HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 EM i dragracing. Mantorp 29/7-1/8
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/18 :  09:24:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
http://www.motorevents.com/motorevents/mantorp-park.asp?avd=Evenemang&sida=VEIDEC%20Festival

Det ges inte så många tillfällen per år att se Topfuel i Sverige,
men hit kommer alla de snabbaste i Europa. Jag har varit och kollat
ett par gånger tidigare år och funderar på att åka dit i år igen.

Samåkare från GBG-området?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/06/18 :  14:52:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är riktigt roligt med topfuel. Där kan man prata om ljudtryck!

Jag var där för några år sedan. Doften av alkohol + nitrometan och brännt gummi är oslagbar. En riktigt manlig sport även om det finns kvinnor som kör oxå.

Vem skulle inte vilja få trampa på lite i en sådan???
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/18 :  15:19:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag skulle inte våga. Bara att stå bredvid i depån när de där monstren går på tomgång är ju närmast en skräckupplevelse. De har sprängmattor runt motorerna och vissa säljer krökta vevstakar som souvenirer...

Faktiskt rätt vanligt med kvinnliga förare i topfuel, finska Anita Mäkelä var euoropamästare 2000. Kört kvartsmilen på 4,892 sekunder, toppade då 460 km/h. Hon har inte kört på några år men nu är hon igång igen och det ser ut som hon kommer till Mantorp.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/06/18 16:04:27
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/18 :  15:22:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Det evenemanget går INTE att missa, årets höjdpunkt (efter diy-träffen)
Jag bor i Varberg Bernt, ev kan vi fixa med samåkning

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/18 :  15:39:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det låter bra!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2010/06/18 :  19:14:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är det den klassen de ska införa restriktioner för att få ner topphastigheterna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/18 :  20:31:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Möjligt, det här är den klart snabbaste motorsporten av alla. (Kolvmotordrivna dragsters toppar en bit över 500 km/h i USA idag) Men de enda restriktioner jag vet är att de kör kortare stäcka i motorcykelklasserna. (Alla klasser eller bara de snabbaste?) I supertwin körde de bara 200 meter på Mantorp när jag var där sist. Anledningen är att de inte får stopp på cykeln annars. Den gången vann Anders Karling på nytt rekord, 4,3 sekunder och 280 km/h.

Bilarna har bromsfallskärmar i de snabbaste klasserna, från Pro Modified och värre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/06/18 20:36:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/18 :  21:09:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Står en del om regeländringar i topfuel i sista stycket här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

För mycket dödsoffer vill man ju inte ha.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2010/06/20 :  11:13:51  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
VEIDEC Festival heter evenemanget. Stå meter ifrån en top fuel som gör burnout och sen startar är en helt sjuk och samtidigt underbar upplevelse av rang kan jag intyga!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2010/06/20 :  15:16:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
900 hästar går åt "bara" för att driva kompressorn..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/21 :  10:11:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bernt: vilken dag hade du tänkt att åka?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/21 :  12:53:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vet inte riktigt. Lördag verkar väl mest för pengen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/21 :  19:58:25  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Och mest trängsel

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/06/21 :  20:29:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kan ju ligga nåt i, tidigare gånger har vi varit där på fredagen. Vad tycker du?
Preben och min son ska med också verkar det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/06/22 :  10:15:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Lördagen undviker jag gärna, fredag fungerar bra.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000