HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Audax 8" för öppen baffel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2010/08/09 :  11:12:11  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Tradera fynd jag har haft liggandes kan kanske vara ngt för öppen baffel?
Överkomligt pris om man köper ett gäng.
Har ngn handlat från detta ställe?

http://tinyurl.com/3afgqaa

Finns även i 6,5"
http://tinyurl.com/32yg8fd

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/09 :  11:15:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tycker att ett Qts på 0,78 ser högt ut. En stor risk att attack och spelglädje uteblir. Ett Qts på 0,5 skulle väl passa bättre i öppen baffel?!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2010/08/11 :  18:04:32  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Så Qts 0,78 är för högt för öppen baffel.

Men visst används väl element med t.o.m högre Qts i öppen baffel projekt, tycker mig ha sett ett par.

Qts kan man väl sänka lite med extra magnet för att öka motorstyrkan?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/08/11 :  19:10:31  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vet inte om jag tycker 0,78 är för högt för ÖB, jag spelade ett tag på ett par tolvor med Qts 1,34 i öppna bafflar utan att märka några negativa bieffekter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/11 :  20:25:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Höga Qvärden är motsatsen till "attack" och "klipp".
Qvärdet är ett numeriskt värde av resonansbenägenhet och resonansbenägenhet ger inte spelglädje.

Prova att hänga upp en gräsklipparmotor i gummiband, kopplad till växellådan via en elastisk axel och driv en bil med den, så får du en bra bild av hifielement med högt Q-värde. (Överdrivet exempel)
Visst är kanske inte 0,78 så fasligt högt, men efter att lyssnat på div dipoler med element med högt Q så säger jag utifrån min egen erfarenhet att jag föredrar lägre Q.

Prova gärna, framförallt om det inte kostar så mycket. Jag hade hellre provat ett bra PA-element. Jag är en "sucker" på just attack och djeavlar-annama så det färgar såklart mina inlägg. Jag tycker att högre Q ofta gör att det låter lite mer fylligt och köttigt, men på bekostnad av spelglädjen, dynamiken och transientåtergivningen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/08/12 :  01:38:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Circlo: Säger inte emot, men sen kan man diskutera prioriteringar. Bygger man med åttor i öppna bafflar så inbillar jag mig att man främst söker andra kvaliteter än "attack" och "klipp" men nu är jag bara ute och gissar fritt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000