HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hadcock arm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/09/06 :  12:21:43  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Hej!
Har blivit ägare till en Thorens 160 med hadcock arm.
Nu har denna skivspelare stått still i drygt 10år, så den behöver nog lite justering.
Är det någon som vet hur man justerar tonarmen?
Tror att denna kan vara såld av radiolagret!

Mvh
Johan

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2010/09/09 :  22:20:34  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
Nostalgi!

Jag ägde en Thorens 166 som jag satte på en sådan arm som jag köpte på Radiolagret 1986, som pickup hade jag en Ortofon MC 30 Super och som MC steg en batteridriven Beard. Den kombinationen slog allt jag någonsin hört! Tyvär sålde jag den när jag bildade familj.

Armen är enpunkts upphängd och skall bada i silikon olja, om jag minns rätt så skall det finnas en insex skruv för att höja och sänka armen vid basen så att du får rätt vinken i vertikalled. För att montera pickupen rätt så behöver du en "protraktor" som är en sorts "mall" som hjälper dig att få alla avstånd och vinklar rätt, en sådan kan du kanske få låna av en seriös handlare.

Detta var vad jag kan hjälpa till med, lycka till, det kommer att låta bra...

Mvh
Thomas

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/09/17 :  19:28:15  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Om du reggar dig på VinylEngine så finns rikligt med dokumentation att ladda ner här http://www.vinylengine.com/library/hadcock/gh-228.shtml.
Jag köpte Jerkers AR-verk med GH228 och Deccalift i början av 1980-talet då han bytte till WellTempered för egen del.
Tyvärr hade jag ett evigt strul med det verket, så jag var nästan glad att det blev stulet på julafton 1983 då jag var på annan ort.
Bland annat hade jag svårt att få till fungerande antiskating och samtidigt undvika att armen roterade i sidled så att nålen inte stod rakt i spåret. Med Goldring 900IGC som hade van den Hul-nål var det extra viktigt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/09/17 19:29:02
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/09/17 :  21:35:21  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Tackar för tipsen!
Försökt regga mig men det funkar inte just nu!
Silikonolja fanns det inte en droppe kvar!! vet någon var man kan köpa det??

Mvh
Johan
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2010/09/18 :  08:28:14  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Svalander har olja.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2010/09/25 :  20:33:33  Show Profile Send bostrowskij a Private Message  Reply
Är det en gammal GH228 från 70-talet eller en modernare GH242? Om det är den gamla varianten kan det vara värt att veta att vinkeln på pickupskalet inte är optimal, det går inte att få perfekt inställning med de inställningsmallar som är vanligast (Baerwalds geometri). Vad man brukade göra var att borra bort gängorna i skalet och montera pickupen med bult och mutter i stället, på så sätt kan man vrida pickupen in mot centrum lite när man monterar den och få rätt inställning. Ett annat sätt att komma förbi problemet är att använda en nål med sfärisk slipning, då spelar vinkelfelet inte så stor roll. Annars är det en mycket bra arm men lite besvärlig att ställa in ordentligt.
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2011/02/21 :  09:51:06  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Tackar lennartj för delarna! samt att jag fick lyssna och njuta av musik hos dig, du har ett fantastiskt ljud i det lilla rummet, och att sedan få till perpektiv samt balans när man spelar på kortsidan Fantastiskt.

Nu har jag börjat försöka ställa in armen, ser då att pickupen (Grado FC+) har en nålarm som inte sitter riktigt centrerat(skadad?.
Samt att jag saknar all diskant i vänster högtalare.
När jag tittar på pickupen rakt framifrån så ser nålarmen att vara böjd åt höger.

Är det någon idé att försöka byta nål eller ska man satsa på helt ny pickup? och isåfall vilken??
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/02/21 :  14:08:23  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Märkligt sammanträffande, i lådan med skivspelartillbehör där Hadcock-prylarna låg finns också en Grado GCE+1 i originalförpackning, som jag bara provspelade på en Dual 601, men i Dual-armen stämde styvhet och massa inte alls och jag kom över en Goldring 910IGC med van den Hul-nål till bra pris på HiFi-mässa i London som fungerade perfekt, så Grado-pickupen blev liggande.
Man behöver ett speciellt verktyg för att dra ut nålen ur en Grado-pickup, och det ligger naturligtvis ett sådant i min förpackning.
Kontakta mig om du är intresserad.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2011/02/21 :  14:28:34  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Du räddar mig igen!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000