HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Signalkabel DIY
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/02 :  16:58:34  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Råmaterial

Silvertråd 0,2 och 0,4mm. Bomullssnöre. RCA-kontakter(Min favorit Bullet Plug).

Sedan behövs något att stoppa in allt sammans i.

Här är den förberedd med draglina genom slangen.

Modda allt som går att modda!

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/02 :  17:20:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
För att få igenom silvertråden genom bomullssnöret kan man trycka igenom en styv draglina men i mitt fall fanns redan en tråd inuti snöret. Bara att knyta fast och mata igenom.
Till denna kabeln använde jag 0,4mm silvertråd till jorden och 0,2mm till signalledaren. 0,2mm är nästan för tunn och pillig att jobba med och går lätt av. I nästa projekt blir det antingen flera trådar av 0,2mm eller en tjockare sort. Får se hur det påverkar ljudet,främst i diskanten.

Nästa moment är att tvinna ledarna. Fann det lättast att klämma de båda ledarna i byrålådan och sedan sträcka ledaren med den tunnare tråden och tvinna med den tjockare. Resultatet hade annars blivit så att den vekare ledaren hade snurrat sig runt den styvare. Nej jämt och fint tvinnat vill jag ha det.

Att dra det tvinnade paketet genom slangen var en baggis då den var rymlig. Slangen är till för att få en mekaniskt stabil kabel och skydda ledarna. PVC-slang är inte det idealiska då den är lätt elastisk. Vilket kan medföra belastning på ledarna. den kan även ha en påverkan på ljudet då den kan bli elektrostatiskt laddad. Teflonslang hade varit mer idealiskt men svår att få tag på med 10mm diameter.

Här är tråden trädd tvinnad och klar.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/02 :  17:35:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Dags för kontakter. BulletPlugs rekomenderas att lödas i toppen. Men jag väljer att löda vid kabeländen. Där kan jag försiktigt fila bort oxid och få riktig metallisk kontakt mellan silvertråden och kontaktstiftet. Låser tråden mot stiftet genom att tvinna den två varv över sig självt. Tråden tvättas med T-sprit både när den träs genom bomullsstrumpan och före lödning. Detta tar bort tummavtryck och annan skit som kan orsaka dålig lödning och oxid med tiden.

Några extra händer är bra att ha. Denna fixtur har jag skruvat i hop av gammla armar till mätklockor.

Lödningen och krympslangen klar. (Här syns det på alla fläckar att fixturen har använts en del.)

Edited by - Bardis on 2010/01/02 17:43:12
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/02 :  17:41:07  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Klart

Hur det låter
Som de flesta silver i bommull-kablar. Neutralt med skyhög upplösning.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/01/02 :  17:48:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Snyggt hantverk ....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/01/02 :  18:48:21  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
najs kommer o låta bättre o bättre ju mer dom får spela

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/02 :  19:01:53  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Är riktigt nöjd redan nu.
Kabeln sitter i min hörlurs-anläggning.(HD650 med 417A-förstärkare) Anledningen till att den är så lång är att radion måste stå på översta hyllan för att få plats. Men nu kan jag äntligen lyssna på radio igen.

Go to Top of Page

abbot
Member

669 Posts

Posted - 2010/01/02 :  19:05:09  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
@ Bardis,

Har du gjort något motsvarande i koppar och i så fall, hur fungerade de?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/02 :  19:12:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nja. Har Svalanderflätor i bomull med bulletplugs. De funkar kanon. Har inte gjort några A-B tester ännu. Kablarna blev klara i går.
Vill du testa med koppar så säger jag kör hårt! Det är mest en fråga om smak. Men använd lackad koppartråd annars kan de oxidera och försämras med tiden.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/03 :  16:57:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ser riktigt trevligt ut.. Vart har du köpt "råvarorna" ?
Blev sugen på att tillverka egna och jämföra mot mina supra.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/01/03 :  18:25:45  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
rune det gjorde jag dom åkte i dvdn istället

