HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tube DAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/25 :  14:12:03  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag har som första rör-projekt byggt om utgången på min DAC med ett 6n6p.
Den låter bra ljudmässigt i mina icke-hifi-öron, men jag har ett svagt brumm med. Detta ska åtgärdas när lyckoruset har lagt sig.

Ett passande skydd för röret ligger på ritbordet, såväl som en kåpa för trafon.


Medaljens baksida...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/31 19:42:17

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/25 :  15:45:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Grattis! det ser ju fint ut. Med det kommer nu tusen frågor. Vad är det för DAC? Vilken koppling använder du för röret?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/26 :  04:12:39  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det är en 24 bit/192 kHz DAC.
Crystal chips: CS8416 som mottagare, och CS4397 som DAC.
J-FET op-amp NE5532 för utgångsteget i original, numera bortplockad.
SACD kompatibel, läser CD redbook också 16/44.

Kopplingen är en anodföljare, ca 117V anodspänning /12mA.
Jag kör också med DC till glöden och eftersom jag beställde en trafo med 6,3V(istället för 8V) så blir det inte mer än 5,7V efter regleringen, detta gör dock att livslängden ökar betydligt på trioden, och jag får lämpligt nog 5,5V till DACen.
Det räcker med en 5V spänning nu då op-ampen är borta, annars behövs både +12V & -12V.
Större bilder finns på hemsidan...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/26 04:21:22
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/26 :  13:09:34  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ser ut som du har CRCRC-kopplat, med lämpliga värden på motstånden borde det inte vara ngt problem. Ev. kan den gemensamma glöd/DAC matningen vara orsaken till brummet. Är det 50 el. 100Hz?

quote:
Med det kommer nu tusen frågor. Vad är det för DAC? Vilken koppling använder du för röret?


Nyfiken också på hur omvandlingen från balanserat till obalanserat gjorts, eller kör du enbart ena halvan? Förutsätter att du kör kondensatorlöst från DAC-krets till rör?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/01/26 13:13:48
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/26 :  15:43:03  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag har ingen aning om det är 50 el. 100Hz då jag inte har någon mätutrustning...har iofs en inbyggd funktion i multimetern...ska kolla med den..
Båda halvorna körs, en för vänster- ocg den andra för högerkanal.
Och NEJ, det sitter en konding mellan DAC och rör, 1uf/400V.

Då jag är helt noob på detta med rör så är detta inte en egen konstruktion, utan en ripp från Lukaz Fikus, mera känd som "Lampizator", men med andra värden på komponenterna.
SCHEMA: http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAMPUCERA/MAX/IMG_5144.jpg

Jag har genom detta bygge realiserat en "dröm" att bygga något med rör, och fått mycket info och påarop från "Soundbrigade" och numera har det inskaffats prylar för både för- & slutsteg med rör.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/26 15:44:15
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/26 :  21:09:30  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Anders!

Lådan ser snygg ut, var har du köpt den? Ser att du byggt med plyplatta på insidan(inte så tokigt), det är inte någon missad chassijord som orsakar brummet?

Vet verkligen Lampmannen vad han håller på med? Vad ska man med all gain till? Kretsen enl. schemat har ca 10ggr förstärkning vilket med 0,5V nominellt från halva 4397an ger hela 5V ut vid sisådär en halv procent THD(simulerat vid 200V B+)! Dessutom blir utimpedansen väl höga 5 kohm.

Ang. nätdelen så tror jag att det blir bättre om man struntar i L/R-kopplingen och matar gemensamt efter den tredje glättningskondensatorn för att få mer glättning. Vad har du för B+(spänningen ovanför anodmotstånden)?

