Author |
Topic |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 10:03:18
|
Jag är på jakt efter scheman till rörförstärkare med balanserad ingång. Någon som har några bra länkar?
Behöver inspiration till ett kommande bygge. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 10:12:36
|
Circlotron? Sällan man behöver gain. Går ju att ha en batteridriven ingångsbuffert annars. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 12:08:47
|
Spontant skulle jag välja en ingångstrafo. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 10:23:09
|
Är det fråga om Push-Pull blir det enkelt, det är bara att undvika att fasvända |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 11:10:01
|
Borde ge en ljudmässig fördel att slippa fasvändaren? Kör man med PP ingångssteg till PP utgångssteg då? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 13:48:58
|
Kolla in olika SE kopplingar åsså ta ingåns steget ggr 2.
Om du gör en variant på Quad 2 så kan du köra Balanserat å Obalanserat med en omkopplare. Gainen är hög på det ingångssteget så Triodkoppling är ett alternativ beroende på om du ska ha motkoppling i utgångssteget. Motkoppling om du ska ha det kör du en variant på Schade så slipper du global motkoppling.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 23:00:10
|
Det är PP och tanken är att det ska testas motkoppling med en typ av adaptiv IC-krets som kräver balanserad ingång. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 08:26:44
|
quote: motkoppling med en typ av adaptiv IC-krets
Hej Bernt, Kan du visa ett block-schema för oss som inte kan grus-lingo?
Antar att det är ett pentodsteg(OTL?) då triod normalt inte kräver NFB.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 11:13:16
|
Nja, jag var bara ute efter scheman på balanserade ingångssteg med rör rent allmänt. Grusbitarna har jag inte pejl på, det är en annan forummedlem som står för det.
Trodde nån hade länkar till en massa scheman till balanserade prylar. Jag får nog googla lite så kanske jag hittar olika varianter. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 12:06:15
|
OK, kan du förklara "adaptiv IC-krets"? Men det kanske inte är så konstigt som det låter.
Apropå balanserat in så finns det väl inga direkta variationer.
Genom att lägga motstånd mellan katoderna och den gemensamma CCSn får du möjlighet att lägga in symmetrisk motkoppling direkt in på katoderna.
Men bäst är nog att leda tillbaka signalerna till gallren. För 10k Zin blir dock motkopplingsmotstånden från högtalarutgången i storleksordning 100k.
Förutsättning är naturligvis att du har mittjordad utgång ex.vis 4-0-16ohm så att det finns en symmetrisk motkopplingssignal att tillgå.
Med bara en återkopplingsslinga som leds tillbaka till ena rörets galler på en balanserad förstärkare så blir den varken balanserad eller symmetrisk längre. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2010/08/23 12:07:20 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/08/23 : 14:18:29
|
En bra bifilärt lindad induktans är bra för det möjliggör dc-koppling. Annars funkar både mostånd och konstantströmskällor istället för induktansen. |
|
|
|
Topic |
|