Author |
Topic |
|
NSBVZY
Member
89 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 16:17:39
|
fick mig ett ryck och flyttade ut mina wharfedale EVP-X 15 till tv rummet, dom har stått oanvända i sovrummet de senaste året pga att vi har de så trångt i våran lilla lägenhet... tog och utförde en riktig städning både på utsidan och på insidan, upptäckte att de tar ett tag att ta i sär fyra lådor och sedan skruva i hop allt, passade på att ta några bilder på innanmätet på en av höglalarna
terminal med två spekon och två 6.3mm tele, uppmärksamma den lilla knappen för dämpning av diskanten som finns
på gallret finns de två lysdioder som indikerar signal samt överbelastningsskyddet för diskanten:
bild på två av lådorna
utan galler
observera kontakten till lysdioderna på gallret
då fortsätter vi då!
nu är äntligen basen urplockad! vilket as, jobbigt att hålla i mot medans man skruvar! man kanske skulle ha lagt lådan med högtalarna uppåt innan man började skruva
uppenbarligen egen tillverkade element, eller?
ganska kraftig magnet
kontakten till lysdioderna i gallret
de sitter ett par stag rakt över inuti lådan, antagligen för att inte vibrationer ska uppstå, och känner man på lådan när man spelar ruskigt högt så vibrerar de väldigt lite! så liten nytta gör dom säkert!
och så en bild på delningsfiltret, verkar vara ett skapligt filter iaf!
diskanten verkar sitta fast... försökte få ut den med, men den verkar sitta fast på baksidan på nå vis, så tog ett par bilder innefån:
då är säkert alla nyfikna på ljudet och jo de låter faktiskt väldigt bra! jag har haft dem på några evenemang efter som att jag sysslar lite med ljud och ljus, men meningen var när jag köpte dem att ha dem hemma, men man vart sugen och prova dom utomhus! och de spelar väldigt högt och rent, med bra tryck!
de finns i fagersta för provlyssning till en fika om någon har vägarna förbi!
efter lite lysning så har jag bestämt att de ska få stå kvar i vardagsrummet, eller tja, vi får se vad tjejen säger när hon kommer hem haha!
|
Edited by - NSBVZY on 2010/08/23 16:20:18 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 22:27:02
|
Hyggligt brutala saker att ha i vardagsrummet! Lycka till med att få ha dem kvar där när tjejen hittar dem. |
|
|
NSBVZY
Member
89 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 00:07:12
|
jo de kanske är lite för "feta" egentligen! iaf för vardagsrummet! har lyssnat lite på dem under dagen, och då med min gamla nikko stärkare på hela 45watt, men de räcker med drygt halva effekten för att de ska "skaka" soffan ordentligt (och antagligen grannanas tavlor......)
otroligt nog så är de störtskönt ljud till regina spector och p-ployd:) till och med Iron Maiden och Buckethead låter superbra! rapp och djup bas när de behövs! |
|
|
|
Topic |
|
|
|