HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Förbättra en Thorens TD318
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2010/08/13 :  21:35:59  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Har precis skaffat en Thorens TD318. Vad kan man göra för att förbättra? Ingenting kan ju vara original Isolera metallen med asfaltsmatta har jag tänkt att börja med.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/08/14 :  21:41:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tja, det kan man väl göra men jag skulle nog själv göra rent lagret och byta ut smörjan där. Sedan drivremmen som ju gör ganska stor åverkan på ljudet.
Om du ämnar dämpa med bitumen e.d. så får du inte glömma att justera om fjädringen.

För övrigt är verket en god ljudförmedlare, men armen kan vara av lite tveksammare kvalitet.

Är det ursprungsversionen du sitter med?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Suomela
Starting Member

23 Posts

Posted - 2010/08/14 :  22:31:59  Show Profile Send Suomela a Private Message  Reply
Joel Boutreux, en tidigare Thorens anställd, har sammanställt PDF-filen
Thorens Overhaul Guide.

Mer information runt renoveringar/uppgraderingar av Thorens-spelare finner du exempelvis på www.vinylengine.com.


/Suomela
Go to Top of Page

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2010/08/15 :  08:15:49  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Ja, det är den första modellen av 318.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/08/16 :  22:08:58  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Du behöver ej justera om fjädringen efter att ha isolerat badbaljan med bitumen. Den tillhör den ofjädrade delen av verket ändå. Men, det behöver i regel justeras, då verket har några år på nacken och fjädrarna inte är konstanta utmed sin livslängd.
Bytt utgångskablarna från tonarmen till ex v Van den Huls. Lämpliga RCA-pluggar är Neutriks billiga lödlödda serie med mekanisk avlastning på kabeln. Du hittar dem på hemsidan. Kabeln är däremot inte så lättlödd, ej heller lättskalad. Definitivt värt besväret ivf. Som sades ovan är armen lagom kul och passar endast, vill jag påstå, puppor med hög komplians, likt originalet Ortofon OM. OM40 är en riktigt hygglig puppa, som passar bra till armen, men den är lite trist. Saknar lite drag under galoscherna, varför ett mer spelglatt RIAA rekommenderas vid detta val av puppa. Det är numera svårt hitta bra puppor till lättviktsarmarna, då den skolan tycks ha spelat ut sin roll. De enda i högre skolan jag känner till på rak arm är Van den Huls MC-puppor, men dom är sin i ... dyra. Idag verkar mellanklassen vara lättast med puppor runt 15 um/mN och mellanviktsarmar. Se till att alla armens lager är justerade för i princip 0-spel. OBS; den får ju inte gå trögt! I övrigt rätt justerat med protractor och VTA förutsätter jag? Lite ny ren mineralolja i lagret och en ½ droppe symaskinsolja i motorlagret (och bara där...). Sen har Du ett fint verk som bara väntar på ny arm vad det lider. I princip är det svårt hitta bättre verk annat än om budgeten och ambitionen blir väsentligt högre. Tycker jag... Du ser en moddad TD320 om Du klickar länken nedan och bläddrar lite. Satte på en SME 3009R-arm på min.

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2010/08/16 22:12:31
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/08/17 :  14:04:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Självklart har 24U helt rätt ang fjädringsjusteringen! Jag vet inte varför men jag tolkade det i ditt första inlägg som att det var själva yttertallriken i ZAMag du tänkte dämpa. Och om du tänker påverka den viktmässigt bör du definitivt justera om fjädringen.

För övrigt har väl din spelare då en TP21 tonarm, och den är inte så usel som vissa senare armar från Thoréns. Har själv en TP16 som inte är helt oäven och även bär upp en så passs styvnackad pickis som Denon DL-103 med gott resultat.

Har du för avsikt att byta RCA-kablarna bör du kolla efter en version med mycket flexibelt hölje då dessa fästes i den fjädrande delen av verket.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000