HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Snälla hjälp en gammal man
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/08/02 :  18:04:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag skall försöka mig på att använda någon typ av datorbaserad ösning framåt menn har fantastiskt svårt för att förstå hur allt det här hänger ihop. Ser inte skogen för alla träd skulle man kunna säga.

Lite Bakgrund
Jag vill ersätta en CD spelare för strikt 2 kanalslösning, inga filmer, ingen spotify och allt måste stå i lyssningsrummet.

Mina kvalitetskrav är ganska höga, MP3 går FETbort, WAV gäller (tror jag) men kanske även FLAC. Jag vill kunna ladda ner och spela upp högupplöst musik från online shoppar typ Chesky & Linn records - det är viktigt och en stor anledning till varför jag skall göra det här.

Vad jag behöver?

Någon typ av dator, kan vara mycket men i mitt fall finns ingen garderob att ställa den i så den behöver vara tyst.

Skulle helst köra på Linux och här finns fler Audio Players men behöver jag någon annan programvara??? Typ slimserver eller så?

Sedan behöver man en NAS med speglade diskar och den skall anslutas via nätverkskortet på datorn. Har fattat det rätt?

DAC nästa
Jag har en massa förutfattade meningar om datorns elektriska miljö och hur de kan påverka omvandlingen så därför tror jag att en extern DAc gäller för mig men hur skall den anslutas? USB är lättast men det finns tydligen begränsningar i bandbrededden så det kan bli lite krokigt när man kör högupplösta filer eller kopplar på en annan USB enhet. Har jag fattat det rätt?? Hur gör man då?

Vad har jag missat helt?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/08/02 :  19:05:18  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Jag skulle titta på Linns Ds-spelare.
Titta på länkarna under för en liten hint om vilka delar som behövs och vad det ungefär kan kosta (OBS! Sidan är lite inaktuell....även om den största kostnaden, DS-Spelaren, inte förändrats....).
http://www.tonlaget.com/ds-oversikt.html
http://www.tonlaget.com/ds-paket.html

Tyst dator? Byt ut hårddisken i en bärbar mot en SSD-disk. Då blir den knäpptyst...

Massa Linnprylar...

Edited by - ahultin on 2010/08/02 19:07:03
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/02 :  19:59:21  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Music Streamer? Har ju bara fått lovord, USB-DAC.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/02 :  20:12:39  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Eller en Bladelius Embla, allt i en låda, även försteg. Lite dyr kanske?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/08/02 :  20:20:40  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Låter som den gamla mannen har bra koll på läget när det gäller datatermer.
Om jag fattar det rätt så skall den gamla mannen bygga ihop sitt system själv? och då kan man inte vara helt under flötet.

Ska det vara billigt och bra eller dyrt och flashigt?

Edited by - Thzar on 2010/08/02 20:24:56
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/08/02 :  21:09:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för alla tips så här långt.

Nä Embla är fel konsept och förslag på USB DAcr är kul men inte så nödvändigt just nu för jag har ögonen på det som ligger före i signalkedjan.

quote:
Om jag fattar det rätt så skall den gamla mannen bygga ihop sitt system själv? och då kan man inte vara helt under flötet.

Ska det vara billigt och bra eller dyrt och flashigt?


Ja, jag räknar med att installera lite program och så där men helst inte bygga en dator själv.

Lägsta pris är inte så viktigt , jag räknar med att leva med lösningen ganska lång tid. Fashigt sk-r jag i, har inte krav på utseende men gärna lättanvänt när allt är installerat.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/02 :  22:11:34  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Mac mini?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/08/02 :  23:30:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mac? Ähhh, vänta nu. Går det att köra Linux på en sån och hanterar den verkligen andra källor än itunes?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/08/03 :  00:31:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Varför Linux?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2010/08/03 :  08:21:37  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Varför inte?

Linux är väl så bra som andra OS, dessutom fritt och gratis.
Fast nu var det ju inte det som tråden handlade om

Jag skulle nog bygga på en "barebone" som t.ex. Zotac's Zbox
http://www.dustinhome.se/pd_5010393376.aspx och sen smälla på en HRT MusicStreamer (II+, Pro eller kommande HD) bakpå USB-porten.

In med en disk (t.ex. en SSD för att få det helt tyst) och minne så är saken biff! Zboxen kan tom monteras på baksidan av en skärm, då den har VESA-monteringsfäste med i kartongen. Grymt snyggt.


Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/08/03 :  08:46:00  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Jag har funderat på nåt liknande fast jag har ju inte byggt något så du får ju ta det för vad det är.

