HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bästa fjärrkontrollen till squeezebox?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/09/02 :  13:49:43  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
theseal:
1000 BaseT Ethernet står det på fitpc:s hemsida. Kanske finns noggrannare i manualen (får kolla hemma)
Jag bara fick för mig att kanske min Ubuntu 10.X inte funkar som den ska. För två år sedan rekommenderades Ubuntu 8, inte nyare, men det berodde visst på stöd för skrivarrutiner eller något sådant.
Jag skickar dig PM ikväll med symptombeskrivning, känner att det blir för mycket OT här på forumet annars
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/02 :  14:28:03  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag gissar att det är ett onboard-kort, dom kan vara lite jiggiga.

Jag rekommenderar nåt 3com 905 klon eller ett intel 100/1000 baserat kort.

När ubuntu 9 kom så körde dom igång med ett printersystem som kallas CUPS som rättkonfigurerat funkar skitbra, men jag har aldrig lyckats med det. Ubuntu försöker klämma in allt i dess senaste versioner och ganska ofta går det lite för fort och stabiliteten påverkas negativt. Dock så brukar basic prylar som samba funka som det skall.

Jag rekommenderar Debian stable utan grafisk gränssnitt. Prestandan du får ut en sån burk är genom taket.
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2010/09/03 :  09:22:25  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Debian stable låter intressant. Behövs Firefox eller motsvarande för att göra ändringar i Squeezeserver eller kan man "accessa" Squeezeserver (och dess inställningar) från en XP-klient?

Jag skickade ett låångt PM till dig inatt där jag beskrev min "anläggningskonfiguration". Jag är rädd att jag inte ser skogen för träden.

Det finns så många alternativa felkällor (Ubuntu, sambakonfig, XP-klient, router, brandväggar m.m.) så jag tänkte att du kanske kan utesluta några av dessa
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/09/04 :  03:05:38  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
samanfattning.

börja med en stabil linux/unix deist i botten och koppla på samba och/eller nfs och installera squeezeboxx. Jag är kär i Debian pga dess fina pakethanterare apt och utvecklarnas fokus på stabilitet och säkerhet.

du kan styra squeezeboxserver via vilken annan webb-klient som helst på nätverket genom http://servernsip:9000. samba antingen funkar, eller funkar inte... det GÅR att tuna performance genom buffersize och blocksize, men det är överkurs och märks inte förrän man skall strömma bluerays via 100mbit. router och brandvägg stör normalt inte om man inte har tex flera dhcp servrar på nätverket, men då funkar ingenting.

tar man detta grundkit med en linux dist utan GUI, samba och squeezeboxxserver så funkar en PII 400 som squeezeserver utan att hacka en sekund.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/10/08 :  21:17:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Eftersom det gäller bästa fjärren så är min åsikt numera iPad. Har testat 2 olika applikationer och har man en större musiksamling än 500GB så kör iPad fullständigt över dom andra alternativen jag har testat. Och förlorarna är, webinterfacet, Philips ProntoPro 9600, och original Duetfjärr.
iPaden är blixtrande snabb på 2TB musik efter att ha läst in skivorna, visar omslag och tydliga och stora listor.
Har testat Squeezey och Squeezepad.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/10/08 :  23:04:25  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
sweet Harry_up, nu måste jag ha en sån också..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/10/09 :  10:14:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Finns det android-alternativ?
Det finns ju betydligt billigare padar från Archos exempelvis?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2010/12/23 :  19:14:24  Show Profile Send Per2 a Private Message  Reply
Ipeng är guld värd. Den bästa appen jag har. Helt klart.

Skall tanka in 500gb wav-filer i Nas:en snart.

Ett stort tack till Björn-ola som fick mig in på rätt spår för rätt många är sen nu.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2010/12/29 :  08:04:14  Show Profile Send fripps a Private Message  Reply
Kör också IPeng på Ipad och det är klockrent. Finns dock en konstig bugg, om jag tar bort en låt från en spellista så kan inte servern läsa taggarna längre och dessa låtar hamnar under "Inget Album". Syns dock korrekt i ITunes.

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2011/08/05 :  14:29:13  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Nu har jag uppdaterat med iPod och iPeng som fjärr till SB Duet. Riktigt, riktigt bra funkar det. :) Snyggt och överskådligt och skönt att slippa scrola fram bokstäver på SB Controllern. Jag uppdaterade Spotify kontot till Premium också, kul att kunna lyssna på ny musik från Spotify via SB.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/01 :  15:26:41  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Kör Ipeng i min Ipod Touch men pga att det ständigt skall synkroniseras vilket tar drygt 10min vid varje uppstart så har jag tröttnat. Jag vill kunna lyssna på musik och inte vänta på denna synkronisering. Testade istället Squeeze-controller för Android på två olika telefoner och den hittade direkt samtliga tre spelare och fick igång musiken på under 10sek. Detta vid första försöket. Tyvärr är inte gränssnittet lika snyggt men då det är oerhört mycket snabbare så är det mer användbart. Hade inte iPeng varit så segt hade jag föredragit det.

Sedan kör jag rätt ofta mina SB3 med deras standardfjärr. Troligtvis mest av gammal vana då det är både segt och svårt att få en överblcik. Som tur är har jag stenkoll på hur mina numera 700GB musik är lagrad.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/09/02 :  08:08:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det var märkligt. Jag har inga sådana problem med iPeng. Det fungerar klockrent.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/09/02 :  10:55:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Min ipeng är blixtsnabb och syncroniserar aldrig längre än några sekunder. Avinstallera och återinstallera skulle jag rekommendera.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/06 :  12:09:43  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Nu har jag köpt en Asus transporter med Android så nu kommer jag inte vilja använda Touchen alls. Däremot letar jag fortfarande efter den bästa möjliga fjärren för mina Squeezeboxar då jag ännu inte hittat det optimala. Finns lite olika vägar att gå. har hört om de som köra en Tablet-plugin och sedan kör web-interfacet på sina olika plattor (iPad/android) eller laptops och då på et tsnyggt och överskådligt sätt bläddrar bland album art. Har inte provat själv men för mig är det viktigaste att det är snabbt och hyffsat bugfritt, om det sedan är snyggt så är det bonus. Sitter jag med en platta med bra skärm i näven vill jag kunna se album art och söka upp mer info om artist mm parallelt med att jag lyssnar. Det finns mycket kvar att utveckla här om man jämför med de bästa mediaspelarna för PC.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/06 :  13:56:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
mangs:
denna? http://www.asus.com/Eee/Eee_Pad/Eee_Pad_Transformer_TF101/

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/06 :  14:00:37  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Kör Ipeng i min Ipod Touch men pga att det ständigt skall synkroniseras vilket tar drygt 10min vid varje uppstart så har jag tröttnat.

Det problemet känner jag igen. Så var det hos mig när jag hade för klen NAS. Efter uppgradering till en kraftfullare NAS funkar det klockrent.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000