper.
Och av en märklig slump så råkade jag bestämma mig för 4 st basmumsarkort, så det räcker
precis.

Men till utförandet då:
Ja det är ju kanonenkelt, det mesta får vara som det är, jag behöver bara ändra lite på komponenterna
kring OP-amparna för LWT och lågpassfiltret, så jag får ett par Sallen-Key-länkar.
Samt lite runt ingångs-OP'n.
Så här alltså:


Måste ju bli en lätt match, eller hur?

Jag återkommer snart när jag börjat löda.
Snart -> i M-M realtid alltså ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/29 :  19:42:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Som sagt, projektets fortsätter oförtrutet men långsamt i samma quick&dirty-stil.

Basätarkorten är ju inte designade för det här bruket, så några specialare blev det ju.
Här har vi ett påbörjat kort där man ser att jag vridit upp ett par ben på OP-ampen.

D-ampen var ju inte rätt konfigurerad, jag ska ha en spänningsföljar-design med minusingång till
utgången för att få till sallen-key-filtren.
Så pinne 13 lyfte jag upp och vek mot pinne 14 och lödde ihop, och pinne 13 får bli ansluten till
rätt prylar ovanför kretskortet.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/29 19:42:51
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/29 :  19:53:53  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Allt går så pinsamt långsamt så jag vet inte vad.

Nästa gång jag presenterar ett bygge så ska jag bygga, fota, bygga, fota, bygga klart och ta en
sista bild. Först då ska jag starta tråden. Som alla andra gör ...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/29 :  20:09:26  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Sen bestämde jag mig för ett fräckt grepp i designen.
Jag skippar potentiometer R15/R16 för nivåjustering, utan lägger en pot i återkopplingsslingan
istället och justerar helt enkelt förstärkningen istället.
Så R18 bytte jag mot 15kohm + 10kohm pot i serie. Då får jag en justerbar förstärkning på
ca 15-25 ggr.

Jag var inte sugen på att dra några långa trådar och låta återkopplingen bli en fin radioantenn
och därmed bygga en oscillator/radiosändare istället!
Men samtidigt var det trångt som musens r*vhål runt platsen för R18.

Men jag fann en bra lösning:


Ett ben på poten klipptes bort, det andra veks ner och bort till hörnet. Motståndet (15k) löddes
dit och orienterades till pottens andra hörn. (Nu var jag oerhört tacksam att jag valt små nätta
0,4W-are )

Sen passade det som en smäck mellan kondensatorer och förstärkarkretsen


Jag är impad av att PelleW insåg denna finess när han designade korten, Pelle får också en
tacksamhetens tanke tillsänt..., ..igen ...
edit: En tacksam tanke till Magils är väl också på plats, i och förvisso. Det var trots allt
Magils som började dra i själva CAD:andet av korten, om jag minns rätt.

Slutligen kan jag också nämna att jag planerar att byta ut denna pot mot riktiga motstånd sen när
nivåerna är bestämda. Jag kan väl tänka mig vad roligt det annars blir när poten blir gammal
och börja glappa = oändlig förstärkning. Nej, men väl de 30.000 ggr råförstärkning som kretsen har.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/30 00:01:51
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000