Author |
Topic |
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/16 : 15:35:44
|
Har ännu en gång bestämmt mig för att försöka få till någonting i högtalarväg, och än en gång har jag planer på en två-lådad trevägare.
Låda ett blir en sublåda som skall bestyckas med två 10" subbasar och det skall vara slutet. Låda två har jag tänkt sätta ovanpå sublådan som är ett ganska vanligt koncept. I den mindre lådan har jag tänkt sätta en mellanbas, antingen sluten eller basreflex, spelar ingen roll för mig, och ovanför denna en diskant. Allt skall delas aktivt, och ingen delning skall ske seriellt, parallellt får det bli.
Nu kommer jag till det jag inte riktigt greppar ännu. Hur skall jag välja ut element som ialla fall har en chans att fungera tillsammans? Jag har ju ingen lust att börja simulera på sådant som är dömt att misslyckas från början, eller finns det inget sådant scenario? Går allt att fixa ialla fall?
Vad jag läst mig till så skall helst alla element ha: 1. Ungefärligen samma känslighet, och diskanten skall tydligen ej ha lägre än mellanbasen. 2. Ungefärligen samma effektivitet. Hur kollar man effektiviteten hos diskanter då den formel jag änvänder från Dickasons cookbook vill ha Vas, och endast en diskant på min lista anger Vas? Mina basar och mellanbasar ligger ganska långt ifrån varandra vad gäller effektivitet. Basarna ligger kanske mellan 0,15-0,4, medan mellanbasarna ligger runt 0,00xxx. Hur nära behöver/bör de vara om alls vad gäller känslighet/effektivitet?
Hur skall man tänka vad gäller impedansen? Eftersom jag skall ha två basar och parallellkoppla så hamnar ju basar på 8 Ohm per element på 4 Ohm, och två st. 4 Ohm basar skulle ju då hamna på 2 Ohm, vilket blir lite lågt kanske?
Sedan finns det ju både basar och diskanter som är på nominella 6 Ohm, men det kanske bara har ringa betydelse?
Hur skall man sedan tänka när man sedan skall koppla basarna med mellanbas och diskant vad gäller impedans och annat?
Allt övrigt jag glömt att ta i betänkande? |
J. Ullberg |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/05/16 : 17:37:05
|
Låter som ett mycket omfattande projekt. Börja med att läsa på mer om högtalarkonstruktion, spridning, delningsfrekvenser, eq osv. Tänk sedan till en gång över dina funderingar. På så sätt skaffar du dig djupare kunskap om du kan resonera dig fram till lösningar. Tolka mig inte för att vara kritisk eller pessimistisk. Din fråga 1 har du väl redan besvarat eftersom du valt att dela aktivt?! Även fråga två. Angående impedansen så är det beroende på vilket slutsteg du tänkt använda. Så det finns inga generella riktlinjer. 2 Ohm är det dock inte många "Hifi-steg" som gillar...
Allt annat är Pris, Lådstorlek, Rumsakustik, Placering, Lyssningsavstånd, Spridninsmönster, Distorsion, Vilket aktivt filter som väljs, Fas och Delaymöjligheter, Lådmaterial, Stagning, Baffelutformning, Dämpning av lådan...osv. osv. |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2010/05/16 : 18:03:00
|
En fundering från en icke-DIY'are: Om du ska dela aktivt, så kan du väl kompensera de olika elementens känslighet osv. med filtret?
Jag ser med spänning fram mot att läsa om detta projekt |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/16 : 23:58:54
|
Jag tycker jag har läst på så pass mkt nu att det är dags att bli praktisk, annars kommer jag att göra som jag alltid har gjort förut, jag bara läser och läser och kommer aldrig till skott.....
Jag har "full koll" om ni nu tar det på rätt sätt, på vad jag vill göra och jag tänker inte grotta ner mig i alla delar av högtalarkonstruktion då detta är mitt första, och därmed ett för mig läroprojekt.
Det enda jag tycker mig ej ha tillräcklig koll på är hur man väljer ut komponenterna (högtalarelementen) som skall fungera tillsammans och hur man får till det med dessa och delningsfiltret till en fungerande enhet. Delningsfrekvenserna vet jag redan på ett ungefär var jag vill ha dem.
