Author |
Topic |
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2010/07/26 : 23:34:29
|
Jaauuhapp, äldste sonen har åldern inne nu för stereo på rummet. Självklart blir det nånting med en iPod-docka i för signalkällan, men det struntar vi i just nu. Istället funderar jag på högtalarbiten.
Ovanpå hans skrivbord, som är en enkel, trevlig, bivaxpolerad bokskiva, hade jag tänkt mig enklast möjliga lösning i form av två små OB-bafflar med bredbandselement (eller möjligen en sammanhängande baffel med ett bredbandselement i var ände).
Jag tänker driva dom med en Trends Audio 10.1 eller motsvarande, så elementen behöver vara känsliga. Gissar också att 10 tum är smärtgräns för storlek på elementet, det lär väl bli alldeles för riktat efter det om det ska funka för närlyssning.
Skulle vara tacksam för tips på ett bra, känsligt, billigt bredbandselement att montera in där. Mellan 6 och 10 tum, typ.
Bredbandaren får klara sig själv i början, men hade tänkt mig att bakbenen i hans skrivbord - ett eller båda - så småningom skulle få hjälpa till med basen. En OB med U-profil kanske, jag har fyra tolvor liggande, såna där billiga känsliga med hög Qts från Hifi-kit, så det lämpligaste är väl OB. Filtrering vet jag inte, passiv eller aktiv beroende på vilka fynd jag kan göra. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/07/27 : 13:36:12
|
En HiVi eller TB. De däringa tre tummarna jag har i mina bas reflex lådor av fonken modell kanske fixar biffen - B3N eller nåt sånt. Jag skulle nog annars om jag skulle konstruerat åt jag själv ann vänt några HiVi två tummare som väll kan heta B2n eller nå sånnt. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2010/07/28 : 11:50:54
|
Hawthorne Audio? Silver Iris OB 10", 160$ per element... det ser bra ut, men är ungefär det dubbla mot vad jag tänkte ge. Hade tänkt mig något där det räcker med en enhet, men HiVi-högtalarna ser också trevliga ut (Lite låg känslighet måhända, det är kanske därför som många gör arrays med dem?). Möjligen kan ebay ge något, om man vet vad man letar efter.
Är det för spridningen och närlyssnandet som så många DIY:are väljer små-element till datorhögtalare? Eller bara "form factor" och vana?
|
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2010/08/04 : 12:20:03
|
Vad tror ni om en sån här variant?
Bredbandselementen blir en gammal Alnico-pryl, en 8-tummare inköpt på ebay för längesen. Delning vid ca 200 Hz till en basdel med två av de billiga 12"-OB-elementen. Jag har hittat en lång bit plywood som skulle kunna husera både vänster och höger kanal.
Basdelen får ersätta höger bakben i skrivbordet. Passiv delning, till att börja med. Jag tänker mig en U-profil-OB, så kan man vända den framåt eller åt någon sida alltefter behov. Vänster del av skrivbordet är en lådhurts just nu, så det blir svårt att sätta dit två basdelar. Alternativt kanske en V-profil i mitten med stereobas, riktad åt två håll?
Kommer med en liten ritning framöver, hinner inte nu. Vad tros? |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 00:12:02
|
OK, här en ritning som kanske gör det något tydligare.
|
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 09:27:25
|
Varför har du bestämt dig för öppen baffel? |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 10:14:38
|
Det ser väldigt trevligt ut. Jag skulle kunna rekommendera Monacor SP-130/X8 som spelar fint för liten peng. 200 Hz som delning för OB ställer egentligen stora krav på baffelyta om ingen EQ ska behövas. Men om sådan kommer in i bilden så finns ganska många element att välja på. En annan favorit är TB W4-1320, bevisligen bra i liten sluten låda också.
Min poäng i det här inlägget är egentligen ett tips att lämna en liten luftspalt mellan sub och skrivbord för att förhindra vibrationer att spridas den fysiska vägen.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2010/08/21 10:58:13 |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 16:01:47
|
quote: Varför har du bestämt dig för öppen baffel?
Mest för att jag slipper lådjobbet - både designdelen och byggdelen - men också för att det här kändes som om man "uppgraderar skrivbordet" lite, med extra utrymme för småförvaring och sånt. Baffeln blir ju större än den del som elementen sitter på, men hur pass frekvensgången påverkas av det har jag ingen aning om.
Att ha basdelen under skrivbordet är en grej jag har tänkt på jättelänge, men nu passade den liksom in bra. Det lär knappast bli avgrundsbas från OB med 8"... fast jämfört med vanliga små datorhögtalare så blir det kanske inte direkt sämre. Hoppas jag.
quote: lämna en liten luftspalt mellan sub och skrivbord
Tack! Jag ska tänka på det. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 16:03:11
|
Erling, tackar så mycket för tipset om bredbandaren! Det är nog bättre att ha en sån enhet - lite mindre känsligt. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 22:59:22
|
Hur funkar en OB sådär jättenära en bakvägg?
Jag undrar väl lite om ett OB-bygge verkligen är enklare än någon form av låda ... |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/08/21 : 23:36:35
|
quote: äldste sonen har åldern inne nu för stereo på rummet.
Tycker han också det, eller är det du som vill att han ska ha en stereo? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2010/08/22 : 00:18:26
|
Mickelmackel - klart att ob är lättare än låda ;) Man slipper ju sätta ihop eländet (nä, det har inte blivit så fint när jag har försökt...), och man slipper designa basreflexportar och sånt. Ta hål i en skiva fixar jag, fast iofs är jag rädd för den där jämra överhandsfräsen. Men fräsen får man använda även om man gör låda, elementen behöver ju hål att monteras i. Och sen kommer resten, med vinklar, plugg... o.s.v. Delningsfilter och sådant gör säkert OB:n svårare, men bara om man bryr sig... om du fattar. Klart att man bryr sig, men jag satsar mer på att använda ett element som låter (tillräckligt) bra i sig självt, och kraven på ministereo är inte så stora.
Vox, du slår förstås huvet på spiken . Han vill nog helst bara ha nåt att sätta iPoden i så att han slipper dela laddningsställe med mig. Det är pappa som bygger sin ungdomsdröm... eller ungdomsdrömmen som han skulle föreställt sig den själv om man flyttade hans ungdom 20-30 år framåt... det är lite komplicerat. Men jag tror att han kommer att gilla det, och det passar till huset, liksom.
OB jättenära en bakvägg, det är en bra fråga hur det blir. Jag lovar att hojta om/när det blir klart så får hugade mätmänniskor hjärtans gärna dyka upp med mätinstrumenten. Dämpmaterial kan komma att behövas. Jag räknar med stöd från bakväggen, och även massor av reflektioner från bordsskiva och dylikt, men glöm inte att vad gäller stereobild och sånt så finns inte riktigt samma förutsättningar här som för stora steroanläggningen med pappas musik till vinet eller kaffet. Detta är avsett för närlyssning, vilket tar ner effektkraven en del, men inte nödvändigtvis för finlyssnande. Rummet är litet och kan säkert lätt fyllas av 2-3W med tillräckligt känsliga högtalare. Det kan lika gärna handla om dataspel och stämningsskapande ljud som om musik. Blir det mycket musik så lär det bli en hel del hårdrock.
|
Edited by - zix on 2010/08/22 00:20:05 |
|
|
|
Topic |
|