HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Tannoy ute på blocket
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2013/12/02 :  20:37:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Korgen på det högra elementet verkar ha åtta stycken fästhål? HPD-elementens korgar har normalt bara fyra fästskruvar. Jag har haft två Berkley där den ena hade åtta fästhål medan den andra hade fyra. Det var absolut inget fel på dem, de spelade så skjortan stod rätt ut, men det kan vara bra att veta att korgar med åtta fästhål aldrig använts i Berkley.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/12/02 :  22:16:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Inte helt orginal = prutläge

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2013/12/04 :  13:12:55  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag har ett par Arden med HPD-385 och båda elementen har åtta hål i korgarna. Men bara fyra används.

Jag har sett fler element med åtta hål i HPD-serien Arden-Eaton.

/O



  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/04 :  17:49:21  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Oj klurigt och någon skrev att kanterna såg ut att vara fel sort. Jag vet ju inte hur Berkeleyn "ska" låta heller. Jag menar att det kan vara vanskligt att bara lyssna och är det bra så är det bra. Man vill ju vara säker på att allt stämmer.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/12/04 :  19:33:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Att kanter inte är originaltypen är inte så ovanligt.
Jag fick beställa mina kanter från Speakerbits i Australien. Hittade inte några original här hemma i Sverige.
Högtalarna behöver inte låta sämre för det.
Att de är omkantande är som det ska eftersom originalkanterna torkar ut med tiden o måste bytas.

Det som är lite konstigt är att ena högtalaren har ett element med 4 hål o den andra 8. Då är frågan har man bytt ut ett element av någon anledning. Jag har sett båda varianterna (4 eller 8 hål) men inte olika i samma par. Vore intressant att skruva bort elementen o kolla att de är av samma typ.
Det är även intressant att kolla membranen till diskanterna.
Lådorna saknar även en dekal som ska sitta på framsidan.
Så det finns några som är intressanta att reda ut.
Men jag tycker att du ska åka o provlyssna dem
Jag skulle kunna göra dig sällskap på lördag om det passar för dig o säljaren. Jag har lyssnat på en del olika Tannoyer


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/05 :  17:35:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tack för erbjudandet. Om jag kontaktar säljaren, hör jag av mig.
Med vänlig hälsning,
Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/08 :  13:17:34  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Inte på blocket men SGM 10 på Hifimagasinet. 5900kr. Personligen tror jag att jag skulle sakna djupbasen stora högtalare men jag vet inte. Kanske det räcker med 52hz?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/12/09 :  21:01:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Att kanter inte är originaltypen är inte så ovanligt.
Jag fick beställa mina kanter från Speakerbits i Australien. Hittade inte några original här hemma i Sverige.
Högtalarna behöver inte låta sämre för det.
Att de är omkantande är som det ska eftersom originalkanterna torkar ut med tiden o måste bytas.

Det som är lite konstigt är att ena högtalaren har ett element med 4 hål o den andra 8. Då är frågan har man bytt ut ett element av någon anledning. Jag har sett båda varianterna (4 eller 8 hål) men inte olika i samma par. Vore intressant att skruva bort elementen o kolla att de är av samma typ.
Det är även intressant att kolla membranen till diskanterna.
Lådorna saknar även en dekal som ska sitta på framsidan.
Så det finns några som är intressanta att reda ut.
Men jag tycker att du ska åka o provlyssna dem
Jag skulle kunna göra dig sällskap på lördag om det passar för dig o säljaren. Jag har lyssnat på en del olika Tannoyer

+1

jeppe72@

Jag har haft en hel den burkar genom åren och även lyssnat på massor av burkar och jag säger att det är tjänstefel att inte ta en lyssning på äldre Tannoy burkar, (som ofta är billiga i förhållande till vad man får) så om du är ute efter lite Tannoy intryck så är det bara att skicka ett Pm då jag har ett par Tannoy Puma ifrån 80-talet.(går ner till 50hz)
Ps. Bor i Vallentuna, ca:45 minuter med bil ifrån Årsta som Berkeleyn finns

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/12 :  20:30:05  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tack för erbjudandet. Ser att han har svårt att få det han begär.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2013/12/14 :  20:19:29  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Hj alla

Jag har lyssnat på de Berkely i Årsta ni pratar om. Bara att åka å köpa säger jag, dom låter fantastiskt! Hade köpt dem själv om jag inte redan haft ett par Tannoy Devon som jag och trivs med.