Jag skall även imorgon försöka ta reda på vad man kan göra med ett aktivt filter och inte, jag verkar behöva veta det, typ igår........
Någon som vet hur man bäst får tag i en "DC resistance bridge", och vad en sådan heter på svenska?
Kan någon även rekommendera en AC voltmätare som ej kostar "skjortan" och som duger för högtalarmätning?
En sak jag förstått är att det finns alltid minst två olika lösningar/syn på samma problem/fråga/ämne. Det kommer säkert att uppdagas senare under projektets gång.
En fråga vad gäller baslådan jag inte beslutat mig för ännu, är om jag även skall göra den tung förutom stum (så stum som jag nu kan få den efter mina förutsättningar) i Baltisk Björk plywood. Meningarna går nämligen isär, och det gör mig tvehågsen för då blir jag tvungen att sandladda den, och det kommer att göra den så mkt större, vilket kan bli ett problem för husfriden.
|
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/19 : 01:02:40
|
Opethic, enligt den information jag nu erhållit så är det precis så som du undrade i din fråga, man "fixar" det i filtret.
För tillfället jagar jag lämpliga element och helst vill man ju kunna lyssna på dem innan man bestämmer sig. Subbarna är nere i tre kandidater, nu är det mellanbasarnas tur.
Ingen som har tips på instrumenten jag frågat om? I annat fall beställer jag Speaker Builder artikeln från -97 och försöker få till en DC-bridge med lite hjälp. 50 pengar för en artikelkopia, hoppas den är fint kopierad, iblan får man rena skräckexempel. |
J. Ullberg |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2010/05/19 : 23:14:54
|
Tjenare!
Kolla bef högtalare från olika tillverkare och vad dom har andvänt för element å se vilka likheter och skillnader som finns data mässigt.
Hifi kit har stort utbud på högtalare med olika element kombinationer uppställda. Där kan du få en liten uppfattning av elementena och endel kombinationer så att du kan sålla.
Jag läste tidigare här på forumet (kommer inte ihåg vem som posta) att det är bara att koppla in ett högtalarelement direkt utan låda å filter å lyssna ifall det är nåt att satsa på.
Konstruera en högtalare kan man hålla på med i evigheter. Svårigheten är att kopromissa ihop en färdig högtalare.
Mvh.. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/19 : 23:19:36
|
Jag tänkte kolla om det finns någon/några vänliga, visa medlemmar som kan dela med sig av sina eventuella erfarenheter/kunskaper om följande mellanbaselement och lämpligheten av att dela dessa vid 5000 Hz, för det är vad som skall ske.
De kommer sedan nedåt att matchas mot två st. 10" slutet av dessa: Creative Sound Solutions SDX10, SB Acoustics SB29NRX75-6 SEAS Prestige L26RFX/P vilka alla tre har liknande Fc, f3 och peakSPL värden, det är mest Par, Per och Vb som skiljer, och det skiljer mkt.
Mellanbaselement jag funderar på: Aurum Cantus AC-165 Fostex FW167 Morel MW-166 Visaton AL 130 Tang Band WF W6-1721 Peerless 830860 eller 830991 (det senare verkar vara en ersättare till det förra) Och även dessa funderar jag på att köra slutna.
Sedan har jag ännu en fråga ang. om att sätta två lika element i samma låda, push/push blir det väl. Jag kopplar dem parallellt och får då +3 dB i effektivitet. En del menar att man får +6 dB, varav en skrev att det var om man t.ex. fördubblade förstärkareffekten, så vad gäller? Inte för att det kommer ha så stor praktisk betydelse i detta fall, men jag är vetgirig.
Någon som vet hur mkt det kan skilja i slutlig Vb mellan tillverkarangivna och uppmätta elementdata i %?
