HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bästa fjärrkontrollen till squeezebox?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/08/16 :  15:11:06  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Hej!
Jag kör Squeezebox Duet med controller som föjde med.
I övrigt funkar den bra, men den är lite trögstartad. Inte bara när den varit avstängd utan även när jag skall lägga till en ny skiva eller artist. Jag har försökt stänga av screen saver så den är igång hela tiden, men det verkar inte funka. Mitt bibliotek är inte stort, kanske 200 skivor, så jag antar att det är nätverksfunktionen på fjärren som är seg.
Jag har läst att många gillar att köra Ipod som fjärrkontroll. Vad är det som gör att den är bättre än SB Controller?
Finns det någon i Malmö som kan visa hur det funkar. Jag är nyfiken...
I övrigt har jag tänkt komplettera med SB Boom och Radio till badrum och kök. Fjärrkontrollen behöver jag mest i vardagsrummet.

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2010/08/16 :  16:08:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har du senaste firmware?Har hört att senare ska vara snabbare.
Det jag använder är 7.5.0 r8673

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2010/08/16 16:09:09
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/08/16 :  16:28:00  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Det är ett tag sedan jag uppdaterat. Jag tror jag har 7.4. Får kolla hemma. Tycker inte du att controllern är långsam (att få igång) då?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2010/08/16 :  17:15:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nej jag tycker det går hyffsat snabbt faktisk.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/08/16 :  18:04:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kör med Squeeze controler på en Samsung nalle o det fungerar fint.
Det enda som segar är volymen men den använder jag sällan iaf.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/08/16 :  18:27:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mystiskt, jag upplever inte controller som seg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2010/08/16 :  18:34:55  Show Profile Send HJ a Private Message  Reply
Jag kör iofs mest med min Harmony remote men den funkar ju inget vidare som ersättare för SB Controller...

Ibland använder jag mig av ipeng på iphone. När ipeng startas upp kollar den mot servern och synkar cashen och det är ingen dålig idé att starta appen ett par minuter innan du tänker använda den för att sedan låta den vara igång medan du lyssnar. Även vid vanligt användande är det en viss seghet vilket säkert kan bero på att jag kör Squeezeserver på en NAS.

Jag bor några mil utanför Malmö och du är välkommen att titta förbi för att testa själv om du vill.

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/08/16 :  20:01:44  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Om ni generellt är nöjda med controllern så är det säkert täckningen på trådlösa nätverket som är problemet.

Jag körde tidigare helt trådlöst och det funkade bra i ett halvår men sedan började det buffra och strula så nu har jag LAN-kabel till receivern. Jag får börja med att kolla att jag har senaste mjukvaran...

Sedan kan det ev. vara sambaconf. på min linusburk som är fel och som gör att all serverkommunikation är långsam. Det räcker gott och väl till för receivern, men det kan hända att det gör att controllern blir långsam. Ja ja, jag är ingen linux-expert så jag får väl ta tag i det när det blir ännu mer störande
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/17 :  07:10:20  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Kör med Squeeze controler på en Samsung nalle o det fungerar fint.
Det enda som segar är volymen men den använder jag sällan iaf.

Är det inte irriterande att samsungen stänger det trådlösa nätverket när den inte används och det tar lite tid för den att koppla upp igen? Så gör iallafall min Spica med android.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/08/17 :  09:33:48  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Hej,

Jag har en SB3:a och en Duet som jag styr med controllern eller en Ipod med iPeng. Controllern till Dueten har mest använts som "reserv" då jag tycker iPoden är mycket bättre.
Jag har inte grottat ner mig i alla funktioner, men det jag tycker iPod + iPeng är betydligt bättre på är bl.a.:

1. Displayen - större är bättre!
Bättre översikt när man spelar skivor, söker, gör inställningar
m.m.

2. Inmatning - touchdisplay är bra!
Man kan skriva in adress till nätverk, artister o.s.v. utan att
behöva "rulla" fram bokstäver som i controllern

3. Sökfunktionen
När man hat ett par tusen skivor på servern så går det mycket
snabbare att bara kunna trycka på "U" t.ex. för att komma till
denna bokstav. Hänger givetvis ihop med punkten ovan!

