Author |
Topic  |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 09:57:18
|
Jag läste denna intressanta artikel för ett tag sedan: http://www.tubecad.com/2010/03/blog0184.htm
Det rör sig om att utöka förstärkarens feedbackslinga till att inkludera högtalarkabeln. Kräver extra ledningar från ett särskilt uttag på förstärkaren till högtalarens terminaler. Mycket intressant, och igår moddade jag mina bassteg på det viset. Basstegen är "Super Compact 150W" byggda enligt beskrivningen i Bruce Rozenblits "Audio Reality". (De var med på träffen i GBG)
Vad hände? Jag har inte provat fullrange ännu, men i basen stramas det upp lite verkar det.
Någon annan som provat? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 14:20:15
|
Det farliga är att motkopplingsslingan är lika hänslig för störningar som signalingången.... Att dra ut slingan ur förstärkarens skärmade miljö är vanskligt. Det finns ett litet bättre sätt och det är att lägga ett motstånd på utgången på låt säga 0.1 ohm och ta motkopplingen därifrån istället. Då slipper du en kabel ut, får en mycket kortare feedback loop samt ändå en viss strömmotkoppling.
Det allra bästa är att se till att kabeln avslutas med en terminering så att man inte får en reflektion i kabeln, samt att kabeln har låg induktans. Jag skulle testa med detta konceptet: http://www.svalander.se/teknik/kablar/konjugat.htm
esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
 |
|
manw
Member

445 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 21:04:41
|
Ur ett avseende till så är det en mycket vansklig lösning. Kabeln fram och åter bildar en komplex impedans, som i och för sig är relevant först över det hörbara området, men kan ge upphov till att förstärkaren börjar oscillera vid höga frekvenser. Resultatet kan bli att man både grillar förstärkaren och diskantelementen.
Det är på grund av detta som det i regel sitter ett RL-CL filter på utgången, för att säkerställa stabilitet hos förstärkaren vid dessa höga frekvenser där kablen börjar "bråka". Finns lite att läsa om det på LTS hemsida (hoppas länken blir rätt nu) http://www.lts.a.se/Teknik/Kablar/tabid/71/Default.aspx
Så vad man bör göra är även att lågpassfiltrera hela anordningen, har ingen färdig lösning här och nu, men Gogla lite vet jag :-)
För en subwoofer typ, så skulle man kunna begränsa motkopplingen man "drar ut" till kanske ett par khz, och låta högre frekvenser vara återkopplade internt, och då borde man vara helt safe. Kan nog fipplas till med ett par filter. |
/Mats, född nyfiken |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8814 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 21:40:19
|
quote: Jag har inte provat fullrange ännu, men i basen stramas det upp lite verkar det.
Är det tänkt att göra på detta viset ska göra förstärkaren mer okänslig för vilken högtalarkabel som används? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 22:52:35
|
Ja Ryssen, det är så det är tänkt som jag förstår det som står i artikeln. Hypex har förresten uttag för detta på sina UCD2K-moduler. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8814 Posts |
Posted - 2010/08/24 : 22:47:35
|
Tänkte på att om det blir mindre kännsligt vilken kvalitet det är på kabeln till högtalaren,så kanske det blir mer kännsligt vilken kvalitet det är på kablen från hötalaren till återkopplingen? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts |
Posted - 2010/08/25 : 11:28:29
|
TNT audio har en intressant högtalarkabel där dom parallellkopplade två koaxialkablar, och där jord var ena skärmen samt den andrakabelns mittledare, och signalen var den andra skärmen samt jordkabelns mittledare. Eftersom skärmarna på båda kablarna är + respektive - så är det viktigt att dessa kablar ligger nära varandra för låg induktans, så jag skulle strippat ytterhöljet på ena koaxialen och lindat ett plastband (ej tejp med klister) stenhårt och sett till att det blev riktigt tajt mellan båda kablarna. Sedan skyddat med en plastslang för att få syretätt, kanske fyllt slangen med sand.
Oj förlåt nu blev det en kabel DIY tråd.. förlåt Bernt :-) |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2010/08/25 : 13:43:47
|
Ja, det hade ju inget med ämnet att göra alls. Men det är ok. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
|
Topic  |
|