HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Philips 212 Electronic
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/19 :  14:30:57  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Ärvde eller vad man kan kalla det för en sådan när min mormor gick bort, den var eller är en ganska sorlig historia...
Hoppas den ligger i rätt del, det var denna eller diy det stod i mellan.

Tanken med denna tråd är lite att visa lite vad man gjort och även få tips om hur jag kan förbättra spelaren, så med andra ord tips och idéer är varmt välkomna.

Men till det roliga, en liten resumé.
Spelaren är en Philips 212 Electronic 33/45rpm elektroniskt styrt med varvtalsreglering +/-3% och auto stop funktion.


Det här skall bli kul tänkte jag som velat ha en vinylsvarv ett längre tag.

Det första jag gjorde efter att ha lässt här på forumet var att byta nål, han som jag kontaktade på Svalander var förvånad över att det hade fungerat med Sure nål i Philipsspelare....
Men sagt och gjort så bytte jag nål till eliptisknål.

Efter detta stälde jag in nål trycket efter manualens alla regler och insåg att nu började det låta bättre och bättre för varje sak som kom plats.

Nästa sak som gjorts är att limma dit Bitumenmatta i tallrik, drivhjul och motorns remskiva [bilder kommer, skall bara hitta ett bra ställe att ladda upp dem.]

Nästa projekt blir till stt smöja upp alla delar som troligtvis inte fått en droppe sedan den var ny sedan får det bli att löda om trafon från 220 till 240V japp om jag inte sett helt fel så fan det 110,120,220 och 240V plintar på den trafon och spänningen hos oss är ca 237V som oftast.

Men nu till delarna jag funderat på att använda.
Apparatkontakt med EMIfilter skulle detta kunna gå bra att använda.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67076&path=
Jordskruv
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37888&path=
rcakontakter har jag inte hittat några som fallit mig i smaken.

Efter detta blir till att bygga en ny plint till den av 40mm ek i och med detta måste jag montera dit ny kontakter, jordskruv och på samma gång även montera rcakontakter på baksidan

När jag har fått byggt min nya plint så funderar jag på var tycker ni att jag skall bryta spänningen in till den? hög eller lågspänningssidan? nackdelen med låg sidan är ju att trafon ligger och drar ström konstant, och vi har elräkning så vi klarar oss endå.

Detta är en liten början om vad som komma skall i allafall och jag har planerat att fortsätta skriva och komma med bilder i denna tråd med gämna mellan rum.

If it's to loud,
You're to old.

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/06/19 :  20:35:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
Trevlig läsning, nu hoppas jag bara tråden om Philipsen som skulle bli en monsterspelare kommer snart.


I en granntråd lovade jag en berättelse om en förvandling av en 212, de forumvänner som träffat mig vet att jag är ungefär lika strukturerad som en posk riksdag, så det glömde jag således 16 sekunder efter inlägget.

Projektet existerar dock, semestern börjar 16.00 på torsdag sedan skall jag ta itu med en uppsjö av påbörjat, kanske jobba ett par dagar efter midsommar först för att bli klar med allt utlovat.

Det här är en lättviktsspelare, dvs det rörliga systemet har mycket låg massa, till skillnad från skivspelare med hög massa, tung tallrik, tungt chassie etc.

Idag är det populärt med en hel massa massa, i en del tyska konstruktionere förskräckligt massa massa massa.

Skivspelare med lätta rörliga system har dock en hel del talande för sig så min ombyggnad är tänkt att ytterligare förfina lättviktskonceptet.

Det onödiga skall bort så jag får varna känsliga forumvänner för en nakenschock.

Vi börjar med någonting att montera det hela på:

En sockel som skall byggas i solid björk, helst från Dals-Långed, eller Krylbo.

Efter vederbörliga påminnelser fyller jag på i detta reportage.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/19 :  21:12:20  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Dals långed eller Krylbo säger du, varför detta bor nämligen inte långt från Dals långed om det är det i Dalsland du pratar om.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/06/19 :  22:42:27  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det enda riktiga Dals-Långed är det Du bor nära.

Orsaken till att jag föredrar björk därifrån står måhända att finna här:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74511

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2010/07/20 :  23:14:49  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Hej,
Philips 212 Electronic väcker ljuva minnen till liv. Jag var knappt fyllda 18 (1973), hade första fasta jobbet som reparatör på Bonniers och köpte min första riktiga stereo.
- Philips 212 Electronic med en GP422 pickup (?)
- Sansui AU555 förstärkare
- Epicure ?? högtalare

Gud i himlen så bra det lät! Kunde sitta och lysnna om och om igen på de få skivor jag hade: Bl.a Pink Floyd/Dark Side Of The Moon, Yes/Fragile, Beatles/Let It Be.

Ska bli spännande att se hur denna tråd utvecklar sig.

Lycka til...
mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2010/09/02 :  22:44:30  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Hmm, kladda inte för mycket med den, det är ändå inte någon fräsarspelare så den kanske mår bäst av att vara i originalskick ?
En sådan här lättviktspelare är säkert avstämd och om man lägger till massa massa här och där utan att ha på fötterna så kan resultatet bli det man INTE vill...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2010/09/09 :  21:14:23  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Det enda som är gjort hittils är bitumenmattan, vilket jag tyckte gjorde grymskillnad i allafall.
Det blev mycket tystare eller vad man skall kalla det....

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2011/07/22 :  12:28:40  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Detta projekt har stått still ett tag nu, men nu har jag hittat lite olika delar från ett atx agg.
Ingången på dessa verkar vara filtrerad och en brytare inte i samma tyvärr.

Men ett problem jag får är hur löser jag jordningen som sitter i kontakten, skall jag bara klippa den kabeln tro?

Känner till att jordning är en djungel av regler så jag tänker inte ens börja rota i det.

Ni som har grejat med detta vad tror ni om att använda en sådan kontakt?

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/03 :  09:19:56  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Efter vederbörliga påminnelser fyller jag på i detta reportage.


*bump*
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2011/08/18 :  17:17:14  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Tycker också att du skall försöka behålla den orginal så långt det går. Betydligt coolare än den moderna perstorps skive liknande looken som dagens morderna skivspelare har.

Det är ju retro som gäller i dag och att smörja upp den och fräsha upp nätdelen verkar klart vettigt och risken finns att man tar död på den musikalitet som en del äldre skivspelare besitter genom att modda dom.
Det man tycker sig vinna i vissa delar kan man lätt förlora i andra delar. I värsta fall uppnår man ett platt och livlöst ljud alias CD-kvalite

Bättre och bättre dag för dag :-)

Edited by - Sondek on 2011/08/18 17:17:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000