Author |
Topic |
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2010/06/17 : 22:32:49
|
På grund av ändrade boende förhållanden så kanske jag måste flytta till en lägenhet.
Frågan är om man ens vågar slå på strömknappen. Hur högt vågar man spela & finns det några billiga å bra sätt att dämpa ljudet till grannens lägenhet?
Brukar man få sätta upp dämpmatreal på väggar utan att reta hyresvärden? Är det bara hörlurar & tv ljud som gäller i lägenhet? Vad bör man titta efter för typ av lägenhet & bör man undvika betonghusen å satsa på en med trägolv i stället?
Det ska tilläggas att jag inte flyttat ifrån mitt nuvarande bohag ännu! |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2010/06/17 : 22:54:55
|
När du kikar på lägenheten så kan du ju fråga om lyhördhet osv. Det är STOR skillnad på hus och hus. Försök hitta boende som inte är så lyhört. Sedan är det väl mjuka fossingar till högtalarna för att undvika stomljud som gäller. En bra ytterdörr är inte heller fel för att slippa spela för hela trapphuset. |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 08:37:45
|
Jag bor i lägenhet och brukar fläska på rätt friskt Har aldrig fått en anmälan eller klagomål ifrån grannarna
Woho !!!!!!! |
Edited by - tian on 2010/06/18 08:38:29 |
|
|
Mr.Barbeque
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 09:58:37
|
Brukar vara så att man kan spela en del, men kanske inte alltför många timmar i taget. Och efter klockan 22 skall det normalt vara tyst = hörlurar alt. sänka volymen rejält.
Dock, som sagt, så är det stor skillnad på hus och hus, så kolla upp det.
Vad du mer kan göra är ju att när du flyttat in gå och knacka dörr hos grannarna, förklara att du gillar musik och ge dem ditt telefonnummer så de kan ringa om du spelar vid en olämplig tidpunkt. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2010/06/18 : 11:03:58
|
Mattor har jag ganska så gott om så det kommer jag nog att lägga ut. Mina gamla hockeypuckar får agera fötter till golvhögtalarna.
Sen funderar jag på hur jag ska göra med dom dubbla basportarna bakom golvhögtalarna. Kan dom vara negativa då dom går rakt bak?
Dom flesta lägenhetsdörrar brukar väl vara ganska så rejäla & dom brukar oftast vara byggda i trä eller fanerat. Blir det mer lyhört i lägenheten om jag har betonggolv i stället för trägolv? Jag kommer nog i första hand bo i minst en 2a för att sen då kunna kolla vidare på andra boende alternativ typ gårdshus där man kan spela lite högre. |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2010/07/04 : 23:49:17
|
Jag funderar även på om jag ska hänga upp mattor på väggen för att minimera oönskade oljud. Sen skadar det inte att ha lite mattor på golvet också. Funderar även på om ojordade uttag i lägenheten kan ställa till problem & går det att gardera sig emot?
|
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2010/07/06 : 18:30:35
|
Köp en dipol, då släcks ljudet ut åt sidorna.
Undvik bastunga högtalare, tänk planar eller stativare, inga subbar (aldrig aldrig subbar)!
Se till att du kan stänga dörren om ditt lyssningsrum och att det inte gränsar till ett sovrum på andra sidan väggen (eller under golvet).
Ha gärna mattor, mjuka soffor och bokhyllor i rummet.
Spela rätt musik efter 22 - inte Mahler eller Opeth, utan Norah Jones och stråkkvartetter.
Gör du detta bör det fungera på de flesta ställen.
Just my 0.02§
S |
|
|
PeterE
Member
534 Posts |
Posted - 2010/07/06 : 20:07:22
|
Nej subbar brukar inte vara så populärt i lägenheter speciellt inte min 15tummare som jag nu ställt ner i det hyrda källarförrådet. Mattor ska jag försöka fixa speciellt nåt att hänga upp på väggen också för att minimera dålig akustik! |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2010/08/08 : 23:23:30
|
Det går bra att ha subbar och man har sådana som faller av elektroniskt eller aukustiskt, det gäller bara att hitta vad som passar i just dit rum så det inte blir en massa överskotts bas som sätter väggarna i rörelse i stället för att spela musik. Ta ex bilbasar som oftast spelas i bilen med ex en avstämmning på låt oss säga 25-40hz, hur blir det då när bilkupen redan vid 60hz till 20hz har en gain på 12db. Jo då får man mumpig bas som förstör öronen och hörs till grannarna när man åker förbi. Det är liksom en balans mellan utrymmet man spelar i och hur basen spelar i friluft som är konsten att balancera för att få någolunda rak frek kurva, givetvis har ett rum påex 20kvadrat vissa pikar men det blir bara värre med för mycket bas. |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2010/08/11 : 22:07:09
|
Ta hand om resonanserna i basen med en peq och du kan spela 10-15dB högre utan att grannarna störs och det låter dessutom bättre. En sub funkar garanterat ihop med en peq, och ställ den i soffan och gå runt så hör du var det låter som högst, där ställer du subben så vinner du en del till på att inte sitta i en basutsläckning.
mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2010/08/12 : 02:01:47
|
Mycket bra förslag Harry_up! Sannolikt billigare än min lösning med 4 st 25 l subbar med 10" element, osymmetriskt utplacerade för att inte excitera samma rumsresonanser. Den jämnhet jag har mellan 10 och 60 Hz är nog svår att åstadkomma över en rimligt stor lyssningsyta med bara en sub oavsett hur väl man placerar den och tweakar sin peq. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/08/12 : 11:39:41
|
Dipolbas och aktiv basabsorbent :-) = tyst hos grannen (inga tryckändringar i rummet) samt inga resonanser... alla glada.. |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
|
Topic |
|