Edit 1: Aurum Cantus AC-180F1 ersatt med Fostex. |
J. Ullberg |
Edited by - Buggsson on 2010/05/20 22:01:17 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/05/20 : 14:33:03
|
Ett sätt att titta på lämpliga element är att titta lite på spridningen. Säg att du vill ha en horisontalspridning på x antal grader så kan du få en hint ifrån spridningskurvorna i databladen. Där kurvan har fallit -6 db så skall väl det anses vara högsta användbara delningspunkt för en given spridning. Dessa kurvor kommer dock att se lite annorlunda ut när elementen monteras på din baffel. När elementen sedan mäts upp så kommer man att kunna se ett spridningsmönster för båda elementen, delningen bör då läggas där elementen har så lika spridningsegenskaper som möjligt. Vill bara tillägga att det finns en mängd andra parametrar att ta hänsyn till vid valet av delningsfrekvens men detta är ett av dom. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/24 : 09:16:27
|
asto skrev "Säg att du vill ha en horisontalspridning på x antal grader så kan du få en hint ifrån spridningskurvorna i databladen. Där kurvan har fallit -6 db så skall väl det anses vara högsta användbara delningspunkt för en given spridning. Dessa kurvor kommer dock att se lite annorlunda ut när elementen monteras på din baffel. När elementen sedan mäts upp så kommer man att kunna se ett spridningsmönster för båda elementen, delningen bör då läggas där elementen har så lika spridningsegenskaper som möjligt."
Det här med spridning hade jag inte ämnat så stort intresse tidigare, men jag tror inte att jag riktigt förstår det här. Om jag vill ha X spridning (i mitt fall skulle 15° räcka fint), vilken kurva skulle då -6 dB ner indikera hur stor spridningen blir? Något slags medelvärde mellan "on axis" och 30°-kurvorna?
Många ggr finns det inte ens fler kurvor än "on axis" utan bara några gradangivelser på höger sida av diagrammen, då förstår jag ännu mindre..............
15° spridning, anses det som svårt, inget särskilt eller lätt att uppnå? |
J. Ullberg |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/05/24 : 09:26:12
|
15 grader är rätt lite och du bör klara detta nästan hur du än bygger!
Hur resonerar du när du skriver "i mitt fall skulle 15° räcka fint"? På vilket sätt räcker det?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/05/24 : 09:26:37
|
När du är längre från högtalarna än en meter ungefär så är det reflekterade ljudet starkare än direktljudet. Därför vill man att det reflekterade ljudet ska låta så pass lika direktljudet som möjligt. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/05/24 : 12:50:03
|
Ang. din andra fråga ang parallellkoppling av element.
Om ett enstaka element är på 8ohm och har en känslighet på 90 dB vid en meters avstånd och 2.83V ut från förstärkaren kommer 1W utvecklas.
Kopplar du som i ditt fall in två element parallelt kommer totala belastningen bli 4ohm men känsligheten kommer hamna på 96dB vid en meters avstånd och 2.83V ut. Däremot kommer effektuttaget vid samma spänning från förstärkaren dubblas till 2W (1W i varje högtalare). Av den 6dB-ökningen kommer 3dB från den dubblade membranytan och 3dB från det ökade effektuttaget).
I fallet med seriekoppling så blir totala belastningen 16ohm och känsligheten bibehållen på 90dB vid en meters avstånd och 2.83V ut. Effektuttaget från förstärkaren hamnar i detta läget på 0.5W. (0.25W över varje element).
Vid push/pull-koppling kommer du inte få ökad membranyta ut vilket ger dig +3dB i ökad känslighet pga ökat effektuttag från förstärkaren vid en given utspänning.
Om du nu planerar att köra aktivt spelar ingenting av detat någon egentlig roll då du kan justera känsligheten sinsemellan på ett enkelt vis mellan förstärkarna.
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2010/05/24 : 20:36:52
|
Hmm!
Den där teorin stämmer om inte högtalaren har några förluster.
Mvh.. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/25 : 10:44:22
|
Vi tar det där med elementkoppling först. Jag vet inte om jag skrivit fel, men det är nog snarare push/push jag funderat på som alternativ till att ha bägge elementen på frontbaffeln som nog är vanligast.
Vad gäller spridning och 15° så skiner nog min oerfarenhet igenom här. Jag reflekterade inte alls över reflekterat ljud då jag beräknade detta värde. Värdet räknade jag fram som tillräckligt i horizontalled baserat på lyssningsavstånd som är ca 4m.
Vad gäller spridning så verkar det finnas olika syn på vad som är bäst i "smårumsakustikfall" om jag förstått det hela rätt. Dickason t.ex förordar vad jag förstår en ganska bred spridning medan Geddes förespråkar att för små rum ett mer riktat ljud kan vara att föredra.
