HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6B4G PP DC-kopplad, nu med servo!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/22 :  02:05:19  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Inte särskilt mycket rörsnack just nu så jag försöker bättra på statistiken.

Jobbar på en helt kondensatorfri PP med bara en enkeltriod som är DC-kopplad till ena slutröret. Hoppas kunna tota ihop den lite längre fram.

Tänkte att det skulle vara intressant med en förenklad järnfri dito med tanke på att bra järn är dyrt. Dessutom tyckte Hoktuna att jag skulle ge f-n i att borra för järnen i mitt Andersson 750.

Här använder vi en anodföljare istället för fasvändardrossel. Dessvärre blir det EN kopplingskondensator. Drivern påminner om en paraphase men är lite mer sofistikerad. Ett E88CC driver med lätthet slutrören.

Om man vill använda nät-toroider som OPT måste man komplettera med ett servo i utgångskretsen.

Så här skulle det kunna se ut:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/03 07:28:48

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/07/22 :  10:26:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Fasvändarkopplingar är av ondo, men den som här redovisas är troligen den som ställer till minst djävelskap. Jag har själv använt den i många av mina push-pull förstärkare under årens lopp. Valet av E88CC som driver är mycket förståndigt, detta rör som kom fram under slutet av 50-talet är alldeles utmärkt, det var från början avsett som tunerrör eller förstärkare i antennförstärkare mm. Men av (misstag?) blev det mycket linjärt och lågohmigt och passade utmärkt även för audioändamål. Det ersatte tidigare typer som ECC 81, ECC 85 mm vilka var olinjära och passade mindre bra i lågfrekvensförstärkare såvida de inte motkopplades kraftigt.

En stor fördel med denna koppling är att någon motkopplingsslinga ej är nödvändig, vilket är fördelaktigt inte minst av dynamikhänseende.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/22 :  10:51:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Erik!

Jag tänkte att detta skulle få dig att vakna då kopplingen inte ligger långt ifrån den du ofta använt till PP. Och visst är E88CC en klassiker som står sig i alla väder. Fick man önska sig något så skulle det vara aningen högre mu.

Ska nu försöka ta reda på om någon av tapparna på "en vinröds" nättrafo kan ge önskad anodspänning. Satan, så kort du klippte kablarna.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/07/22 :  11:19:37  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Hej Lars! Vakna är väl att ta i. Högre mu (förstärkningsfaktor) medför minskad linjäritet, så de vete f-n. Ett "modernare" rör med hög förstärkningsfaktor (68) och utmärkt linjäritet är EC 86/PC 86, utvecklades under 60-talet att ingå i UHF tuners.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/22 :  11:57:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
EC86 är riktigt fin. Varför kunde de inte ha gjort den som dubbeltriod?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/22 12:14:58
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/07/22 :  12:13:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Förmodligen för att man frångick kaskodkopplade HF-steg i tuners och i stället använde nyutvecklade enkeltrioder i stället, det gav mindre brus. Motsvarande typ för VHF var EC97/PC97 om jag inte minns fel.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/22 :  12:15:35  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det borde inte behövas identiska rörhalvor. Det som talar för identiska halvor är att vi eventuellt borde få "distortion cancellation" mellan de båda.

6F12P har en trioddel med ung. mu=100, gm=20mA/V, Ri=5k och en pentoddel som triodstrappad har mu=70 och Gm =20mA/V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/22 12:19:59
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/07/22 :  16:26:38  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Menar du att ha samma typ av dist i rör nr 2 fast 180 grader fasförskjuten? Det kan man naturligtvis göra, frågan är bara vad rör 2 får för förstärkning? Jag anser om kretsarna konstureras rätt blir disten i småsignaldelen ganska obetydlig. Det är nästan alltid så att slutrören står för 90% eller mer av den totala disten.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/22 :  17:15:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Klurade lite på detta fall av "distortion-cancellation"(finns det inget enkelt svenskt ord för detta?).

I en vanlig 2-stegs SE gör det ju underverk. På grund av detta kan många mediokra konstruktioner komma undan med hyggliga data trots att respektive steg är olinjära och distar utav h-e! Men i det fallet talar vi om driver följt av utgångsrör.

Men här(E88CC) har vi rörhalva nr 1 med full förstärkning och rörhalva nr 2 hårt lokalt motkopplad(ca 30dB) med 1x förstärkning i motsatt fas så här lär nog effekten utebli. Förutsättningen är ju att båda rören distar vilket nr 2 näppeligen lär göra på grund av motkopplingen.

Anledningen till att jag tar upp frågan är att av de simuleringar jag gjorde igår fick bäst resultat med likadana rörhalvor.

Jag kollade exempelvis med 6C45 och 6E5P(T) som ingångsrör och E88CC som anodföljare. Inga imponerande resultat! Ska kolla 5842, EC86 samt en annan modell av 6C45 ikväll.

Chassit har plats för tre novalsocklar så min tanke var att ett E88CC skulle sitta i mitten som fasvändarrör och delas av de båda kanalerna.

EDIT: Måste ha missat något igår. 6C45 verkar vara en intressant kandidat:

Tekniskt sett ser det bra ut, kanske man skulle testa IRL........

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/22 18:20:07
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/07/22 :  20:29:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Två kanaler i samma rör
Det kanske funkar,jag har alldrig provat

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2677 Posts

Posted - 2010/07/22 :  20:58:18  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Hmm!