Om sedan man tycker att ovanstående är värt pengarna är en annan fråga, men man får ju en bärbar spelare som klarar Flac "på köpet"!

Håller på att renovera här hemma, men när det börjar bli klart är du välkommen att ttta ut och testa själv om du vill!(bor i S-torp utanför Malmö)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/08/17 :  09:56:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Är det inte irriterande att samsungen stänger det trådlösa nätverket när den inte används och det tar lite tid för den att koppla upp igen? Så gör iallafall min Spica med android.

Inga sådana problem alls!
Är en sådan här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=593719

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/17 :  10:12:21  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, då ska det ju funka med min med. Men det är lite störigt att den inte är uppkopplad mot det trådlösa kontinuerligt när man inom räckvidd.

OT
Vad finns det för alternativ om man inte vill streama utan vill koppla in en fysisk hårddisk istället?

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/08/17 :  10:32:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som SB Touch?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/17 :  10:33:51  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ja, fast den har väl en massa buggar? Som jag förstår det så är det redan ett flertal här på forumet som har skickat tillbaks den.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/08/17 :  11:09:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag kör med en o är nöjd, men jag har förvisso inte +500 gb på den än.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/17 :  11:16:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, ska kolla upp och läsa lite mer.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2010/08/17 :  12:17:54  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Ok, då ska det ju funka med min med. Men det är lite störigt att den inte är uppkopplad mot det trådlösa kontinuerligt när man inom räckvidd.

Det där är en inställning som du kan bestämma själv hur den ska bete sig. Har inte i huvudet var, men det borde gå att hitta rätt snabbt bara du går in i relevanta menyer på telefonen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/08/17 :  12:46:43  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
McGyver,
Tack för info och synpunkter. Jag håller med om att bokstavsrullning inte är så roligt. Ja, det vore kul att se hur det funkar med iPod eftersom jag inte känner att jag har något behov av bärbar spelare i övrigt, men varför inte som fjärrkontroll

Det verkar ju (på basen av svaren jag fått) som mina problem med hastigheten inte har med controllern att göra då utan snarare med trådlöst nätverk eller serverkommunikation (pc med ubuntu och samba).
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/17 :  13:12:13  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Det där är en inställning som du kan bestämma själv hur den ska bete sig. Har inte i huvudet var, men det borde gå att hitta rätt snabbt bara du går in i relevanta menyer på telefonen.

Tydligen går inte det i android men däremot finns det en app som hindrar att den går i viloläge. "Wi-fi keep alive" heter den visst.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2010/08/17 :  15:33:32  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Kmj, nu tog jag en titt på var man ställer om det (åtminstone på min Nexus One). Settings -> Wireless and Networks -> Wi-Fi settings -> tryck på meny-knappen, välj "Advanced" -> Wi-Fi Sleep policy.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/17 :  22:25:26  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ayn.
Hittade det, men det ser ut som de inställningsalternativen applikationen installerade. Oavsett så är tack för hjälpen.

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2010/08/20 :  13:05:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Den inställningen ska finnas där från början, gör det på min iaf :-)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/20 :  16:37:58  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, då är det jag som är lite lost

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/02 :  09:34:45  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Seg controller brukar enligt mig nästan alltid bero på slö server. Nu har jag en ny duocore xeon, inga problem! Att ha servern på något annat än linux är ett bra sätt att få ett segt squeeze-system.
Annars är jag helt såld på Ipeng pga det bättre gränssnittet och touchscreen för sökning och bläddring.
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/09/02 :  09:59:16  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Ja, jag har insett att segheten inte beror på controllern, utan det är antingen ubuntuversion och nätverkskort som inte gillar varandra eller mer sannolikt min samba-konfigurering som inte är som den borde vara. Jag har funderat på att gå över till XP för att lite bättre fatta vad jag gör
Ipod med Ipeng låter som en schysst uppgradering, men jag förstår att det inte råder bot på grundproblemet (segt nätverk)
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/02 :  12:56:56  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
inte xp!!! debian om något!!! (som ubuntu bygger på, jag vet)

vad är det för nätverkskort du har? ett bra nätverksort som lirar linux kostar 200kr, och sambaconfiggen kan jag hjälpa dig med.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000