HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 6B4G PP DC-kopplad, nu med servo!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/14 :  10:45:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jag fortsätter min utveckling av den optimala DC-kopplade PPn.
Med hjälp av Rod Coleman fick vi till det enkla servot med enbart en MOSFET där man kan välja depletion eller lateral.

Därefter hittade jag en metod att eliminera den återstående kondensatorn i fasvändaren. Detta genom att dra ner potentialen till lämpligt värde(här ca -3,5V) med hjälpt av servo MOSFETen som fungerar som en spänningskontrollerad CCS. Man måste naturligtvis kompensera för den något ökande strömmen genom anod-CCSn alt. -motståndet.

CCSn på 6B4Gs katoder kan som här utgöras av en MOSFET men LM317 alt. en BJT-variant skulle också fungera.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/14 20:54:14
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/15 :  11:49:13  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Intressant att läsa dina teorier ReVintage. Det där med servo joxade undertecknad och David Chessell med på Audiontiden. Men vi fick aldrig servon att hänga med transienterna riktigt så vi gav upp dessa experiment, men det kanske går att vidarutveckla, jag har sett en del servokopplingar på vissa rörförstärkare på marknaden men dessa har inte fungerat så där bra heller.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2010/08/15 11:49:46
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/15 :  13:59:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Var de konstruktioner ni labbade med Klass-A eller AB? Klass-A antar jag. AB är nog ingen lek.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/15 :  15:35:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Klass-A var det ja. Men det var knepigt oxå, Klass AB vågar jag inte tänka på.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2010/08/15 15:36:38
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/15 :  16:51:38  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Å andra sidan kan man fundera på huruvida servot är nödvändigt annat än om man använder toroid-OPT.

6S45 har troligtvis större drift än E88CC men så småningom bör det ändå bli fh stabilt utan servo så att det räcker för en normal OPT.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000