HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite frågor om PSUD2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/11 :  22:25:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jo, jag sitter och labbar lite med Duncan amps lilla trevliga program och har lite saker jag blir osäker över. Då det inte verkar finnas någon direkt handledning så har jag bara läst lite lösryckta saker ur dv trådar på olika forum. Efter vad jag har förstått så ska man, när man specar sekundärlindningen, inte ange sekundärspänningen under last utan den olastade spänningen (vilket enl mig verkar vara vansinne) istället för det värde trafon skall ge under bruk.
Stämmer detta?

Om ja, hur går man till väga för att lättast sätta ihop en nätdel?

Om nej (specar under drift används), är det då smidigast att sätta in en "constant current sink" och speca den till korrekt ampereuttag och efter det ändra motstånd till korrekt spänning?

.....where the music comes to die.

Ryssen
100.000-klubben

8622 Posts

Posted - 2010/08/11 :  23:31:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
I alla fall jag brukar använda constant current sink,då ser jag ju vilken spänning som behövs på trafon för att få rätt spänning ut.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/12 :  07:33:34  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, tackar.
Men om jag bara hade testat programmet så hade första tanken varit att skriva in specen på trafon (t.ex. 2x24VAC, 300VA) men jag läste någonstans att då den skall vara olastad så ska du ha sekundärssidans motstånd samt spänningen mellan sekundärtamparna olastade. Detta låter konstigt då den inre resistansen varierar med olika multimetrar samt att jag alltid fått höra att man inte kan mäta spänning på det sättet.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/12 :  18:36:24  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Så, ska man verkligen fylla i den spänning man får genom att endast mäta mellan sekundärtåtarna utan last?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8622 Posts

Posted - 2010/08/12 :  19:02:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja jag inbillar mig det,men det är ju en fördel om man vet resistansen på sekundären oxå.Belastar men sedan med CCS så ser man ju vilken spänning man få ut.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/08/13 :  06:29:22  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, tackar. Det kan va bra att kolla det innan man shoppar delar

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000