Hur som helst, jag kan med visst besvär tolka ett fåtal responskurvor för att få ett hum om spridning, i alla andra fall står jag handfallen och får lita till tillverkares (svarar inte alltid) eller återförsäljares uppgifter.
Så det verkar ju som det finns ett mer systematiskt sätt att tänka, så för som i mitt fall 4m lyssingsavstånd, hur tänker man vad gäller spridning? Jag är bara intresserad av effekter för Nr. 1, dvs mig själv i "sweetspot", inte när jag vandrar runt i rummet etc., etc. |
J. Ullberg |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 07:56:41
|
Sorry, jag läste som en kratta. Kopplar du in båda högtalarna parallellt i samma eller två olika lådor där båda elementen har kontakt med omvärlden så gäller mitt första fall med +6dB. Även om elementen är placerade en lite bit ifrån varandra. Våglängderna vid de frekvenser som basar återger är såpass långa att de kommer spela i fas.
När det gäller spridningen i rummet så hade det enklaste varit om man inte haft någon spridning eller efterklang, då hade du bara fått direktljud från högtalarna in i örat. Nu sätter dock fysikens lagar gränserna här och desto lägre frekvenser du har att göra med desto mer rundstrålande är dem. Dvs ett baselement låter lika högt eller högre på baksidan av lådan medan diskanten oftast låter som starkast rakt framför.
När du designar en högtalare så kommer de olika elementen ha olika spridning och om du då delar vid frekvenser där något/några av elementens spridning har avtagit för låt säga 30 grader då kommer direktljud och den efterklang du får av rummet låta annorlunda. Din hjärna kommer summera ihop dessa om de befinner sig någorlunda nära i tiden (Under 15ms har jag för mig Haas-effekten). Detta kan då leda till att du kommer få oönskade dippar/topapr i frekvensgången.
Ett alternativ är att arbeta med rummet och dämpa efterklang mm men det är betydligt svårare och det bästa är om du gör både och.
Sedan kommer elementens placering sinsemellan och filtret påverkar hur spridningsloberna ser ut. Tex brukar MTM-konstruktioner ha en begränsad spridning i Vertikal-led. Ställer du dig upp vid lyssningspositionen kommer du få ett helt annat ljud jämfört med när du sitter.
Att få allt det här att samspela 100% är nog omäjligt om man inte har oändligt med tid/resurser så mitt tips är att du utgår från lämpliga/kända element och placerar dem i lådor som är någorlunda konventionella och sedan börajr knåpa med filtret. Desto fler element du blandar in och desto mer avancerat filter du bygger desto mer komplext blir det att få det hela att samspela.
Om man kan undvika att dela mellan elementen i känsliga områden för framför allt röster så kommer ljudet låta mer naturligt generellt. pratar vi tre-vägare känns det lockande att ha ett mellanregister som spelar mellan 350Hz-4/5kHz. Se bara till att mellanregistret klarar av dessa frekvenser på ett bra stt och att spridningen är ok. oftast hamnar man i läget att man delar lägre. Använder du 6,5" hamnar man ofta kring 1,5-2,5kHz vilket inte är helt optimalt då örat är mycket känsligt för konstigheter vid just dessa frekvenser. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 08:33:04
|
quote: Använder du 6,5" hamnar man ofta kring 1,5-2,5kHz vilket inte är helt optimalt då örat är mycket känsligt för konstigheter vid just dessa frekvenser
Varför är vi extra känsliga för delning i just detta område? |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 10:23:19
|
quote:
quote: Använder du 6,5" hamnar man ofta kring 1,5-2,5kHz vilket inte är helt optimalt då örat är mycket känsligt för konstigheter vid just dessa frekvenser
Varför är vi extra känsliga för delning i just detta område?
Det där en åsikt jag också delar, dock utan att vara helt säker på varför. Eller egentligen, utan att veta om mina argument är gångbara.
Men anledningen ska alltså vara att man bör undvika delningar i området 800Hz - 3000Hz (däromkring) för att i det området har vi sångrösterna och grundtonen hos många instrument. Och då avslöjar vi snabbt dåliga delningsfilter om nivåer, spridning eller fas inte matchar närmast perfekt.