Här en idé för att få till lite "normalare" stuk utan att behöva ändra särskilt många lödningar:

Det borde räcka med 2-4ggr förstärkning. Då får man med hjälp av en konventionell anodefollower ner disten mer än 10ggr och sänker utimpedansen till någorlunda acceptabla 2kohm.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/27 :  02:32:21  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tackar
Lådan är inköpt via MrMister från Kina, men den finns även här:
http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=1032&group_id=2&hit_cat=
Jag ville inte ha en massa skruvskallar uppstickandes på cassiets ovansida så lösningen med plyfan var given.
Missad chassiejord tror jag inte...båda nätdelarnas kretsjord(0) går till samma stjärnpunkt och därifrån, via 10 Ohm 10W parallellt med en 104 konding, till chassiejord. Chassiejord och kretsjord är helt separerade, in & utgångar är isolerade.
Trafon är på 125V så efter bryggan är där väl en ca 170V, så innan anodmotståndet(3k3) har jag B+ på ca 160V.
Något är fel på chemat som du visar:
"Lampmannen":
C4 = 1uf, inte 10uf.
R6, R7 = finns inte...
Vad gäller din "justering" så förstår jag inte riktigt...Är det meningen att insignalen ska gå genom R4 - R5 - C3, eller är detta någon form av "feedback" via C3 och R5.
Ska dock testa ditt förslag när jag skaffat fram komponenterna.
Jag har precis skaffat lite motstånd & kondingar till mitt försteg(en bantad version av Jadis JP-200), från ELFA det blev inte billigt *usch*...så kassan är lite skral...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/27 02:48:48
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/27 :  13:55:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej igen,

Jo, plyplatta är smart.

Angående jordpunkten så förutsätter jag att du slipat bort eloxeringen där då den isolerar.

De scheman jag ritat är principiella och avvikelserna har ingen betydelse för funktionen.

R4 - R5 - C3 är en standard anodefollower/virtualearth-koppling där R4 blir ingångsimpedans och förhållandet R4-R5(shuntmotkoppling) bestämmer förstärkningen. Förstärkning bir lite lägre då även R2 och R3 bidrar med viss strömmotkoppling. Man skulle kunna tänka sig att byta R3 mot en CCS för att få bättre PSRR och mindre strömmotkoppling. C3 behövs då ingången ligger på 2,5V potential.

Är Ra verkligen 3,3k som du anger? Isf blir det inte så lyckat. Röret "orkar" inte med mindre än sisådär 10k.

I ditt fall skulle man kanske köra en spänningsdubblare på trafon och använda större seriemotstånd (350V ner til ca 200V) för bättre glättning..


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/01/27 13:55:39
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/27 :  14:45:28  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jordpunkten: Nja, det har jag ju inte...chassiet verkar bara vara mattslipat, och ej eloxerat...jordning enl. schama:


Jag skulle kanske skippa hela kretsen och köra på den här istället:

Jag har rören, och sekundärspänningen är rätt 125V.
Tro inte att jag inte är tacksam för din hjälp, för det är jag, det är bara det att det blit trångt i chassiet med dubblare och allt.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:09:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
En dubblare består bara av ytterligare en komponent ifh till brygglikriktning.

Kretsen du visar är avsedd för current-DAC. Ang. SRPP-kopplingen så anses den passé och mindre välljudande numera. Den måste dessutom dimensioneras för en specifik last.

Behåll hellre 1-rörs varianten till dess du med hjälp av två rör kan gå över till att köra balanserat in (båda DAC utgångarna) och obalanserat ut med hjälp av trafo på utgången. En början kan vara att ändra kretsen så att man eliminerar ingångskondingen och kompenserar 2,5V-offseten med ett större katodmotstånd (5-600ohm).

Hur var det med Ra 3,3k, stämde det?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:56:42  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag håller på med ditt förslag nu...och JA, Ra=3k3 stämmde...
Du kan se kopplingen här på min hemsida(Klicka för större bild), innan jag började riva i den...hehe.
http://www.thumper.se/hifi/dac/byggbeskrivning.htm

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/27 :  16:20:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hmmm... länken på din sida fungerar visst inte.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/27 :  17:18:49  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jodå, jag kollade den efter jag postat den, den funkar...
Eller gå den vanliga vägen och klicka dig fram till "Byggbeskrivning", (längst ner på sidan).

