Author |
Topic  |
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 13:40:56
|
En magisk tillvaro... Högtalarkablarna Magic vilar på Solid Tech´s antivibrationskabelhållare "Cradle of Silence". Sannerligen, hittar vi inte mjukiskuddar under nätkablarna också... 
 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 15:12:35
|
klart jag inte missar =) det lär finnas en viss välljudspotential i detta system
förresten våndan med nordost kablar? man kan inte använda solid tech vaggorna =) däremot vore dom ju perfekta till dina kimbe |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 15:17:35
|
Extraordinära slutsteg kräver extraordinära högtalare.

JMlab Utopia passar ju bra...
 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 15:30:31
|
Det räcker inte med två extraordinära högtalare. De skall fungera i rummet också. För bortkoppling från golvet används Black Diamond Racing Cones & Pucks under Utopiorna. Originalkonen är borttagen och BDRvarianten sitter fastskruvad på dess plats. Mot golvet en Puck. För att splittra upp vad som kunde blivit en första väggreflex ser vi Argent Roomlenses. Rummet för övrigt känns väldämpat med väl tilltagen soffgrupp och rejäla golvmattor. Acustica Applicata Tubetraps är på väg in för utvärdering.
 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 15:42:27
|
Riktar vi näsan mot vänster kanal finns det förutom nödvändig utrustning även en aktiv subwoofer. Mer bas...!  Kan det verkligen behövas...  
 |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 15:59:02
|
Nä, det blir inte mer bas, eller öronen uppfattar inte att det blir mer bas. Denna Sub Utopia II är brant skuren upptill vid 35 Hz. Vad som händer är att rummet breder ut sig i alla dimensioner. Detta framkommer chockerande tydligt med SACD!
Det måste finnas mycket rumsinformation i inspelningarna under 35Hz som SACD/DSD har en enastående förmåga att förmedla! Varför skulle det ta så lång tid...   
Observera BDR-puckarna...
 |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 16:27:20
|
Wow... både Utopian, KR steg samt suben... bara grejer jag vill ha!! *mega dreggla*   
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 16:29:16
|
Så drar det äntligen ihop sig till avnjutning... Manualer på plats för att kryssa sig fram i bitdjungeln. En trumpet att blåsa i om vi går vilse... Och bäst av allt, Patricia Barbers Café Blue på Mobile Fidelity Hybrid SACD (och även Premonition Redbook CD för avstämning).

|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 16:46:28
|
En karta behöver man. Om inte annat så för att hitta rätt bland alla bitar, samplingsfrekvenser och signalvägar. Vi har spelat vanlig CD, uppsamplad CD, CD omsamplad till DSD och DSD direkt. Vid CD-avspelning går signalen alltid via Purcellen. Vid DSD direkt är det raka rör från Verdi till Elgar. För att inte trassla till det har jag scannat av själva kartan...
Något att bita i...

|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 17:05:23
|
Hur låter då själva systemet i rummet det spelar...
Jag försöker alltid undvika att tänka i termer bra, bättre, bäst när det handlar om lyssningsupplevelser. Varje anläggning brukar ha sina fördelar och njutningspunkter. Det enda lilla problemet är att här finns allt på en och samma gång...
Högtalare som trollas bort, ett rum som breder ut sig långt bortom väggar och tak, en mikroupplösning man inte är van vid och en klang som får nackhåren att resa sig. Detaljåtergivning och musikalitet. Här är det programmaterialet som sätter gränserna, inte anläggningen.
 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 17:18:43
|
utan tvekan snyggaste systemet bland bildreportagen och bland dom snyggaste system jag har sett =( detta var ruggig |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 17:19:31
|
Patricia Barber låter fantastiskt redan på vanlig CD. Uppsamplat ökar luftigheten och med DSD direkt blir allt bara rätt. Än en gång blev vi övertygade om SACD och dess ljudmässiga överlägsenhet. Det gäller hela vägen, inte minst i de övre registren, närvarokänsla, rumsinformation....listan är lång. 
 |
 |
|
Saro
Member

