HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Q&D med pappslöjd och tappad pipa - BASoka
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/22 :  00:13:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Q&D med pappslöjd och tappad pipa

Jag är lite förtjust i hur enkelt det är att slänga ihop ett kabinett med superbilliga gjutrör i papp. Röret som princip är mycket styvare till sin natur än en låda. En tryckökning inne i röret omvandlas till ren dragkraft i materialet till skillnad från en fyrkantig låda där panelerna både blir utsatta för drag och böj vilket gör att de är mer benägna att svikta.

Problemet många gånger kan vara att hitta rätt dimension så att volym och tvärsnittsarea stämmer överens med tänkt konstruktion. Några poäng för estetik eller finess riskerar man inte att få tilldelade vilket bidrar till kravlösheten. Jag har tidigare pillat ihop en annan sub i sluten låda med papprör och det vore kul att jämföra den mot ett icke expanderande tappat horn. Kanske är det att jämföra äpplen och päron när det sitter en 10:a i den slutna lådan och en 5:a i det tappade hornet men det kan inte hjälpas. Något går säkert att lära.

I mitt fall har jag fått ett element som jag vill experimentera lite med (tack hobbes). Elementet är ett Visaton W 130 S. På biltema finns fina gjutrör i papp (120 * 19 cm) och tar man ett sådant och stoppar i en mellanvägg så får man en pipa med ett veck som simmar följande:





Jag har kikat på astos tråd Spelglädje under 1000 Hz och tänker att om ett veck kan fylla hängmattan i simmen så närmar det sig kanske en av rullning med 6 db/oktav (ekofritt) vilket jag tror motsvarar rumsförstärkningen, kanske

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/26 20:42:41

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/06/22 :  06:00:47  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ser ju inte så dumt ut. Du kan säkert minska L12 lite, till halva yd på elementet.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/22 :  08:25:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Om jag fortsätter att vara lat och envisas med papprör istället för att bygga en riktigt låda får jag följande sim med storleken mindre på röret (120 * 15.15 cm, S1=S4=79):



Hur fungerar det egentligen med rumsbidraget? Jag har läst att det börjar sätta in vid ca 60 Hz. I så fall kanske det inte är så dumt att kurvan börjar falla vid just 60 Hz även om min kanske faller lite väl brant. Läser jag simen rätt faller kurvan med 8 db i oktaven mellan 60 och 30 Hz vilket jag gissar är ett par db för mycket.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/22 :  08:39:43  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Ser ju inte så dumt ut. Du kan säkert minska L12 lite, till halva yd på elementet.
-aha, missförstod yd som sd. . .

-Så här?




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/06/22 :  09:53:56  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Det där kommer nog bli hur coolt som helst

Bygg nu då

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/06/22 :  10:07:51  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
FForsman: tror du man skulle kunna bygga en 8" mellanregister
i ett av dina rör med basreflexrör i ena änden och elementet
i andra? Vad tror du om det?

Coola ideer för övrigt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/06/22 :  13:27:05  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
L12 bör hållas så kort som möjligt, syns inte någon större skillnad på tonkurvan men impulsen blir bättre. I min TH har jag kört med halva SD då jag monterat elementet på baksidan av mellanväggen. L12 blir då t.o.m kortare än halva ytter diametern.

Kolla skillnaden i grupplöptid mellan de olika simuleringarna, utan att kollat närmare så lägger jag min slant på det större röret.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/22 :  13:37:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Bygg nu då
-flåt. . . ska ta mig i kragen och komma igång. Mer än 12 timmar mellan tanke och handling kvalificerar för ett IG
quote:
tror du man skulle kunna bygga en 8" mellanregister
i ett av dina rör med basreflexrör i ena änden och elementet
i andra?
Har ingen egen erfarenhet av det men det borde väl gå att göra en sim på det också. Vad har du för element i tankarna? Här är i alla fall ett projekt på det temat - fler bilder på själva bygget

I och med att lådan blir så långsmal ska man kanske använda ett simuleringsprogram som tar hänsyn till lådresonanserna. MJKs worksheets eller Hornresp borde funka. Måste bara vara tydlig med att jag inte är en fena på Hornresp, har lite bättre koll på MJKs blad.