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/27 :  20:55:28  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det funkar dessvärre fortfarande inte. Testat både på jobbet och hemma.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/27 :  22:56:00  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Mycket märkligt, men här är en närbild:


Prova att klicka på 3:e gadgeten från vänster i min post,(Visit Gastone's Homepage) och se om det funkar...annars är länkningen fel från forumet också...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/27 22:57:42
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/28 :  06:26:24  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Skulle man inte kunna modifiera SRPP-kopplingen lite så att man får en tvåstegskoppling? Ett anodkopplat steg för att justera gainen och ett katodkoplat steg för att få ner utgångsimpedansen?
Frågan är hur välljudande det är och hur mycket man får ner utgångsimpedansen jämfört med ovanstående koppling?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/28 :  07:12:13  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ingen aning, reVintage kan säkert svara på den frågan

Har gjort om kopplingen nu,dock har ett annat problem har dykt upp, får bara 0,18V till anoden på H-kanal från PSU:n...märkligt.
Jag ska riva i den och göra en spänningsdubbling så får vi se vad som har hänt...

Bardis: Funkar min länk hos dig ?

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/28 07:13:41
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/01/28 :  07:43:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Länken funkar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2010/01/28 :  07:48:57  Show Profile Send primpa a Private Message  Reply
För mig fungerar länken alldeles utmärkt.

Snyggt bygge i övrigt, hoppas du får till det sen.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/28 :  10:40:24  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tack grabbar

OK! Nu har jag gjort en spänningsdubblare, och har nu 354V, detta ska nu ner till 200V B+.
Antar att: 354-200=154V => 154/0,028=5500 Ohm/4,31W ~ 5k/5W vilket gör ca 12mA genom Ra(12k).

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/28 11:08:59
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/28 :  11:50:27  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Länken till sidan funkar naturligtvis. Det är länken till "Schema" som inte är riktig!

Ang. katodföljare på utgången så är det iofs en lösning som säkert låter bättre än SRPP. Den första (Lampmannens) AF-kopplingen har mycket hög utimpedans på ca 5kohm(dessutom hög dist) medan en CF hamnar på ca 100ohm(1/gm).

Med avkopplat katodmotstånd får min föreslagna AF några hundra ohms utimpedans och det med bara en rörhalva.

Värt att notera är att det behövs minimalt med gain då DACen ger ut 0,5V obalanserat och 1V balanserat.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/01/28 11:51:28
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/28 :  11:57:54  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Aha, okay...detta är nu åtgärdat, men det är det gamla schemat. Numera är ju kretsen enl. ditt förslag...

Stämmer mitt antagande att få ner B+ till 200V ?

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/28 12:20:48
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/28 :  12:32:19  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej,
Oj, vad snabb du var att ändra. Är det det första eller andra exemplet i mitt schema du använt?

Kretsarna är tänkta att funka om du fick ner B+ till 200V. Men du vinner nog på att göra det i två steg. Kan exemplifiera när jag kommer hem.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/01/28 12:42:51
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/28 :  12:42:09  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Hej igen...
Det är min version av "Lampmannens" krets, dock är Ra på schemat 6k8, men jag sänkte värdet till 3k3 för att få högre anodspänning.

OK, då "hörs" vi...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/01/28 :  12:45:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kompletterar också med några "optimerade" kretsar ikväll som sänker PSRR rejält.

Om du kör min modifirade Lampmans krets så bör du testa att ta bort/kortsluta C4 och ändra R8 till 560ohm. Det är inte ngt fel att köra R10 10kohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/01/28 12:52:18
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/28 :  13:39:00  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
C4 är borta, samma med R10, och R8 är 560 Ohm.

Kretsen är exakt som ditt förslag sånärsom på att C1= ca 2,1uf och C3=3,3uf...hade inga andra hemma...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000