En sån här http://www.dustinhome.se/pd_5010447354.aspx borde ju vara en bra början på en tyst dator, moderkort, processor, nätdel, inga fläktar.

Om man bara ska lyssna på musik från ett ställe verkar NAS/nätverk vara onödigt, bättre att ha musiken i datorn. Eftersom två hårddiskar låter mer än en och innehållet på en musikpc förändras ganska långsamt så skulle jag satsa på en hårddisk och så ta backup på en usb disk när jag laddat in ett gäng CD skivor eller köpt ett dussin nerladdningar.

En snygg låda behöver man om den ska stå i vardagsrummet, den här http://www.psile.com/index.php verkar vara en dyr men bra lösning.

Moderkortet har ett inbyggt ljudkort och optisk spdif utgång som man kan koppla till en dac med optisk ingång, en Benchmark tex. Annars kan man ju sätta in ett ljudkort med PCI express kontakt, ASUS Xonar Essence verkar ju tex Stereophile tycka vara jättebra.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/08/03 :  09:07:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag skulle satsa på en Squeezebox med separat DAC.
Då behöver datorn inte stå i musikrummet och man kan använda en mer bullrig variant samt lösa hårddiskar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/08/03 :  09:07:49  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Mac? Ähhh, vänta nu. Går det att köra Linux på en sån och hanterar den verkligen andra källor än itunes?


Tycker itunes är riktigt bra

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/08/03 :  11:24:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tack för alla tips

Tyvärr får jag ju bara fler frågor men jag hoppas att ni har tålamod med mig

Att ta back up via ett usb minne var ju en bra ide, det spar massor med burkar och problem bara man har tillräckligt med disk i sin musikPC. Då är man ju nästan nere på att köra en bärbar dator och ha en extern DAC bara. Väldigt kompakt och smidigt.
Har jag fattat det rätt?

Finns det inget enklare och billigare sätt att koppla ihop dator med DAC via ett ljudkort om man vill inte vill köra USB?


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2010/08/03 11:25:38
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/03 :  11:40:14  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Håller med Björn-Ola!

En lätt och bra lösning. Du kan placera din dator/server (installerad med vilket operativ du vill samt med slimserver på vilken gammal datahäck som helst) var du vill och sedan köra trådlöst (även om jag föredrar trådat..) till en Squeezebox. Koppla sedan klämboxen till valfri dac... Kan det bli smidigare? Och kan det bli så mycket bättre?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/03 :  11:46:33  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
"Finns det inget enklare och billigare sätt att koppla ihop dator med DAC via ett ljudkort om man vill inte vill köra USB?"

Svar: Klämboxen? ;-)

Du behöver inget ljudkort. Du kan styra hela härligheten via din bärbara dator om du så önskar och tycker du får bättre överblick än med fjärren....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/08/03 :  11:49:06  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Att backa upp via USB e inge kul. Tar sådan tid när skivsamlingen börjar bli stor... USB-backup någon gång i bland för att sedan placera backupen på annan plats (inbrott, brand å annat elände)...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/08/03 :  11:56:56  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Söker du riktig High-End kvalitet från datoruppspelning tror jag du ska titta närmare på MacMini med programvaran Amarra och en FireWire-ansluten Weiss DAC202
http://www.weiss-highend.ch/dac202/index.html
Där finns massor av länkar.

Det här är inga billiga leksaker, HiFi Concept tar 6.900 kr för Amarra-mjukvaran och DAC202 ligger på 49.000 kr.
http://www.amarraaudio.com/
Apple Mac Mini Intel Core 2 Duo 2.53GHz / 4GB / 320GB / DVDRW / Mac OS X 10.6 Snow Leopard kostar ca. 8.000 kr
http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=16826404

Då har du fullt stöd för att spela även Reference Recordings HRX-filer 176/24.

Jag är själv inte Mac-användare (ännu), men eftersom Mac'en kommer att agera som server är det sannolikt onödigt att köpa en NAS-med extra processorkraft eftersom du inte kommer att köra program som Slimserver eller Twonky media server på den.
I höst kommer jag sannolikt att köpa en Qnap eller NetGear med 4 diskplatser och börja med 2 st 2 TB i Raid5 så att jag kan fylla på.
För närvarande verkar Qnap TS-410 för knappt 4.000 kr vara ett bra köp, men för allt i världen - lusläs tillverkarens HDD Compatibility List http://www.qnap.com/pro_compatibility.asp så att inte de hårddiskar du tänker stoppa i är osupportade!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/08/03 12:55:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/03 :  14:44:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Mac? Ähhh, vänta nu. Går det att köra Linux på en sån


OS X och Linux är ju inte långt från varandra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

Jag har just fått en Mini-Mac och det var inte så lite omtumlande med all prestanda som finns i den lilla fjuttburken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2010/08/03 :  15:33:29  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
Kom igen 7000:- för ett program som inte gör något som inte winamp kan, löjligt ju.
Hade jag lätt köpt Sonos för istället...

