HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 pass förstärkare f serien
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/06/21 :  19:43:42  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
nån som byggt någon av f1 f2 f3 f4 f5
funderar på att bygga nån av dom,
och om det är nått som är svårt att få tag i typ trissor

18 ska de va.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/06/21 :  21:57:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
F3 bygger på en effekt-Jfet som inte tillverkas längre, vet ej om den fortfarande går att köpa från något restlager. F1 och F2 är transkonduktansförstärkare med skyhög utimpedans, F4 är en effektbuffer utan spänningsförstärkning. F5 är väl den mest konventionella kopplingen i serien.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/06/23 :  19:58:12  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
tackar fuling kanske prova f5 senare då

18 ska de va.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/06/23 :  20:28:02  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
80ohm för F1 och 15ohm för F2 är väl knappast skyhög.
skyhög börjar väl 200ohm+ tycker jag.

Måste säga att jag är lite sugen på att prova en transkonduktansförstärkare, gärna med justerbar utgångsimpedans.
Borde räcka med 2W eller så.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/06/23 :  23:33:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, kanske inte skyhög men ändå påfallande hög. Impedansen definieras väl vad jag minns av motstånd som sitter rakt över utgångarna, utan dessa skulle den vara betydligt högre.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/24 :  16:11:27  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Alldeles riktigt Fuling. F1 och F2 är att betrakta som rena transkonduktans-förstärkare men med ställbar Zut genom att lägga valfri last på utgången parallellt med högtalaren. Förstärkarsteget i sig är extremt högohmigt. Ex.vis har F2 3st parallellkopplade 47ohms motstånd efter utgångskodensatorn.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000