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/22 13:41:32
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/06/22 :  15:15:36  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för länkarna, det är bara att bygga och prova

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/22 :  15:35:07  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Yo Fredrik,
Material i mellanväggen och hur tjockt?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/22 :  16:25:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Yo Fredrik,
Material i mellanväggen och hur tjockt?

Jag har skaffat en bit 15 mm formplywood. Hoppas den är styv nog annars får jag kanske staga lite.


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/22 16:26:07
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/22 :  17:19:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Intressant!

Fanns någon snubbe på DIY-audio som gjort lika. Även Schack här på forumet. Lycka till och låt oss få resultat

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/22 :  17:43:29  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Annat kul med papprör:

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about516-0.html

Och med avloppsrör:

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about879.html

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/06/22 17:49:50
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/23 :  00:28:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Roliga länkar Lars! I mina ögon liknar dock konstruktionerna mer kvartsvågspipor än horn men det finns nog finesser jag inte ser eller förstår i byggena.
quote:
L12 bör hållas så kort som möjligt, syns inte någon större skillnad på tonkurvan men impulsen blir bättre. I min TH har jag kört med halva SD då jag monterat elementet på baksidan av mellanväggen. L12 blir då t.o.m kortare än halva ytter diametern.

Kolla skillnaden i grupplöptid mellan de olika simuleringarna, utan att kollat närmare så lägger jag min slant på det större röret.


Jag har kortat ner L12 och L34 till 5 cm. Grupplöptiderna ser ut som följer:

S1=S4=127 cm2


S1=S4=79 cm2


Lilla pipan verkar ha något lägre grupplöptid!? asto, har du någon reflektion på grupplöptiden?

jag blir lite överlistad av själva Hornresp och jag hittar inte hur jag kollar impulssvaret än.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/23 08:46:37
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/23 :  06:05:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
liknar dock konstruktionerna mer kvartsvågspipor än horn


Nämnde jag något om horn? Kul var ordet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/06/23 06:06:02
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/23 :  08:04:01  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Nämnde jag något om horn? Kul var ordet.
-sant! Det var i tråden jag läste om att konstruktionen liknade ett paraboliskt horn.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/23 :  22:56:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kan man simulera TH med MJKs arbetsblad och hur fungerar rumsbidraget?

Bara för kul provade jag att simulera samma pipa fast med MKS arbetsblad. Det vill säga att jag har använt " Transmission Line Open End " och satt både element och den öppna ändan på samma ställe på kabinettet (det blå på bilden nedan).

Den skarpögde kan skymta det röda elementet innanför den blå porten.



Sedan har jag baxat in högisen i hörnet, lagt mig på magen med öronen i höjd med öppningen på en meters avstånd.



Hur simmar det då? Ganska lika Hornresp tycker jag

ekofritt:

(MJKs arbetsblad)



(Hornresp)

Nu är Hornresp-simmen gjord i 0,5 pi (hörne) och MJK-simmen gjord i 4 pi (fritt i rymden).
Vad händer med MJK-simmen när vi lägger på rumsreflexer? Jo då ser det ut som nedan.

Röd= fritt i rymden (4 pi)
Grön=med golv (2 pi)
ljusblå=med golv och bakvägg (1 pi)
gul=med golv, bakvägg och sidovägg (0,5 pi)
mörkblå=med golv, bakvägg, sidovägg och tak



Om jag förstått det rätt så tar MJKs arbetsblad inte hänsyn till rumsbidraget trotts alla möjligheter att simulera med olika avstånd till alla ytor. Spännande att kurvan lyfts symmetriskt. Jag ser inte någon procentuellt större ökning i de lägre frekvenserna vilket rumsbidraget borde resultera i, eller?

Så jag undrar om någon kan svara på vid vilken frekvens kan man räkna med att rumsbidraget börjar bli betydande? Hur stort är rumsbidraget, stämmer det att det ligger kring 6 db/oktav från ca. 60 Hz och neråt?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/24 00:45:54
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/24 :  08:52:50  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Här är en annan intressant sak. Titta vad som hänt med den lilla puckeln strax över 100 Hz när man lägger 30 g dämpull i första halvan av pipan.