Ha det bäst!
F
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/14 :  20:56:37  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag bjöd 10.000,- med tanke på att säljare inte kan presenter filtrerbytets ursprung och ena korgen inte är original, redan det är högt för dessa, Redan detta högt om dom dom inte är i mint kondition.
Alla vet att Barkley låter bra, fick tag på ett fint par i Norge för 6000,- plus frakt, så ha lite is i magen det kommer flera under våren, var så säkra.
Jag har en kompis som söker Arden har Ni någon hör av Er
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2013/12/14 :  22:38:45  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Bytte kondingar i mina Devon och rackarns så mycket bättre det blev. använde Sonicap 1 och en Ero kp1838 0,01uF parallellt med varje Sonicap. Å så bytte jag kablaget och kontakterna ut. Alltså är dom inte original. spelar med Leak Stereo 20 , i dessa har jag bytt kopplingskondingar och lytar, inte original således. Att uppenbart dåliga , utslitna komponenter byts är väl inte fel!? Är det inte välljud vi vill åt eller ska det offras på nåt sorts originalitetsaltare?
Fred
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/14 :  23:03:46  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Det var inte vad jag sa, självklart torde man bytt åtminstone kondensatorer på en så gammal högtalare, frågan var till vilka?
En korgen har åtta hål mot den andra fyra, ett rent fakta.
Jag gav bar forumet mitt utlåtande och råd om pris skick, redovisade säljaren villighet att informera och det faktum priset relation till total skick, kontra vad man kan finna på marknaden och till vilket pris.
Självklart skall högtalaren spela bra, till och med mycket bra det utgår man ju alltid ifrån, annars kan ju säljaren behåll den om man nu inte är ute efter delar.
Han får säkert sålt och säkert till 11.000,- sista idioten är ju som bekant inte född ännu.

Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2013/12/14 :  23:38:07  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Ojdå, här var det hätskt! Ska det vara nödvändigt? Hade jag inte haft mina Devon hade jag köpt Berkeley, så bra lät dom. Original eller inte. Såvitt jag kommer ihåg hade dom också utbytta kontakter som tog banan och typ 2,5 kvadratskabel, originalkontakten är söt att se på men inte så värst funktionell idag. Men såklart ska det vara original 1976 och att man njuter av det så förstår jag det till fullo. Jag har reparerat grejor i 30 år och tycker att att det är viktigt att bevara originalet så mycket som möjligt. Jag är också säker på att Tannoy använde sig av likvärdiga element oavsett om det var fyra eller åtta monteringshål, och att båda varianterna kunde förekomma i en övergångsperiod mellan plika produktserier. Viktigare är ju hur man bytt skumkanterna och det kan jag inte svara på. Bra lät det i alla fall som sagt. Men visst det kommer säkert mer originala Berkeley om det är det som är det viktiga!

Ha det bra alla Tannoyvänner!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/15 :  01:37:50  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Inte alls hätskt, jag vill bara att Tonnoy vännerna här på forumet inte skall betala för dyrt,
Eftersom det finns likvärdiga och till och med bättre till bättre pris.
naturligtvis måste högtalare omkonas eller åtminstone omkantas pga åldersskäl.
Ett råd för detta elementen är att det omkantas med så kallad hard edge.
Det ger en extra lång inspelningstid men i gengäld lite mer kontrollerad bas, (min erfarenhet) detta gäller då röd/ silver/ guld/ HPD 12/15 tum.

Som sagt det går att få tag på Barkley för 5000.- 7000,- SEK i mycket gott skick och som låter förträffligt.
Det är mitt råd, jag är på forumet för att delge mina erfarenheter, för furumsvänners bästa.
Jag har redan mina Barkley för 6000,- Noska kronor, så mitt intresse är bara mina observationer inget annat.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/15 :  11:40:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag avvaktar nog lite. Mycket utgifter nu också med tre barn, vinter och annalkande julafton. Däremot vill jag säga att jag uppskattar det här forumets medlemmar väldigt mycket. Ni bidrar till en balanserad bild av t.ex. prisbilden på dessa burkar och uppmärksammar en ovetande på detaljer som 4 eller 8 hål och fel eller rätt skumkanter, vad man än tycker att det har för betydelse. Lysande!
Mvh
Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/12/16 :  22:02:57  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=261345
Tannoy 3836 15" enheder i et ca 200liters kabinet
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=261125
Tannoy d700
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=261041
Tannoy puma
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=98028
Tannoy Lynx
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=97938
tannoy sgm10
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=96975
Tannoy Little Red Monitor
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=96027
Tannoy Turnberry SE

