HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 Bildservern nere för *planerat underhåll* och uppe
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/06/14 :  03:12:45  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ingen panik, allt finns kvar, just nu så körs en äldre version av bildarkivet.

pga "planerat underhåll" så gick bildarkivet ner ikväll kl 01:00 och är uppe igen nu strax efter kl 03:00 på en backupmaskin. problemet är att de nyaste bilder inte ligger på den burken, men jag jobbar på det.

stay tuned.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2010/06/14 :  16:04:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

planerat och planerat... Plinds vackra bilder från Akkelis demon och DIY-träffen måste upp!

Tack för ett jättearbete sälen!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/06/14 :  16:55:46  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
RSYNC!!!
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/06/14 :  17:32:53  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Så, Rsyncat och klart, sorry för det delay.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/06/14 :  18:50:44  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Statusrapport:
Bildarkivet snurrar nu på den server som är deikerat byggt till bildarkivet, det är 2core Xenon maskin med SCSI hotswap osv. Det var den till skänks-servern vi samlade in deg till hårddiskar under förra DIY träffen. Vi har fram tills nu kört bildarkivet från en av mina privata servrar dels pga den kalla vintern (och dåligt isolerat utrymme) samt en släng av lathet.


FTP kontona fungerar idag inte, men vi har för avsikt att komma igång med arbetet med nya forumplatformen för att slippa släppa in ftp access i maskinen.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/06/22 :  15:03:09  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Är WebDAV ett alternativ?
Skulle vara trevligt att få till något då jag inte hittat någon vettig host för annat än bilder.

BTW glöm inte att ta en titt på Varnish.
http://www.varnish-cache.org/
Är grymt mycket snabbare och bättre än en webserver på att hantera förfrågningar, är man lite smart så kan man cacha större delen av innehållet och bara serva inläggen + lite annat från webserven.
Ofta visade bilder från bildserven kan också hämtas snabbare.

http://varnish-cache.org/wiki/ArchitectNotes

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/06/22 :  15:28:20  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Joda, tack för input.

Tanken är dock att "den nya forummotorn" skall hantera allt med bilder och bilderna ligger i var och ens profiler. Detta är en interrimslösning. Dock är det ju som alltid att drift och utveckling av denna siten sköts vidsidanom och PAC är ju som bekant lite under isen. Kanske blir det krafttag om det regnar några veckor :)
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/06/25 :  19:47:32  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om hififorum får upp en ordentlig bildserver, skulle det inte kunna vara en god ide att föra över photobucket-bilder m-fl. att vara lagrade lokalt sas.

Det är ju lite störande att en mängd bilder "försvinner" allteftersom för att det fria photobucket-kontot inte besöks av ägaren.
Så kommer det sannolikt bli med mina bilder vad det lider, så jag skulle hellre se att bilderna låg på hififorums servrar istället.
Men jag skulle inte idas flytta över det manuellt på något vis, utan eftersöker i så fall att ni kan göra något script som scannar alla mina inlägg och kopierar över bildmaterialet automagiskt.
Det bör ev kanske krävas någon form av godkännande från mig (eller vilken medlem det nu gäller).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2010/06/25 :  21:05:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hur ofta måste man besöka photobucket för att hålla det aktivt då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000