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/03 :  21:13:00  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Silvret är köpt hos Sargenta. Det är rent silver. Inte sterlingsilver.
Bomullsstrumpan är köpt på den lokala sytillbehörsaffären.
Kontakterna säljer Svalander med flera.
PVC-slangen är köpt på K-Rauta. Men det finns säkert bättre kvaliteer. Tänkte på tryckluftsslang,den där blåa. Den finns i många olika diametrar.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/03 :  23:52:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Vad kostar tråden per meter. fanns ingen prisuppgift på deras hemsida.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/04 :  00:12:32  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Skriv gärna ut materialkostnad och för hur mycket. Är helt klart intressant till ett projekt jag funderar på.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/04 :  00:47:34  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Tror inte Sargenta säljer tråd per meter. Köpte 200g rullar för lite över en tusing. Om inte minnet sviker. Silverpriset varierar med dagspriset.
Svalander med flera säljer per meter.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/01/04 :  08:20:33  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
De säljer inte per meter men dock per gram. 1m var väl runt 2g har jag för mig.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:43:27  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
var köpte du kabeln nånstans? själv ute efter 2 meter till eget bygge.

/ Dennis

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/08/20 :  22:28:17  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Provade själv ikväll att löda en rca kabel.
Tyvär så gick en kontakt sönder pga värmde för länge.
Så var tvungen att ersätta en som jag köpte på kjell & co.
Den var lite mindre & jag undrar måste alla kontakter vara exakt likadana per sida förutom plus å minus?
Tror att dom jag hade innan är lite större.

Tyvär så var kontakterna jag hade i början ifrån en trasig kabel som jag kasserat & då fick jag bara vänster kanalen att fungera med den kabeln intryckt.

Kanske är det bättre att ha alla kontakter av samma sort?
Trådskaparens kabel ser ganska lyxig ut.

Edited by - PeterE on 2010/08/20 22:30:22
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/08/21 :  17:04:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Oj! Lever den här tråden igen.

Tror inte du kan höra någon skillnad om en kontakt är lite annorlunda. Sedan kan man fundera på om man kan leva med att veta att det inte är helt lika.

För att skona kontakten från värme kan man trycka in den i något som avleder värme. Tex en honkontakt eller en potatis.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/08/21 :  18:27:24  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Skulle dragit en skärmstrumpa utanpå slangen som jag jordade bara i den sändande änden.
Testa med mobiltelefonen och ring med den i närheten.
Om det låter i anläggningen är kabeln kass.

Kass eftersom den tar upp störningar, visst det blir tydligt när mobilen är i närheten, men tänka på all blåtand, wifi, TV, polisraio, FM, AM, Lysrör, Långvåg, UHF, VHF mm. mm... det märks...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/08/21 :  20:08:06  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

esl@

quote:
Testa med mobiltelefonen och ring med den i närheten.
Om det låter i anläggningen är kabeln kass.

Måste bara prova!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/21 :  20:26:19  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Såna problem har jag aldrig haft. Då ska man betänka att jag inte använder några dyrkablar. Några är köpta hos Kjell.com och andra har jag lött själv. Jag blandar friskt XLR & RCA och ibland använder jag adaptrar. Det enda problemet som jag har är glapp p.g.a svaga innerfjädrar i växel från Behringer. Jag också en Bantamväxel som fungerar mycket bättre men är så mycket svårare att löda in. Men som sagt inga problem med yttre HF-störningar vare sig digitalt eller analogt.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/08/21 :  20:32:16  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
esl har en poäng där med att skärma. Men skärmen bör ha ett visst avstånd från ledarna annars kan ljudet kännas tjockt och odynamiskt. Med skärm blir kabeln fysiskt tjock och man måste fundera ut hur man ansluter till kontakten. Bulletplug kontakten i sig är inte skärmande heller så WBT-Nextgen är ett bättre val om man väljer skärm.

Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2010/08/25 :  20:43:23  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Tror ni att det skulle fungera med silvertråd .925? Vad jag har förstått så är .999 den renaste och .925 den näst renaste.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/08/26 :  10:52:36  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Skärmen kommer i denna konstruktionen var ariktigt långt från ledarna så det blir en låg karakteristisk kapacitans.
Man skulle faktiskt kunna tänka sig att vira folie först och sedan dra på en strumpa alternativ dubbla strumpor (för att få närmare 100% skärm, en vanllig strumpa ger 60-85% skärmning bara.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/08/26 :  11:38:11  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Silvertråden med lägre renhet brukar vara uppblandad med andra metaller för att bli mjukare. dDEn är avsedd att knypplas med inte audioprylar.
Iden med att använda silver är att ytan inte oxiderar så lätt och silvers oxid leder väldigt bra.
Ett bra alternativ är lackisolerad koppartråd. Billig lätt att få tag på och låter bra.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000