1721 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 17:34:16
|
GRÅTER ÖGONEN AV MIG... så vackert.. så vackert..
helt sjukt.. vill inte ens tänka på vad detta kostar.. *råna bank* ..
Tack timbre för ett otroligt bra repotage |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 17:52:59
|
Otroligt fina bilder av ett läckert system Timbre
Ett stort TACK till innehavaren av detta supersystem för att han ställde upp på reportaget 
|
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 20:35:30
|
En fråga... Provade ni att lyssna utan glasbordet mellan soffan och högtalarna?[:I |
 |
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 20:45:41
|
Som en sann Ljudmakare måste jag gnälla lite...
Varför är det inte bytt till Bulletplugs på kablarna?
och var är Base-plattorna?
Övrigt urläckert. Ha-begär!!!
[:D |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 20:46:31
|
quote: Originally posted by Timbre
Patricia Barber låter fantastiskt redan på vanlig CD. Uppsamplat ökar luftigheten och med DSD direkt blir allt bara rätt. Än en gång blev vi övertygade om SACD och dess ljudmässiga överlägsenhet. Det gäller hela vägen, inte minst i de högre registren, närvarokänsla, rumsinformation....listan är lång. 
Snyggt plåtat som vanligt Timbre. Den här gången har du nästan överträffat dig själv.  Tim De Paravicini som har varit inblandad i Mobile Fidelitys elektronik, satte SACD högst av dom digitala systemen. Vinyl var fortfarande bättre ansåg han. Men mellan CD, DVD-Audio och Sacd ansåg han att Sacd hade minst problem. Och att det var klart överlägset cd, som han ansåg inte hade något användbart i frekvensregistret ovanför ca. 11 kHz. Några specialgraverade vinylskivor som han hade med sig på CESmässan hade ett frekvensregister upp till 100 kHz!!!! Och dom lät så bra att det finns inget ute i handeln som kommer i närheten av det ljudet. Elvis Presley på en sådan skiva var som om Elvis hade stått i rummet. Men Sacd går att få i närheten av detta ansåg han. Öhman som hade en diskussion med honom höll inte med.  |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 21:01:53
|
Verkar som du blev impad av Tim d Paravicini´s kunskaper Jorma. Blev du impad över stärkarna också? Mat |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 21:05:10
|
En ELOGE TILL TIMBRE ETT OTROLIGT LÄCKERT REPORTAGE. Mats |
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:16:19
|
quote: Originally posted by EAR
Verkar som du blev impad av Tim d Paravicini´s kunskaper Jorma. Blev du impad över stärkarna också? Mats
Jodå, han verkar veta vad han håller på med. Mindre impad blev jag av hans oblyga skrytsamhet, då han ansåg sig själv vara bäst på i stort sett allting. Och hans sätt att snacka ner en del konkurrenters produkter. Bla. ansåg han att Halcro,s förstärkare var rent crapp. Och det sa han högt och tydligt för alla som orkade lyssna på honom. Dom stora monoblocken M100 hade jag inte haft något emot att sätta upp i mitt system. Men dom är inte direkt billiga. En bra bit över 300 000 kostar dom i Sverige. Och Jörgen Olofsson kommer förmodligen att ta hem den nya integrerade rörförstärkaren EAR 899 på 2x70 klass AWatt som spelade med Monkhögtalarna på CESmässan. Så förstärkarna är riktigt bra |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 22:22:48
|
Då stämmer det som jag har läst innan om honom.Han är inte precis blygsam av sig tyvärr på gott och ont.Jag vet att det är svårt att jämföra men hur tyckte du att EAR jämförde sig mot Advantage som du var är sugen på? Sorry att det är lite of topi |
|
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 23:01:35
|
quote: Originally posted by EAR
Då stämmer det som jag har läst innan om honom.Han är inte precis blygsam av sig tyvärr på gott och ont.Jag vet att det är svårt att jämföra men hur tyckte du att EAR jämförde sig mot Advantage som du var är sugen på? Sorry att det är lite of topic
Off topic ja. Vi tar det i en ny tråd på hifisidan |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 23:11:20
|
Kul att ni gillade bilderna och tack för uppskattningen...
Precis som Mikael2, vill jag tacka ägaren för att han ställde sitt lyssningsrum till förfogande. Det är alltid nervöst med ett långbent stativ som far omkring bland sladdar och ögonstenar... 
Dr. Kron kan inte bygga förstärkare längre. Med sådana här "statements" har han skrivit in sig i förstärkarhistorien för alltid. Sista bilden tillägnar vi Dr. Riccardo Kron.
 |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/01/20 : 23:15:48
|
Instämmer i den glada och tacksamma kören! Fina bilder, dvs fint innehåll och fin bildkvalite!!!
TACK
// Pär |
 |
|
Topic  |
|