(simmat i 0,5 pi med takreflexer)

Hur ska man förhålla sig till dämpning och TH? Sabbar det någon dynamik tro eller kan det vara ett sätt att använda den naturliga avrullningen för delning (om frekvensen passar övr. utrustning)?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/06/24 :  18:07:18  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Resonanta system utan dämpning skapar bara oljud... många kanske kallar den högfrekventa resonansen för attack eller energi, men det är i alla fall inte orginal.
Dämpning är bra! Påverkar inte orginalsignalen men dämpar oönskade resonanser.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/24 :  18:15:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Rätt dämpning är bra. Fel dämpning är dåligt... Än har jag inte varit
med om ett bashorn som låtit sämre med dämpning än utan.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:37:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Äntligen lite tid över i verkstaden. Pyssel och papp med en lite hög med prylar.

quote:
Rätt dämpning är bra. Fel dämpning är dåligt... Än har jag inte varit
med om ett bashorn som låtit sämre med dämpning än utan.
quote:
Resonanta system utan dämpning skapar bara oljud... många kanske kallar den högfrekventa resonansen för attack eller energi, men det är i alla fall inte orginal.
Dämpning är bra! Påverkar inte orginalsignalen men dämpar oönskade resonanser.


-Tack, det var tur för jag har inte hunnit läsa innan jag pillad i ull i röret men det var ju bra att det inte var helt fel



Kapning av mellanvägg.



Fräsning av hål för elementet.



Vad mycket trevligare det är att jobba i plywood än MDF. Av plywooden blir det spån till skillnad mot MDFen som bara dammar när man jobbar i den.





Hålet för elementet fräst.



Fasning av kanten så att elementet ska kunna andas lite bättre.



Försänkning av islagsmuttrarna.





Limklet för att fästa lite dämpull.





Här är mellanväggen nerskjuten med mycket lim på sidorna i pappröret.



I brist på tvingar skruvade jag fast mellanväggen med 12 små träskruv på vardera sidan.





Q&D. . . Har man ingen bra packning till elementet kan man använda fogmassa. Dessutom är elementet monterat från insidan för att magneten ska vara så lite i vägen som möjligt vilket ändå gör att jag inte kan komma åt och byta eller mecka med det. Vi får väl se om det var så klokt







Fräsning av locken.



Innerdiametern på röret är 190 mm och mellanväggen gjorde jag lika bred vilket innebär, eftersom den också har en tjocklek, att den i praktiken blir #8221; bredare #8221; än 190 mm. Detta innebar att röret blev en smula ovalt varför jag var tvungen att fasa både röret och locken ordentligt och dessutom klappa på med släggan en hel del.







Till den öppna delen sågade jag itu locket innan montering. Då satt den halvan som ska sitta kvar sedan i fint spänn när limmet torkade, bästa tvingen idag.



Smick smack pommack och jag har byggt en BASoka



/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/26 20:38:30
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:54:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härliga bilder och gött engagemang!

Nååååå, hur låter den då

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/29 :  09:02:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
-haha, det är lika kul varje gång man byggt någonting själv och lyssna på det efteråt. Tänk att ett gratiselement, papprör från biltema och några vilsna försök med Hornresp faktiskt kan resultera i en fullt fungerande högtalare -glädje.

Jag är visserligen kraftig partisk men jag är helt imponerad över hur den låter. Det talas mycket om attack när det gäller TH. Jag har förstått att bäst attack får man med en expanderande konstruktion. Trotts att detta inte är en expanderande pipa har den märkbart mer attack än min slutna låda. Snärtig bas känns mer som den kommer direkt, introduceringen av bastonerna är mer distingerad.

BASokans elementet har en area om bara 74 cm2, dem slutna lådan har 310 cm2 och åker ändå på däng. Till och med när det gäller ljudtryck (på låg effekt), lyssning bekräftar det simarna säger om att BASokan har ca. 6 db högre spl vid en w än Raketen . Båda elementen har en känslighet på ca 87 db/W.

Det vore dock mycket spännande att få jämföra den mot ett par riktiga TH vid samma tillfälle

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/29 09:03:37
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2010/06/29 :  16:13:55  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Bra gjort.
I princip som mina papprör fast mycket mindre.

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2010/06/29 :  16:32:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Bra gjort.
I princip som mina papprör fast mycket mindre.

-Tack. Finns det någon tråd om ditt bygge som du kan länka till?

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/06/29 :  16:41:17  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Coolt! Bra jobbat Forsman!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000