Det där var en klurig fasvändare.
Jag får inte det hela att gå ihop.
Hur fasvänds signalen

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/07/23 :  07:27:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Den är egentligen inte så svår att förstå, i stora drag sker detta. Signalen förstärks på sedvanlgt sätt i röret U1, passerar R6 och matas fasvänd in till röret U3. Samtidigt tappas denna signal genom en späningsdelare R9+R5 vidare över C1-R4 till trioden U4, varvid signalen fasvändes ytterliggare en gång och på detta sätt kan leverera en fasvänd signal till 6B4:orna och driva dem i push-pull. Det intressanta är motståndet R5 som fungerar dels som nivåkompensator dels även som delvis självcentrering.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/23 :  08:34:17  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Två kanaler i samma rör

Kanske uttryckte mig klumpigt. Kanalerna ska ha en halva var.

Imperial,

Erik förklarade ju allt. Ett litet tillägg: R10(trimpot 100k) kan användas för fintrimning av förstärkningen i anodföljaren. R5 och R9 kan då väljas från standardserien ex.vis 56k och 47k. Alternativt kan R5 välas 47k i serie med en 10k trimpot.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/23 09:39:25
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/07/23 :  08:39:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack för förklaringen Erik
Nu klarnar det
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2677 Posts

Posted - 2010/07/23 :  17:17:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jaha!

Var det så enkelt
då var det som jag trodde med den delen.

Men!?
Har inte DN2540 ett finger med i spelet.
Den ligger ju tvärs över U2 å U3 iofs med ett 27k motstånd

/

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/07/23 :  21:00:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
DN2540 har översidan signaljordad över C3 och påverkar således inte fasvänderiet.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/27 :  14:19:23  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Klurade på att göra ovanstående lösning med enbart ett DC-kopplat driver-rör, allt för att minimera. Man skulle då lägga fasvändarkopplingen över det övre 6B4G så att detta fungerar som anodföljare. En annan lösning är att använda "Old-style" paraphase och mata övre 6B4G från första rörets anod via en spänningsdelare. Dock brukar en sådan ge sämre frekvensgång för det övre pga Miller-effekten.

Det blir lite annorlunda då vi har en PP-koppling. Desssutom blir det lite krångligare att ordna bias för det övre 6B4G, det åtgår en CCS och ett par motstånd. Simuleringen fungerar OK, återkommer med schema.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/28 12:24:54
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/27 :  20:12:00  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Rolig idé och helt DC-kopplad. Dessvärre hög THD då nedre rörets dist läggs till det övre.

Den här ser lite bättre ut men är ej DC hela vägen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/27 20:46:14
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/27 :  23:24:00  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Glömde en "single-driver" variant. Dock kräver denna högt utsving från ingångsröret.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2677 Posts

Posted - 2010/07/28 :  00:14:07  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Vad blir det för spänningar på gallren på 6B4?
Är det tänkt att det ska sitta sröm reg på 6B4 katoderna?

/

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/28 :  08:07:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Sisådär 150V Ug. Katodmotstånd. Men detta var mest en lek, alla, utom de två första, får för hög THD. Nr2 är min (teoretiska) favvo är med 6C45 el. 5842/417A.

EDIT: Kom just att tänka på SETOR som Hoktuna och jag totade ihop för ett par år sedan. Den skulle kunna bli en bra variant med andra röret 6B4G ist. för 6P3S. Ett enkelt servo skulle kunna användas för att hålla Ia lika i båda slutrören.

Det är en variant på den sist visade så man ska kanske inte ha några höga förhoppningar på den. Isf kan man köra SETOR DC-kopplad med servo och DC-koppling.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/28 11:09:00
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7953 Posts

Posted - 2010/07/28 :  13:14:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vad jag kan se så visar det sista schemat en vanlig ("vanlig") spliload-koppling, i så fall borde den nog funka mycket bättre med CCS eller drossel på slutrörens katoder?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/28 :  14:42:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fuling,
Har redan gjort en koll. Dessvärre ser H3 ut att öka även om H2 minskar. Iofs ökar max uteffekten en aning. Det är ingen helt vanlig splitload pga att den har närmare 200V på katoderna. Detta innebär att katodmotståndet blir mycket stort ifh till de övriga impedanserna i katodkretsen. Men det hjälper inte då THDn blir hög. Men idén är kul iaf.

Har du testat ngt IRL? Det vore kul med lite feedback. Som jag nämnde spelar SETOR helt OK. Nackdelen är att det går åt ca 160V peak-to-peak för full utstyrning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7953 Posts

Posted - 2010/07/28 :  17:00:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den selfsplitkoppling jag främst tänker på som referens består av två EL84 som drivs av en EF94 eller liknande, likströmmarna stabiliseras av DC-återkoppling från slutrörens katoder till ingångsrörets skärmgaller.
Det enda jag testat IRL var ett gitarrförstärkarbygge med 6SN7 som slutrör i selfsplitkoppling, det funkade men var ingen höjdare vad jag minns. Där körde jag med kopplingskonding innan slutrören så katodmotståndet var litet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/01 :  16:02:23  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ytterligare en variant kan göras genom att att använda en FET istf rör till den fasvändande följaren. Då FETen motkopplas till 1x gain kan denna drain-follower anses motsvara en source-follower.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/03 :  07:26:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Med uppenbar risk att tråka eventuella läsare av tråden till döds kommer ännu en variant som ligger utanför copycat-träsket.

I den här kontrollerar man med hjälp av ett enkelt servo strömmen genom OPTns primärhalvor. Servot har en förhållandevis stor nogrannhet och balansen trimmas in med hjälp av R18. En nättoroid tål max 5mA obalans innan det kör ihop sig.

Servokonstruktionen kan eventuellt(säkerligen) behöva lite handpåläggning av någon gruskunnig.

En 115V+115V:9V+9V 30VA alt. 50VA kan användas. Dock måste sekundären lindas av några varv då standardutförandet motsvarar ca 3700:8ohm.

För den som bara har plats för ett 9-pin Noval i ett stereosteg kan driverröret bytas ut mot dubbeltrioden E88CC.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/03 07:30:47
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000