HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tungt högtalar bygge!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/07/15 :  22:04:35  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Flytspackel är materialet i detta fina bygge

http://www.minhembio.com/Seas/282928#351405

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/15 :  23:03:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hur får han ut frigoliten, skära skära skära?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/07/15 :  23:22:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Riktigt inspirerande!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/07/16 :  06:45:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
COOOOLT

Om jag minns rätt så kan man lösa upp frigolit med aceton.
Men man får nog karva ut så mycket som möjligt för hand..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/07/16 :  06:57:12  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Läste att den monterat en vinklad insexnyckel i borrmaskin och mosat runt i cellplasten och sedan skrapat det sista längs väggarna. Aceton och liknande lösningsmedel gör att det blir ett himla kladd samt att det luktar starkt.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/07/16 :  07:04:08  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Om ni vill slippa prova själv

http://www.blocket.se/alvsborg/Hogtalarlador_for_DIY_28286264.htm?ca=16&w=1
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/07/16 :  08:48:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jo aceton är ingen trevlig metod....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/07/16 :  08:58:38  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Det jag funderar över är hur masonit sidorna släpper från flytspacklet. Kan ju knappast vara lönsamt att limma nya hela tiden.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2010/07/16 :  19:16:07  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Släpp medel!
Det är väl lika för masonite å flytspackel som vanlig form plyfa när man gjuter med betong betong.
Det finns ju ett gäng olika flytspackel men fortfarande ingen som ger ett naturligt fall mot golvbrunn

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/07/16 :  19:46:05  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Släpp medel!
Det är väl lika för masonite å flytspackel som vanlig form plyfa när man gjuter med betong betong.
Jag är inte så säker på att det funkar med samma grejer som till betong Jag har hört att flytspackel har en förmåga att bränna fast ordentligt, och i vanliga fall är ju det också vitsen med det hela.

Om det skulle bli aktuellt med gjutning så är det ju visserligen lätt att prova...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/16 :  20:01:57  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vilket annorlunda bygge

Frigolit löses även upp i bensin. Blir napalm om man mättar det tillräckligt.

Edited by - huzze on 2010/07/16 20:04:57
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/07/16 :  20:14:47  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Flytspackel bränner fast bra om man Primar innan man häller ut det. Men använd ett bra släppmedel så är det absolut inga problem med att få loss formarna.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/07/16 :  22:09:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite OT, men: Nån som vet om flytspackel kan fästa på glasfiberarmerad polyesterplast? Håller på med ett par horn som inte ser ut att bli så "döda" som jag vill ha dem, ett lagom tjockt lager flytspackel utanpå kanske skulle råda bot på det. Funderar i så fall på att skruva i en massa skruvar som spacklet kan fästa i och eventuellt armera med hönsnät eller liknande.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/07/25 :  08:44:47  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
quote:
Mschill: Men använd ett bra släppmedel så är det absolut inga problem med att få loss formarna.

Vad är ett bra släppmedel? Jag vet att i båtaffärer finns det släppmedel avsett för att få loss glasfibersaker ur formar. Kan det funka?

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/25 :  09:39:46  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Är flytspackel bättre är betong?

Flytspacklet är ju glasfibermerat. Skulle också kunna tänka mig att det är mjukare vilket, borde innebära att det inte "sjnger" lika mycket som betongen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000