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2013/12/16 22:06:56
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2013/12/16 :  23:47:54  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
FBK: Föredömligt
Jeppe72: här är vi för att hålla ihop och hjälpa varandra, är helt enig med dig, hur många hål eller inte är naturligtvis en bisak, med att rekommendera andra utan att ha klart för sig marknaden, är inte ansvarsfullt.
Dessa priser i överkant kan man acceptera av hifi- krämarna som ju skall försörja hem och barn, och kan dom sno åt sig en krona eller två kan man väll dessa unna, dom lämnar ju garanti oftast.
Forumet som jag ser de är att en hjälp, att utveckla hobbyn i sammarbeta i god kamrat och i solidarisk anda, och det behöver man inte fall in åt vänster för att vara, inte heller höger utan att gå rakt fram med högt huvud.
Eller vad säger Ni, Tannoy och övriga hifi kamrater låt oss förenas i kamp för väljudets bästa och till tröst för fruars brist på förståelse till "bara en burk till".
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2013/12/17 :  22:32:10  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
En mycket trevlig tråd tycker jag när vi ända nuddar och som fler gärna får anmäla sig i. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82909

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2013/12/20 :  14:06:49  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Trycker på "gilla" knappen på CABs inlägg. Särskilt gällande fruarna ;)

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2014/01/04 :  20:08:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nu är Berkeley ute igen. Samma par med felaktiga skumkanter. Prissänkta något, till 10000kr. Kollar man igenom bilderna i killens photobucket verkar han vara en som handlar med vintage-hifi.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2014/01/04 :  22:41:07  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Ja, han verkar dammsuga marknaden på vart enda par med sonab/carlsson-högtalare som kommer till försäljning till underpris. Inget fel med det, finns ju fler som köper och säljer mycket. :-)
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2014/01/05 :  16:42:28  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Tannoy 385HPD/Lancaste ... 6000 dkk


http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=262483
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/01/05 :  19:33:52  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
DavidS: Ja, det stämmer nog. Men ibland är det svårt att avstå köpet när det dyker upp apparater till "fyndpriser". Själv hade jag hemma flera par JBL L300 högtalare just för att jag fick dem till mycket låga priser. Två par i alla fall :) Jag behåll ett par, sålde flera par till vad jag anser var rimliga priser dock fortfarande med stor vinstmarginal. Sedan väljer jag att investera eventuella vinster i flera eller dyrare apparater så att samlingen av vintage prylar växer. På det sättet belastar jag minimalt hushållsekonomin och samtidigt kan med gott samvete fortsätta kalla det för hobby eller intresset. I början av 2000-talet sålde jag stora delar av min samling för att finansiera olika köp som inte hade med hifi-samlandet att göra och det kändes inte så himla bra. Det kändes mer som att jag gjorde affärer i syfte att tjäna pengar och mindre som en hobby.

Men fortfarande brottas jag med impulser att köpa billiga, undervärderade stereoapparater och snabbt sälja dem vidare. Det skulle inte kännas bra att köpa ett par Rogers LS3/5a för några hundra lappar av en gammal änka bara för att snabbt sälja dem vidare och tjäna några tusen lappar. Även om dessa pengar skulle användas för att finansiera andra hifi-relaterade köp skulle det inte kännas helt OK. Men om Rogers hade stannat kvar i samlingen då skulle det kännas mycket bra!?

Det finns flera personer i Stockholm trakter som betraktar stereo och hifi som en lukrativ hobby. För mig är dessa två begrepp motstridiga. Vad min fru har sagt till mig för länge sedan: "Det är din hobby. Det ska kosta pengar, inte generera pengar".

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/01/07 :  07:29:42  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Antingen Tannoy D700 eller Tannoy D900 för 16 000 kronor på Blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/Grymma_Tannoy_hogtalare__116_cm_hoga__50891720.htm?sa=1


Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000