HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trevägs filtermardröm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/01 :  02:13:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
God afton.

Som förströelse har jag under sommaren jobbat lite på att snickra ihop ett par stora trevägare i gammal hederlig stil. Elementbestyckningen är vad jag råkat komma över och består av Electrovoice SP12B i basen, EV 1823M drivers med Altec 811-liknande aluminiumhorn som mid och icke identifierade diskanthorn, troligtvis Isophon eller liknande. Lite mer om bygget och prylarna finns här, halvvägs ner: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72880&whichpage=25

Nu till den ständigt springande punkten; delningsfiltren. Mot alla sunda principer har jag beslutat att förse högtalarna med passiva delningsfilter, det enda rationella argumentet för det är att jag vill ha ett par högtalare som det är bara att koppla in på förstärkaren och spela utan att kräla runt i timmar och koppla upp ett bi- eller triampat system.

Som synes på hornmätningarna i länken så är det ingen idé att fantisera om någon spikrak frekvensgång eller andra hifimässiga begrepp, här är siktet istället inställt på rock`n`roll och spelglädje. Med mätningarna som utgångspunkt tycks ca. 900Hz och 4000Hz vara bra delningspunkter att utgå från. Från ett par gamla delningsfilter har jag räddat tre par luftlindade spolar vilka mätts upp till 1,5mH 1,2mH och 0,64mH.
Med hjälp av dessa siffror och första bästa onlinekalkylator har jag kommit fram till följande idéer (i brist på mätningar leker vi med tanken på att elementen är på 8 ohm):

* 1,5mH i serie med basen ger 6dB/oktav vid 850Hz delning (butterworth)

* 2,7mH (1,5+1,2 i serie) ihop med 10,5uF ger 930Hz vid 12dB/oktav LR, högpass eller lågpass.

* 1,2mH + 16,5uF + 49,7uF ger 800Hz 18dB/oktav Butterworth, högpass.

* 0,64mH + 2,5uF ger 4000Hz 12dB/oktav LR, högpass eller lågpass.

Som det ser ut så kommer jag att få köpa eller linda fler spolar för att det ska gå ihop men det verkar som att jag har grunden delvis lagd här.
(Man skulle förstås kunna rationalisera konstruktionen betydligt då basarna i själva verket är bredbandare som spelar fint upp till 8kHz vilket egentligen gör midhornen överflödiga, sånt svammel bör dock bemötas med en plåsterlapp över limpsaxen eftersom horn aldrig är överflödiga...)

Nåväl, rent spontant tycker jag själv att en variant med 6/18dB delning (butterworth) vid 800Hz mellan bas och mid skulle kunna vara intressant, kondingar har jag i överflöd som kan kombineras ihop till alla tänkbara värden (att filtren kommer att bli skrymmande och fula är jag helt på det klara med men det är i sin ordning, jag är ungkarl gubevars).
Tittar man sen på mätningen av diskanten så ser man ett par aggressiva knölar i frekvensgången under 4kHz, där behövs förmodligen någon liten specialare för att snygga till saker och ting. Man skulle ju kunna börja med 12dB 4000Hz HP och se åt vilket håll det bär. Kvar står lågpassfiltreringen av midhornen vid ungefär 4khz, här skulle man kanske kunna komma undan med en enkel seriespole i trakterna av 0,3mH?

Det här med passiva filter är något ganska nytt och lite obehagligt för mig, det vore tacksamt att få lite input från folk som har förstånd i den här sortens svartkonster.
Vad det gäller nivåer så är planen att, om ingen starkt avråder mig, köpa några konstantimpedanspotar att hänga på över mid och diskant. Dels sparar det en massa lödande av motstånd och dessutom (inte minst) så kan det bidra till att högtalarna på håll ser ut som någon sorts gamla dyra klassiker istället för nåt ihopplock anno 2010

Edit: Det är RuneStones mätningar för "Electro Voice hornet" och "okänt diskanthorn" som är aktuella i länken, det finns en massa andra mätningar där också men de hör inte hit.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2010/09/01 02:32:42

Ryssen
100.000-klubben

8481 Posts

Posted - 2010/09/01 :  17:04:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Själva filterdesignen vill jag inte råda om,är för osäker på det,brukar själv gå efter befintliga tabeller de gånger jag gjort filter.
Men konstantimpedanspotar har jag använt vid nåt tillfälle och sedan när rätt nivå uppnåtts mätt och bytt till motsånd istället,det är vad folk brukar rekomendera.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/01 :  17:18:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för svar. Ja, att vridreglagen inte gillas av alla kan jag lätt tänka mig. Typisk pryl som kanske kan påverka ljudet i onödan och i synnerhet om de börjar glappa och skrapa. Vi får se hur det blir med den saken, det är nog inte hela världen att räkna ut L-pads med fasta motstånd heller om man först mäter upp hur elementens känslighet ligger i förhållande till varandra.

