HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Stereo-bänk med integrerade tappade horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/08/18 :  11:38:01  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Sitter och funderar lite på en lösning där jag kan bygga ihop någon form av bänk där jag integrerar ett eller två Tappade horn för att komplettera mina sidohögtalare något.

Förutsättningarna ser ut som så att jag har två meter drygt mellan frontarna och de är placerad ca en meter från bakväggen (Martin Logan). Bänkens djup kan således vara hyffsat djup och bred även om WAF bör tas i åtanke. Jag vill at tdet skall bli en rejäl och tung konstruktion.

Det som bänken skall rymma är:

1-2 tappade horn
2 Integrerade förstärkare
1 st Squeezebox classic
1 st DAC
1 st rumskompenserare
1 st aktivt filter för TH.

Jag vill egentligen att bänken skall se sluten ut men att förstärkare (Primare I30 just nu) och Squeezebox är synliga. Dels av bekvämlighetsskäl och dels av att jag tycker Primaren är snygg. övriga grunkor vill jag helst dölja dock.

Min första fråga är om det är en dum idé att bygga allt detta integrerat i en enhet? kanske bättre att göra någon form av modulbaserat system. Tänk er tre likadana klumpar vid sidan om varandra och en liten hylla ovan på den mittersta där Squeezebox och förstärkare finns. övrig elektronik i mittklumpen och vars ett horn på varje sida. Då kan man enkelt sära på dessa om behov finns och köra dem i separata system. Här kan man då välja att placera fasta luckor framtill på hornen för att få samma stuk som bänken. Någon som byggt något liknande eller har några idéer?

En tanke som just poopade upp är att man skulle kunna använda IKEA-skåp eller liknande som stommar och sedan bygga om efter eget bevåg. Jag skulle dock vilja ha det lite snyggare än IKEA-prylar

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/18 :  11:48:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Så har ju vi gjort, underdelen på vinylhyllan längst fram är tappade horn som mynnar ut i hörnen.
Möbeln är drygt fyra meter lång men smälter in mycket väl:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/18 11:49:20
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/08/18 :  12:24:04  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
låter som hemma, jag har 3st Corras från Ikea, på båda sidor om den mittersta som hyser en center och 2st slutsteg står 2st 6,5" bestyckade tappade horn upp pallade till samma höjd som Corras boxarna, då dessa är ungefär lika djupa samt endast 205mm breda så blir det hela rätt hyffsat.

Ska se om jag inte kan ta någon bild på det, det är inte lika stiligt som på bilden här ovanför, men ändå :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/08/18 :  14:53:36  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Finns det någon generell tumregel för frekvens och avstånd när det gäller möblering, dvs hur långt ifrån högtalarna basarna ska stå när man delar vid en viss frekvens?
Dvs för att få ett integrerat ljud osv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000