Author |
Topic |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/08/17 : 21:14:42
|
Jag tänkte experimentera med mina Hemp FR8C bredbandare och vad jag hittills kunnat luska ut trivs de i basreflexlådor från ca 20 till ca 90 liter.
Jag hade ett par gamla illalåtande 2-vägs Larson högisar som skräpade här hemma och burkarna är ju på 25 liter styck så dessa kunde kanske funka för att kolla hur Hemp'arna låter i en mindre låda.
Elemten från larson burkarna togs ut jag hade två 25 liters lådor med hål för en 8-tummare och ett hål på drygt 8 cm där diskanten suttit.
Basreflexrör med ytterdiameter på 75 mm fanns hemma och tid att göra ny snygg baffel fanns inte idag så det blev ett par spillbitar av 18 mm byggspånskiva som snabbt och enkelt sågades till och fick nya fina hål för rören.
För att göra det så enkelt som möjligt så löddes kabeln direkt på elementet och drogs sedan genom basreflexen och bort till stärkaren.
Högtalarna ser riktigt fula ut , teaklåda från 70-talet med byggspånskiva tvärs över ca 25% av nedre delen av baffeln där spånskivan dessutom ligger dryga centimetern ut i profil, bilder kan läggas upp i morgon om intresse finnes för att beskåda dessa fulingar.
Första lyssningen var inget vidare, tunt, skrikigt, taskig stereobild osv. osv. Kanske skulle jag tagit ut stenullen(?) som ligger i ett sjok över bakstycket och bytt till riktigt dämpmaterial? Kan dessa Hemp verkligen vara så dåliga?
Något var fel... T.o.m med min sambo reagerade över det usla ljudet och hon brukar inte bry sig SÅ mycket.
Hur som helst, jag stängde av stereon och kopplade ur burkarna och tänkte att jag kanske skulle kolla kablarna igen (bara kollat 2 ggr när jag lödde dit dem), jag letade fram ett 1,5 volts batteri och kollade polariteten på burkarna och mycket riktigt, ett av elementen hade naturligtvis fått fel polaritet. Omkoppling sker och ny lyssning...
Nu hände något med ljudet, fortfarande lite ljust ljud men basen var helt OK, stereobilden öppnade upp och nu var det både bredd och en del djup med i spelet, fortfarande en tendens till nasalt och burkigt ljud men på det stora hela ganska bra.
Sedan var det dags för kvällsmat för barnen och nattning för de samma och i morgon vankas det jobb hela dagen, men i morgon kväll ska jag leta fram lite "riktigt" dämpmaterial som jag vet ligger någonstans i gömmorna och kanske blir det riktigt bra till slut
Skulle det sedan visa sig att man kan få till ett bra ljud med dessa element i så små lådor, då kanske man ska satsa på ett par seriösa lådor som dessutom är snygga. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 20:12:09
|
Nu slängdes den gamla dämpningen ut och in sattes ny fin dämpning, jag dämpade bakväggen, en sidovägg och "innertaket" i lådorna.
Burkarna kopplades in igen och ur elementen ljöd ett tunnare och vassare ljud än tidigare, f*n...det skulle ju låta bättre med ny dämpning ju...
Hade för mig att en basreflex ska dämpas så lite som möjligt, OK, kanske har jag fel... Kanske är det så att samtliga ytor på insidan ska dämpas? Ska försöka dämpa lite mer i lådorna senare ( i morgon).
Hur som helst kommer här ett par bilder på århundradets fulaste högtalare, men de är ju Quick & Dirty.
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 21:42:51
|
Skaparglädje är den bästa glädjen
Läser man mellan raderna behöver du ett baffelstegsfilter för att få en del av skrikigheten... |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2010/08/19 : 21:50:14
|
Hmmm... Jag får nog ändra mig lite, efter en längre stunds lyssning visade sig att ljudet inte alls var tunnare och vassare än tidigare. Basen låter lite slankare än tidigare men den tendensen till burkighet som fanns är borta nu.
Förutom att basen är väldigt avrullad är ljudet ganska OK, bra bredd och hyfsat djup i ljudbilden. |
|
|
|
Topic |
|
|
|