HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Droppcenter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/07/27 :  19:32:49  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Lusten att bygga återkom som en bumerang när jag tittade på min center.

Alltså till brädgården med språng för nytt material.

Hade lite spånskiva liggande till sidorna.

Många klyv och mycket slipande gav detta.

Laminerade först med LM275 som jag hade kvar sen dropparna och sen fortsatte jag med Biltemas. Katastrof. Fick åka till Kungälv och köpa mera LM275.

Det var svårt att fylla "dikena".

Sen lackades den med hyffsat resultat.

Sen blev det kul när kablarna skulle monteras. För stora händer eller för små hål.

Det slutade med attjag fick borra ur anslutningen och löda fast kablarna för att sen kunna trä i dem bakifrån och sen banka fast anslutningarna i medvetet borrade för små hål för att de skulle sitta ordentligt.

En av dessa monterades sen.

Så här såg det ut ett tag tills jag ville ha en bredbandare där istället.

Alltså inköptes 1 st Markaudio Alpair-10 Gold 6" Full Range Gen 2 från Europe Audio. Ville haft den grå men de var slut.

Baffelhålet var nu för stort och fick göras om medelst pluggning och omfräsning.

Så satt den där till slut.

Och omlackad blev det så här.

Nu ser det betydligt trevligare ut och låter bättre dessutom. Har inte gjort någon "holmmätning" ännu. Ska köra dropparna och centern utomhus när klimatet tillåter.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/02/27 18:57:21

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2010/07/28 :  21:53:06  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Härligt med någon som bygger något annat än fyrkantiga lådor :)
Ja gillar formspråket!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/06 :  21:35:20  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Du skulle kanske bli designer Stig. Du har verkligen näsa för det här. I dag är det nog viktigt med designade högtalare. Det här ligger, tror jag helt rätt i tiden. Lycka till Stig.

Eriksson
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/13 :  17:09:11  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Hur kan det bli så här Stig. Hoppas det ordnar sig.

Eriksson.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/08/13 :  19:33:54  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Roligt att höra, då fixar det sig till slut.

Eriksson.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2010/08/18 :  12:50:23  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Intressant bygge. ser redan bättre ut än mina nuvarande hägtalare :P

/ Dennis

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/08/25 :  22:04:17  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Ser fram emot slutresultatet! lackning och putsning är den minst roliga delen på DIY-högtalare :S

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/08/28 :  20:15:46  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu har alla dropparna landat i TV-bänken.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/08/28 :  21:45:59  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Hög WAF på grejerna! :)

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/28 :  22:14:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snyggt som attan!!! Jag är mycket impad.
Det är skillnad på bra epoxi och annan epoxi! Köper man i Ytterby så vill det oftast bli ruskigt bra.
Det kan inte bara ha varit att underlaget var fett eller smutsigt på nått sätt?

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/08/29 :  12:23:57  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Hörru fixar stickan!

Nu är du ju kung på att bygga med svängda lådformer. Är det möjligen så att det snurrar nått böjt baslådeprojekt innanför pannan också

Jag är riktigt imponerad över hur snygga resultat du får till med så enkla medel. Bara att du sträcker på dig
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/08/29 :  19:03:31  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Kan bero på hur du ställt tidfönstret i mätningen. (1/frekvensen)x 1000 = 50ms
För att kunna mäta ner till 20Hz så behöver tidfönstret vara minst 50ms, men då får man oandra sidan med en hel del av rummet också.

Är tyvärr inte så bekant med ditt program, men jag tror att Joda mäter med Holmimpulse.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/08/30 :  19:24:49  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Se där ja! jag visste väl det
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/09/14 :  20:16:17  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Känner jag dig rätt Stig, så står det inte på förrän vi får ta del av ännu en ny DROPPE. Du har än en gång förverkligat dig själv med dina idéer. Mycket snyggt, och som någon annan sa, med förmodligen enkla medel.

Lycka till med nästa, du vet höstmörkret!

Eriksson.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/13 :  21:06:42  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Acheton och fjanta äj en klaschiker, man blij jolig i knojpen...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/10/17 :  13:00:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
fixarstig vill inte vara med längre.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000