HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Systemkamera och Div. objektiv in till Norge på se
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M3
Member

227 Posts

Posted - 2010/06/30 :  22:57:39  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Jag ska på biltripp till Trollstigen via Trondheim. Tänkte fota lite fina vyer, samt en bilträff i Trondheim.

Är det någon som vet om man måste tulldeklarera kameraväskan in till Norge? Jag vill ju ha den med tillbaka in till Sverige utan att behöva tulla..(hittar inte alla kvitton, samt att vissa saker är köpta begagnade. Tyvärr ser allt ut som nytt. :))

Har ju läst om div hifi historier som gör en mörkrädd angående tull in till Sverige igen.

Vad gäller för alkohol mängd till Norge?? 5liter öl har jag lyckats läsa mig till, stämmer detta.

Hälsningar Ronnie Som har lite svårt med Norskan på (toll.no)

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/07/02 :  11:01:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Nej du skall inte behöva tulldeklarera din kamerautrustning. Du kan även köpa objektiv i Norge eller i vilket land som helst utan att behöva betala tull om du använder objektivet under resan.

Det är endast saker som köps nya som skall deklareras.Dock vet jag inte om det skall ha uppkommit några nya regler men så har det varit tidigare oavsett land. mvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/07/02 :  11:03:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Och ja visst hoppas att du får en trevlig resa. mvhKristofer
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/07/02 :  13:21:41  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Grejerna är ju som sagt inte nya, så du kan resa vart du vill med dem utan att betala tull. I teorin kan iofs tullen fråga efter kvitton mom du ex. rser utanför EU; men chansen att det ska hända är nära nog noll om du inte reser runt med orginalförpackningar etc.
Tullen kan ju för övrigt i princip fråga efter kvitton för ALLT du reser med (utanför EU): kläder, klockor, laptop etc.

Jag har i stort sett alltid med mig en kameraväska med ett par objektiv när jag reser och det har aldrig ens kommit på fråga.



Go to Top of Page

CEB
Starting Member

18 Posts

Posted - 2010/07/03 :  11:42:37  Show Profile Send CEB a Private Message  Reply
Yes, det är 5 liter öl som gäller om du inte tar med någon vin/sprit.

De e la aldri för sent å bränna en säkring.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/07/03 :  13:14:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Enda tillfället när tullen kan ha synpunkter är om du gjort sk "inköp" dvs har köpt objektiv eller annat för att kringgå moms och skall sälja det vidare och tjäna pengar. I annat fall så är det som jag skrev.mvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2010/07/03 13:16:14
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2010/07/06 :  19:07:37  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Tillbaka från Norge. Resan gick kanon. Ingen övervakning alls i tullarna in eller ut ur landet.
Sedan kan jag rekommendera Trollstigen, vilket häftigt ställe! Man bör inte vara höjdrädd dock.
Att man bara kan göra vägar som går efter klippväggarna på detta sätt. Helt otroligt!




Edited by - M3 on 2010/07/06 19:32:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000