Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/07/29 : 23:10:27
|
Är varvtalet så viktigt? Det betvivlar jag. Jag tror en vanlig synkronmotor gör rotationsjobbet tillräckligt bra. Vinkeln på bladen kan nog ställa till det betydligt mer. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2010/07/30 : 00:25:20
|
quote: Jorma, Har du någon uppfattning om hur mycket max vinkelutslag som Eminent hade på sin fläkt? /Lars
Nej, det har jag inte en aning om. Det går att se hur propellerbladen rör sig på den här filmen och där kan du få en uppfattning om vinkeln, men om det är maxutslag som visas vet jag inte:
http://www.youtube.com/watch?v=BDkKQdRDNzQ |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2010/08/01 : 13:52:55
|
Föreställer mig att varvtalet nog är ganska viktigt, borde det inte bli lustiga modulationsfenomen om varvtalet sackar när bladvinkeln ändras? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/08/01 : 21:24:58
|
Jag tror oxå att ett konstant varvtal är viktigt för att det inte skall uppstå dist.
Skall man nu prata om rotationsbaserade högtalare så tycker jag isåfall att Tom Danleys "Cyclone" tillverkad av PhoenixGold verkar vara en bättre ide. Det borde gå att göra nått ganska skoj av kolfiber och mycket neodynium-magneter. Den konstruktionen borde "vinna" mycket på att skalas upp ett antal tum. En 30 tums bas kanske? Att just PhoenixGolds version inte bidde nått berodde mer på billig undermålig kvalitet än principen. Tom Danley brukar ju kunna det här med bas. Han specade delar av aluminium och en bra byggkvalitet, men PhoenixGold byggde i billig plast med allt för stora toleranser för att den skulle prestera som tänkt.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2010/08/01 : 21:35:01
|
Ett svänghjul kamske vore nåt för att hålla varvtalet konstant? Tänker mig en variant med svänghjulet format som en ring ute i perifering, då får man möjlighet att hänga upp fläktbladen både vid navet och ute i spetsarna vilket borde öka stabiliteten på hela konstruktionen markant. När får vi se den första DIY-fläktbasen byggt av ett gammalt cykelhjul med blad av kretskortslaminat...? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/08/03 : 09:05:16
|
en rotary sub har länge legat på ritbordet, men tiden, pengarna och kunskapen tryter ofta..
Hade varit väldigt kul att bygga men jag ser väldigt lite användning för den samt många brister... Men för att enkelt testa principen borde man ju kunna köpa en liten rc-helikopter och skrota, då är ju större delen av arbetet klart redan. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Topic |
|