HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörslutstegsbyggsatser ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/08/23 :  11:38:18  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Har surfat runt lite allmänt om rörslutsteg för att hitta färdiga konstruktioner och sprang då på den här.

http://diyaudioprojects.com/Tubes/5751-KT88-Tube-Amp-Kit/

Kommentarer någon? Om det blir något bygge så skall det i så fall
spela fullregister, på lättdrivna högtalare (ca:94db).

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/23 :  14:41:22  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Inga kommentarer men....
När du ändå surfar runt så ta en titt på http://www.tubelab.com/se_amp_pc.htm ingen byggsats men kretskort finns att beställa + en utförlig monterings guide på sidan.

Jag är helt novice på rörbyggen men tänkte iallafall försöka få ihop detta steg med hjälp av gamla rör rävar här i trakten

Vad jag skulle komma till är att den låter riktigt bra
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3454 Posts

Posted - 2010/08/23 :  15:42:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Dahlberg!

Avråder bestämt från denna amatörmässiga och föga ändamålsenliga konstruktion. Just på www.diyaudioprojects.com verkar man ha samlat bottenskrapet.

Följ Astos råd och kolla med hoktuna som redan har byggt tubelab-förstärkaren med 300B.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/23 :  16:31:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det finns lite mönsterkort, om inte byggsatser, att köpa från http://www.analogmetric.com/.
Dynacostärkaren har väl också funnits som byggsats på nytt, väl??

Lite traditionella saker (precis som Dynaco) hittar du på Mapletree Audio Design.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/08/23 :  17:09:40  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Tubelab SE är en kanon förstärkar som låter MYCKET BRA med standard komponenter.
Den går att bygga med 45/2A3 eller 300B.
Min är byggd med 300B och den är helt knäpptyst/brumfri.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/08/23 :  17:31:30  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Hesselvall audio kommer ut med Edison 60 nu i höst. Den kanske kan vara något?
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/08/23 :  23:39:36  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Tackar för kommentarerna 300B SE blir inte så mycket effekt men
jag har redan läst en tråd om det så det kan vi lägga åt sidan så
länge.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=54940&whichpage=1

Jag är inte särskilt intresserad av att prova mig fram med flera
halvbra lösningar utan söker snarare ett säkert kort som låter
riktigt bra. Då misstänker jag iofs att kostnaden för bygget kan dra
iväg en hel del. Kanske skulle tillägga att det skall vara/bli monoblock.

Har fått ett par 300B SE till låns så jag får väl prova dom ett tag.

Skulle ett monopar av HFTA kunna vara något Hittade Jax sida
http://crude.axing.se/

Edited by - DahlbergAudio on 2010/08/24 00:16:58
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2010/08/24 :  22:19:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Har sett och hört HFTA spela på HFF:s DIY-träff 2005 (då vi fortfarande höll till i Gamlestan). Den funkade finfint och är definitivt något du ska överväga om du kan tänka dig att bygga från scratch.
Jax har genomritat och funderat ordentligt på denna. HFTA skulle vara jämförelsevis lättbyggd och klara sig utan alltför esoteriska och dyra rör, och vara allmänt användbar - till exempel dög det inte med 2-3W uteffekt, det är ju för lite för många högtalare. Jax har gjort ett utmärkt jobb med byggbeskrivning och byggtips på sin sida, så för att vara ett scratch-bygge är det ovanligt lättjobbat.

300B är fräckt, dyrt och låter finfint. Men för att det ska bli riktigt bra krävs också att allt annat runt det är tipp-topp. Och jag misstänker att risken att man får det så från första försöket är ganska minimal (iallafall om jag skulle utgå från mig själv ;), och åtminstone i ett sratch-bygge).
Det finns många fantastiska rör - men Jax har fått ihop helheten. Så kan du stå ut med att röret heter EL34 istället för 300B så är det ett bra alternativ.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000