Author |
Topic |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 11:12:11
|
Tradera fynd jag har haft liggandes kan kanske vara ngt för öppen baffel? Överkomligt pris om man köper ett gäng. Har ngn handlat från detta ställe?
http://tinyurl.com/3afgqaa
Finns även i 6,5" http://tinyurl.com/32yg8fd
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/08/09 : 11:15:34
|
Jag tycker att ett Qts på 0,78 ser högt ut. En stor risk att attack och spelglädje uteblir. Ett Qts på 0,5 skulle väl passa bättre i öppen baffel?! |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2010/08/11 : 18:04:32
|
Så Qts 0,78 är för högt för öppen baffel.
Men visst används väl element med t.o.m högre Qts i öppen baffel projekt, tycker mig ha sett ett par.
Qts kan man väl sänka lite med extra magnet för att öka motorstyrkan? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2010/08/11 : 19:10:31
|
Vet inte om jag tycker 0,78 är för högt för ÖB, jag spelade ett tag på ett par tolvor med Qts 1,34 i öppna bafflar utan att märka några negativa bieffekter. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/08/11 : 20:25:24
|
Höga Qvärden är motsatsen till "attack" och "klipp". Qvärdet är ett numeriskt värde av resonansbenägenhet och resonansbenägenhet ger inte spelglädje.
Prova att hänga upp en gräsklipparmotor i gummiband, kopplad till växellådan via en elastisk axel och driv en bil med den, så får du en bra bild av hifielement med högt Q-värde. (Överdrivet exempel) Visst är kanske inte 0,78 så fasligt högt, men efter att lyssnat på div dipoler med element med högt Q så säger jag utifrån min egen erfarenhet att jag föredrar lägre Q.
Prova gärna, framförallt om det inte kostar så mycket. Jag hade hellre provat ett bra PA-element. Jag är en "sucker" på just attack och djeavlar-annama så det färgar såklart mina inlägg. Jag tycker att högre Q ofta gör att det låter lite mer fylligt och köttigt, men på bekostnad av spelglädjen, dynamiken och transientåtergivningen.
Mvh Johannes. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2010/08/12 : 01:38:25
|
Circlo: Säger inte emot, men sen kan man diskutera prioriteringar. Bygger man med åttor i öppna bafflar så inbillar jag mig att man främst söker andra kvaliteter än "attack" och "klipp" men nu är jag bara ute och gissar fritt. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
|
Topic |
|