Skippa Wav då det är ett ineffektivt sätt att lagra musik på. Flac är ju bättre.

Vad är dina krav på:
Fs: 44,48,96,192 osv?
bitdjup: 16,24

Ta tid på dig o kolla upp olika lösningar.
Linux och xbmc är ju smutt o gratis finns även för osX.
Då kan du kanske köpa en macmini köra xbmc, mata digitalt ut till förstärkaren o du är hemma.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/08/03 :  15:55:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Så bra med alla nya input

Jag vill kommentera en sak
quote:
och allt måste stå i lyssningsrummet


Garderober finns inga just nu i mitt lilla plutt hus.

Weiss har jag sett men det blir för dyrt, jag får nog vänja mig med något typ en DAC1 eller så.


Jag har gjort ett litet experiment, jag kom ihåg en gammal bärbar jag liggande (IBM Thinkpad T31 = gammal och slö) där jag installalerade senaste Ubuntu versionen på (downlaod-OK-restart-klart). Sökte efter Audio players och en sida pekade hårt på någon som heter xxms som jag laddade ner. Körde stenhårt in i väggen - ingen automatik och en massa konfigurationer innan man ens skulle få upp en ikon på skrivbordet

Hmm det måste finnas något enklare, Ubuntu kanske har tips tänkte jag. Mycket riktigt, de har lista med vettiga applikationer och jag valde Amorok eftersom den kom först i listan (tryck download-sedan dök den upp i applikationslistan utan att jag gjort en knapptryckning). Nästa steg var att väja en ripper och jag valde den första på listan som supportade FLAC och WAV - Asunder (download- och upp poppar den utan knapptryckning). I med några CD#180;s och den gör jobbet precis som jag vill och lägger filerna där jag vill. Kanon.

Nu lyssnar jag direkt via datorns hörlursuttag och det är väl inte optimalt men det ju mest för att kolla om de här programvarorna är något som håller långsiktigt.

So far so good.

Finns det något sätt man kan få ur signalen ur en bärbar/stationär så man kan använda vanliga RCA digitalkabler??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2010/08/03 :  16:02:44  Show Profile Send Schmutziger a Private Message  Reply
xmms är ju en dålig klon av winamp
xbmc är något helt annat.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/03 :  16:07:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Music Streamer...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/08/03 :  16:18:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här är ett exempel på en apparat som omvandlar från USB till SPDIF
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1785&art=3118289
Det finns fler men jag har ingen riktig koll.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=8065

USB är inget bra om man bara streamar informationen från datorn. Då får man högt jitterinnehåll.
HRT Music Streamer exempelvis styr överföringen, tar emot informationen i paket och buffrar informationen för att komma undan jitterproblemet.
Det är nog så det måste göras.
Squeezebox gör exakt samma sak men via ethernet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/08/03 :  16:28:28  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Angående digitalutgång på bärbara PC, min gamla bärbara Dell har en S/PDIF utgång fast det behövs nån sorts adapterkabel för att kunna använda den. Nån sån hittade jag inte däremot en dockningsenhet med en vanlig RCA kontakt. Det är möjligt att din dator också har en "vanlig" digitalutgång gömd nånstans, tid för lite googling kanske.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/08/03 :  19:14:31  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Om datorn ska stå i samma rum som du spelar så tror jag du i princip kan räkna bort alla köpe-NASar med fler diskar än en, dvs alla icke passivt kylda.
Jag har hört fläkten i tex Thecus 5200 och det oljudet vill ingen ha i lyssningsrummet.
Jag har haft ambitionen att få ned ljudnivån i min NAS. Det har inneburit att OS (FreeNAS) har placerats på CF-kort, standard nätaggregat har ersatts av ett fläktlöst PICO-PSU, inga chassi/låd-fläktar och att diskarna är av lågenergityp WD.
Med den ljudnivå jag uppnått med dessa lösningar skulle jag kunna tänka mig att placera NASen i lyssningsrummet.

/Micke

Edit:Stavning

Edited by - Micke65 on 2010/08/03 19:17:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000