Så man bör egentligen undvika det av anledningen att man gör det svårare för sig än nödvändigt.
OK, nu får ni slå mig ... eller mina argument i alla fall. |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/27 10:24:58 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 11:43:25
|
quote: Så det verkar ju som det finns ett mer systematiskt sätt att tänka, så för som i mitt fall 4m lyssingsavstånd, hur tänker man vad gäller spridning? Jag är bara intresserad av effekter för Nr. 1, dvs mig själv i "sweetspot", inte när jag vandrar runt i rummet etc., etc.
Finns många "sanningar" här!
Högtalarna utstrålar ljud i nära nog alla riktningar. Ljudet studsar mot väggar och når till slut dig i sweetspot. Om detta reflekterade ljud har en annan tonkurva än den on axis finns det vissa som menar att det förvirrar hjärnan när det gäller tolkningen av ljudet. Inget är ändå så absolut att man inte kan kompensera för det och att dra slutsatsen vad som uppskattas mest är nog inget man gör utan en viss osäkerhet. Säkert är dock att det påverkar upplevelsen.
quote:
quote: Använder du 6,5" hamnar man ofta kring 1,5-2,5kHz vilket inte är helt optimalt då örat är mycket känsligt för konstigheter vid just dessa frekvenser
Varför är vi extra känsliga för delning i just detta område?
Mest beroende på örats utformning och storlek. Det handlar om resonans och jag vågar nog gissa på evolution: att detta område har varit/är viktigt för oss.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 11:56:52
|
Visst är örat som känsligast vid omkring 3000 Hz. Det beror på att hörselgången har sin resonansfrekvens där. Alltså har vi människor lättast att höra svaga ljud 3000 Hz. Vår hörgräns för hur svaga ljud vi kan uppfatta är som lägst vid ca 3000 Hz. Det har alltså inget att göra med att vi skulle vara känsliga mot delning där, fasfel där, ändring av tonkurvan där osv...Det är en helt annan sak. Personligen anser jag att man ska dela elementen där de vill delas med avseende på tonkurva, spridning, dist osv...Resultatet blir så mycket bättre än om man på förhand bestämmer var man inte ska dela bara för att man fått för sig att något område skulle vara ett problemområde. Själv delar jag precis vid 3000 Hz. Fungerar klockrent. Kolla gärna med de som hälsat på för oberoende intryck. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 12:22:45
|
Eller att inte välja element som kräver delning vid ett "svårt" område. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 12:50:37
|
Ett annat problem med delningar är att om man tex placerar diskanten ovanför mellanregistret kommer högfrekventa ljud komma högre upp i ludbilden jämfört med lågfrekventa. Nu kan ju detta justeras för i filter bland annat och normalt sätt passar det ganska bra att ha bas, gitarrer och sång famför isg och cymbaler etc i öronhöjd.
Röster och grundtoner från instrument ligger i ett visst område vilket gör att vi är känsligare för variationer där. Därmed inte sagt att man inte kan få till det riktigt bra men om man inte får till det kommer det vara mer uppenbart jämfört med om delningen sker utanför detat område.
Människans hörselkurva är individuell men säkerligen någorlunda lik från individ till individ. Känsligast hörsel har vi vid 3-4kHz har jag för mig. Troligtvis pga att vi skall höra bebisars,barn, kvinnors skrik bättre eller om någon prasslar när de smyger på oss i skogen.
De flesta naturliga ljud ligger i det normala området som mellanregistret skall klara av vilket gör att vi är proffs på att avgöra hur just dessa ljud skall låta. En färgning vid 25Hz eller 10kHz är nog svårare att detektera för gemene man.
Sedan skall man som sagt inte begränsa sig vid detta utan det viktigaste är vad elementen klarar av. Får man dock välja helt fritt tror jag de flesta skulle undvika alltför mycket delningar i just det området vi pratat om. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 13:17:59
|
Har inte de flesta 2-vägare delning runt omkring 3kHz? |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/05/27 : 13:42:33
|
Jag vill ändra mig lite.
quote: Men anledningen ska alltså vara att man bör undvika delningar i området 800Hz - 3000Hz (däromkring) för att i det området har vi sångrösterna och grundtonen hos många instrument.
