HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Montera sme 3009 på Thorens td 150mk2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/07/21 :  23:18:21  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Jag går i tankarna att kanske uppgradera armen till min Thorens td 150 mkII.
Är det lätt att göra & är det bara att koppla in armen å skruva dit den?
Eller är det krångligt & är det någon som gjort det tidigare som kan berätta lite om sina erfarenheter?

Vad jag läst på nätet så verkar det ha varit problem att sätta fast en sme arm på till ex thorens td 160 då man tydligen måste flytta tonarmsfästet väldigt långt bak så att man måste bygga om lite först innan den passar!

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/07/22 :  10:18:53  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det går aldeles utmärkt att montera en SME på 150:an.
Gör en ny tonarmsplatta i ca 10mm t.ex plywood, montera med genomgående M3 skruv i stället för de små träskruv som håller originalplattan, mät ut hålet för armen när plattan är fastskruvad så blir det exakt.

Upphängningen behöver justeras om då SME armen är betydligt tyngre än originalarmen.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/07/23 :  16:07:27  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Ett nytt armbord i massiv ek ca 10mm tjockt är redan byggt då jag tyckte att det gamla i plast var alldeles för klent & inte var det gamla speciellt vackert heller.
Bättre skruvar förstår jag att man måste ha då sme armar är lite tyngre.
Men kan man sätta sme armen i samma hål eller måste man flytta armen bakåt i stället som på 160 modellen?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/07/24 :  11:04:28  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
SME armarna kräver ett helt annat monteringshål, avlångt orienterat i linjen centrumlager-tonarmspivot. Det täcker dock hålet för originalarmen så det går att göra om den tonarmsplatta Du har.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/07/24 :  21:39:55  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
orginalplattan är en sladdrig plastsak, inget att förankra en SME i.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/07/25 :  18:23:21  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Nej det vet jag nog..
Jag skrev i nåt inlägg längre upp att jag gjort en ny platta i ek trä.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/08/05 :  12:40:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tycker att du skall satsa på en ännu bättre arm än SME 3009 verket har en betydligt bättre potential att kunna leverera välljud.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2010/08/05 :  22:44:43  Show Profile Send PeterE a Private Message  Reply
Okej som till ex?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000