Gällande själva filtret så finns även en idé om att gå den hårda vägen och linda ett antal spolar med en mängd tappningar för olika induktansvärden. Jobbigt och krångligt men det skulle ge helt andra möjligheter att optimera filterdesignen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/09/01 :  19:26:35  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Här kan du nog få hjälp: http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/01 :  19:33:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för länken, nattläsningen är räddad!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/01 :  23:55:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har under kvällen gjort upp affär med en annan forummedlem om bland annat 4st luftlindade 2,7mH drosslar, som gjutet för 930Hz 12dB LR mellan bas och mid alltså. De drosslar jag har hemma var lindade med lite för klen tråd för att det skulle kännas riktigt rätt i serie med basarna som redan har ett Q-värde i överkant. Delningen mid-diskant återstår att se, där handlar det om så små värden på spolarna att det är prismässigt försvarbart att beställa direkt från någon handlare om det behövs.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/02 :  17:33:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Kom ihåg att simulera basen med spolen inkopplad innan du bygger låda.. dom du nu inte skulle köra ÖB ?
Kan bli ganska stora skillnader i frekvensgången då du kopplar in ett filter..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/02 :  17:55:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rune: Ja, under förutsättning att man ens bryr sig om att göra beräkningar på lådan innan man bygger. Elementen är gamla, de parametrar jag lyckats hitta varierar från källa till källa men med ett genomgående drag av att inte vara särskilt lämpliga för lådkonstruktioner öht. Punklösningen blev förstås att bygga ett par ganska stora lådor med rejält tilltagna flödesresistanser för att kunna stämma av basåtergivningen i efterhand.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/02 :  19:25:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ska kika lite om man kan få tag på parametrar.. annars får vi väl mäta upp dom..Du är ju redan för seriös för att göra punklösningar...
Annars tror jag det hade varit trevligt med en transmissionslinje åt dom..Härligare bas är svår att få...

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/02 :  23:16:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Fuling, jag har ingen hjälp att ge dig.

Jag skriver bara för att tala om att jag alltid tycker det är väldigt underhållande att läsa dina inlägg.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/02 :  23:21:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rune: För min del kan vi skippa uppmätandet av elementen, jag har kikat runt en hel del och intrycket jag fått är att de lämpar sig bäst i stora lådor eller ÖB, parametrarna lämpar sig inte för resonanta konstruktioner. Jag kör vidare på det här konceptet så länge, förmodligen kommer det att funka utmärkt för ändamålet och skulle det råka bli bättre än väntat så kan jag möjligtvis tänka mig att bygga nya lådor av bättre virke någon gång i framtiden. Byggmax´s 189-kronors konstruktionsplywood håller liksom inte hifikvalitét om man uttycker sig så...

MM: Det bjuder jag på!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/03 :  09:50:45  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Sprang på denna:
http://www.audiocircle.com/index.php?action=gallery;sa=album;id=2209

Dina bafflar verkar vara en vidareutveckling.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/03 :  10:14:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jepp, konceptet ser bekant ut. Låter bra gör det också men tyvärr med uppenbara begränsningar i djup och nivå hos basen, därför får mina flytta in i lådor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/09/03 :  19:29:57  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Vi bygger en TL!!!
de e den ultimata lådan..Använder man dom enkla beräkningsprogram som finns tillgängliga som inte alls tar hänsyn till några parametrar så blir det ändå oftast väldigt bra.. ganska tacksam konstruktion att bygga..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/03 :  19:55:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
(Man skulle förstås kunna rationalisera konstruktionen betydligt då basarna i själva verket är bredbandare som spelar fint upp till 8kHz vilket egentligen gör midhornen överflödiga, sånt svammel bör dock bemötas med en plåsterlapp över limpsaxen eftersom horn aldrig är överflödiga...)

Nu ska jag vara tråkig och riskera lite plåstertejp.

Men att ha som enda argument att "trattar är snygga" till att sätta dit ett element till på högtalaren, är ju inte tillräckligt, egentligen.

Med tvåvägsfilter slipper du en (komplicerad) delningfrekvens.
Du halverar antalet filterkomponenter, du använder lägre värde på L och får därmed lägre R och mindre destruktiv påverkan på Q.

Tja, du förstår vad jag vill säga, så hit med plåstret nu då ...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/03 :  20:37:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rune: Visst, du betalar! Nä, men jag har redan läst nån tråd i något forum någonstans där nån ville bygga TL med de här elementen och förslaget genast blev sågat vid fotknölarna av en massa folk som viftade med T/S-parametrar och formler. Skulle för all del gärna testa att bygga ett par TL någon gång men då helst med lite lämpligare element. Har ett par Eminence Beta 12 bredbandare (Fast de heter Hammer Dynamics men det är samma sak) som kanske passar bättre till sånt.

MM: Rationellt sett har du förstås helt rätt i dina resonemang, men vem fan vill vara rationell när man har ett överskott av horn?
Det enda vettiga argument jag har för midhornen är, förutom då utseende och allmän coolness, att deras lite begränsade spridning borde vara av godo i det osymmetriska och krångliga rum som burkarna är tänkta att stå i när de är klara.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/09/03 :  20:53:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Och hur brett sprider en 12" i de registrerna?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/09/03 :  22:50:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ingen aning, men i slutändan vinner ändå hornen på attityd!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/10/26 :  14:26:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En teknisk fråga som jag skulle behöva lite upplysning i innan jag börjar montera filterkomponenterna permanent: Är det OK att sätta L-paden innan filtret istället för efter? Har 2st konstantimpedanspotar som jag tänkt använda för att reglera nivån på mid och diskant (dessa två register har samma känslighet) och i min provuppkoppling monterade jag dessa innan respektive registers filter. Verkade funka bra så vitt jag kunde höra (inte mäta...), men tanken på att filterfunktionen eventuellt påverkas ligger och gnager.

Edit: Struntsamma, jag beställde två extra L-padar + lite mer krimskrams som behövs för att få ihop burkarna till Uppsalamässan. Lika bra att göra det ordentligt, visserligen är det ett budgetbygge men elementen är ändå i såpass gammal hederlig stil att de förtjänar att slippa bonnkopplade delningsfilter...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2010/10/26 23:24:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000