Jag tog nog lite fel frekvensregister. Säg mer åt 300Hz till 2500 Hz, ungefär.
Över dessa frekvenser återfinns det huvudsakligen övertoner som vi troligen inte alls är lika känsliga för ifall det blir lite fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_toner
I vilket fall är det givetvis helt rätt som Petter säger. Man kan ju inte dela en högtalare på ett för högtalaren olämpligt sätt bara för att man har något emot delning vid vissa frekvenser. |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/27 13:42:50 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 15:54:38
|
Nu börjar det arta sig må jag lova. Tack för alla inlägg. För varje post blir jag lite klokare.
Jag har tänkt att göra ett tvålåde system. Med två 10" i baslådan, kanske push/push, dvs bägge elementen har magneten inåt men de är monterade på motsatta sidor, aningen fram/bak eller på var sin sida. jag har dock inte lyckats hitta info om hur detta ev skulle påverka kraven på placering, vilken redan idag inte är helt optimal.
Box nr. 2 skall sitta ovanpå, och kommer att bestå av en mellanregister och en diskant med diskanten överst, ialla fall till att börja med.
Vad gäller inom områden man "inte bör dela inom" så har jag faktiskt hört mellan 300 Hz till 5000 Hz och det är där jag faktiskt tänkt att försöka börja trots att jag vet att de flesta delar helt annorlunda.
Det är svårt, ialla fall för mig att få en uppfattning om ialla fall en teoretisk möjlig spridningsbild då datablad oftast är kryptiska, och ibland mkt lovvärda som t.ex hos Visaton, men då kommer min bristande erfarenhet och såtter käppar i hjulet för jag kan ännu inte tolka alla typer av protokoll och de har en graf med spridningsmönster, men hur det skall tolkas vid de olika frekvenserna....................
Har den fysiska storleken på ett mellanregister någon reell skillnad? Någon menade att man egentligen borde försöka hitta en 8", orsaken har jag dock tyvärr glömt. Vidare så har jag hört att 6.5-7" skall vara mer benägna att bli behäftade med lobingproblem. Ni med erfarenhet själva, har ni råkat ut för något av detta, eller är det inget större problem?
Jag tror mig dock ha hittat ett antal element, 3-4 subbar och 4 mellanregister blev det till slut vilka skall klara att delas där jag tänkt, sedan får man väl se var man landar när man är färdig.
Diskanter har jag inte ämnat någon större eftertanke ännu då min tanke är att när väl mellanregistret är slutligen utvalt så kan jag försöka hitta en diskant med liknande spridning som låter trevligt (om provlyssning är möjlig).
Om någon har tid och lust får man gärna bege sig till http://www.visaton.com och kolla in Visaton AL 130 M och kolla in diagrammen och ge kommentarer. |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/06/22 : 07:49:08
|
mangs skrev "Sedan kommer elementens placering sinsemellan och filtret påverkar hur spridningsloberna ser ut. Tex brukar MTM-konstruktioner ha en begränsad spridning i Vertikal-led. Ställer du dig upp vid lyssningspositionen kommer du få ett helt annat ljud jämfört med när du sitter."
Är det inte en större vertikal spridning som är själva grundidén för MTM?
Vidare tänkte jag passa på att fråga ang. dubbla toppar på impedanskurvan, har för mig jag hört att det inte är bra, stämmer det (gäller tweeters i detta fall)
Hur är det med skulpterade bafflar för mid och diskant vad gäller diffraktion, kan det ställa till med mer otyg än med oskulpterad baffel? Är det m.a.o. värt besväret? Skillnad vid MT eller MTM?
Vidare, om MTM är så bra som vissa hävdar, varför är det inte vanligare, och skulle det vara värt besväret? Kan man få en MT lika bra, eller kan t.o.m. MT vara bättre än MTM, allt annat lika?
|
J. Ullberg |
Edited by - Buggsson on 2010/06/22 14:47:40 |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2010/06/22 : 16:19:11
|
Jag har MTM och är väldigt nöjd men det kräver en låg delningsfrekvens för att inte spridningen i höjdled ska bli lidande. Jag gillar den (inbillade?) lägre disten och känslan av oansträngdhet i midbas och mellanregister som MTM har jämfört med MT. Antar att det är den dubbla membranarean som gör det! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Topic |
|