HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Balanserade ingångssteg till rörförstärkare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/21 :  10:03:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag är på jakt efter scheman till rörförstärkare med balanserad ingång. Någon som har några bra länkar?

Behöver inspiration till ett kommande bygge.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/21 :  10:12:36  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Circlotron? Sällan man behöver gain.
Går ju att ha en batteridriven ingångsbuffert annars.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/08/21 :  12:08:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Spontant skulle jag välja en ingångstrafo.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/22 :  10:23:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Är det fråga om Push-Pull blir det enkelt, det är bara att undvika att fasvända

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/08/22 :  11:10:01  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Borde ge en ljudmässig fördel att slippa fasvändaren? Kör man med PP ingångssteg till PP utgångssteg då?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2010/08/22 :  13:48:58  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kolla in olika SE kopplingar åsså ta ingåns steget ggr 2.

Om du gör en variant på Quad 2 så kan du köra Balanserat å Obalanserat med en omkopplare.
Gainen är hög på det ingångssteget så Triodkoppling är ett alternativ beroende på om du ska ha motkoppling i utgångssteget.
Motkoppling om du ska ha det kör du en variant på Schade så slipper du global motkoppling.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/22 :  23:00:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är PP och tanken är att det ska testas motkoppling med en typ av adaptiv IC-krets som kräver balanserad ingång.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/23 :  08:26:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
motkoppling med en typ av adaptiv IC-krets

Hej Bernt,
Kan du visa ett block-schema för oss som inte kan grus-lingo?

Antar att det är ett pentodsteg(OTL?) då triod normalt inte kräver NFB.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/23 :  11:13:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nja, jag var bara ute efter scheman på balanserade ingångssteg med rör rent allmänt.
Grusbitarna har jag inte pejl på, det är en annan forummedlem som står för det.

Trodde nån hade länkar till en massa scheman till balanserade prylar.
Jag får nog googla lite så kanske jag hittar olika varianter.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/08/23 :  11:53:24  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kan detta vara något? I och för sig försteg. Men balanserade. http://www.raleighaudio.com/chapter_4.htm

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/23 :  12:06:15  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
OK, kan du förklara "adaptiv IC-krets"? Men det kanske inte är så konstigt som det låter.

Apropå balanserat in så finns det väl inga direkta variationer.

Genom att lägga motstånd mellan katoderna och den gemensamma CCSn får du möjlighet att lägga in symmetrisk motkoppling direkt in på katoderna.

Men bäst är nog att leda tillbaka signalerna till gallren. För 10k Zin blir dock motkopplingsmotstånden från högtalarutgången i storleksordning 100k.

Förutsättning är naturligvis att du har mittjordad utgång ex.vis 4-0-16ohm så att det finns en symmetrisk motkopplingssignal att tillgå.

Med bara en återkopplingsslinga som leds tillbaka till ena rörets galler på en balanserad förstärkare så blir den varken balanserad eller symmetrisk längre.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/23 12:07:20
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/23 :  14:18:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

En bra bifilärt lindad induktans är bra för det möjliggör dc-koppling.
Annars funkar både mostånd och konstantströmskällor istället för induktansen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000