HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Pepparkvarn - går det snöa in?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/05/30 :  15:09:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hejsan!

Jag har förbrukat ett antal pepparkvarnar. Allt från enkla, snygga till kraftigt designade. Men gemensamt har dom att priset varit i alla fall "anständigt".

Nymalen svartpeppar är enligt mig rejält godare än den färdigmalna. En liten vink får man ju precis när man nyöppnar en färdigmalen svartpepparburk. Men det går rätt snabbt över.

I julas skulle mammas julklapp köpas och hur det än va så blev det en kvarn. Mor tycker om design och kvalitet (vet gör inte det) och valet föll till slut på en kvarn. Väl vid kassan frågade jag:
- Hur är kvaliteten på denna? Jag har förbrukat många själv och vill ha nått som funkar. Vad händer om den slutar funka? Får jag en ny då?
I kassan tittade kvinnan på mig lite osäkert och trevande å svarade:
- Ja du...jag vet inte. Det tror jag. Men med dessa kvarna rekommenderar vi att du tar en kopia på kvittot, för kvittot bleknar på några år. Vi ger 25 års garanti på denna kvarnen.

Där satt den tänkte jag!

Här om veckan köpte jag en till mig själv. Det är en FRÖJD att använda och underbart att äta!


Kvarnen funkar klockrent! Det maler MYCKET peppar på ett varv och man kan välja fritt mellan 5 olika storlekar på malningen.

Ikväll: Oxfilé med svartpeppar.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/30 :  16:01:20  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Duktig ponke! Svartpeppar ska malas och går att ha på allt.
På kokt ägg till frukost, en skinkmacka med tomat etc.
Jag är storförbrukare av svartpeppar och den dan det bara är jag och frun, då kanske jag ska slå till på en värsting. Den vi har idag ligger på 2-300kr. De ska vara i trä för känslans skull och aldrig drivas av batteri.

Vad kostade Peugeot-loggan?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/05/30 :  16:11:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ha, ha

Jag har samma märke på min.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/30 :  16:45:20  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Välkommen med i klubben vi som har riktiga pepparkvarnar och då är det är väl tämligen givet att man har en Peugeot! Det är ju ett av de bästa märkena på marknaden, ett riktigt kvarnverk helt i metall ingen tjafs här inte.

Fattas för övrigt bara annat när Peugeot har tillverkat kvalitetskvarnar sedan 1842.

Edited by - bibl on 2010/05/30 16:52:05
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/30 :  16:52:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
2x Peugeot här, fast jag har bara en enklare variant utan ringen som man ställer malningsgraden på.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/05/30 :  17:36:00  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

För er som gillar bra kvarnar rekommenderar jag att även kolla Zassenhaus som precis som Peugeot gör väldigt bra kvarnar. Har själv en 30cm till peppar och en 24cm till salt.

För kaffeälskare så göra även Zassenhaus riktigt bra manuell kaffekvarnar.

Båda tillverkare finns i dom flesta välsorterade butiker eller annars hos Bagaren och kocken.
http://www.bagarenochkocken.se

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/05/30 :  21:05:06  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Vi har Peugeot till svart och vit, men vi får banne mig uppgradera till din modell. Vi blir nämligen så himla p att ställkulan ändrar sig när man maler.

Tackar för tipset

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2010/05/30 :  21:06:59  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Jag har också peugot hemma, funkar kanon.

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/05/31 :  00:20:34  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Min mamma fick en Pegga till julklapp
Men jag undrar dock mer om företaget är på nåt sätt knutet till biltillverkaren Pegga

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2010/05/31 :  00:42:24  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
Kör med en sån här

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/05/31 :  09:22:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul att läsa om fler med starka känslor för sina pepparkvarnar!

Oxfilén igår blev supergod.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/31 :  09:54:18  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Det är ju inte direkt så att man klarar sig med en pepparkvarn....

Alla är givetvis Peugeot (då man ju är en aningens insnöad...)



Från vänster till höger har vi;
Kardemummakvarn - ett absolut måste till våfflor, pannkakor, bullar och allehanda bakverk!
Kryddblandning - nu när det är grillsäsong så blir det ju ofta hemma knåpade marinader och är man lite lat har man köpt kryddblandningen färdig i butik, men malas måste den ju fortfarande.
Vitpeppar - sällan använd krydda men till lutfisk och fisk i ugn med purjolök finns inga alternativ.
Svartpeppar - kungen av kryddor används till allt och kan inte överdoseras!

Hade ett tag även en saltkvarn men jag föredrar faktiskt flingsalt i skål så den åkte iväg till bättre behövande.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/05/31 :  11:19:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Skönt att se, Bibl

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/05/31 :  11:58:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kvalite är alltid härligt (Chili)peppar är fina grejer!!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/05/31 :  12:14:51  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Pepperkvarnar är lika viktiga som knivar. Vi har fyra i samlingen: Vitpeppar, svartpeppar, kryddpeppar och salt.

Kardemumma stöter vi i mortel, det är lättare att mäta upp rätt mängd då.

För övrigt kan jag rekommendera att välja träkvarnar i stället för plexi - även om det är praktiskt att se vad det är i och hur mycket det är kvar i kvarnen. Locket på plexikvarnarna sprack nämligen efter några (7-8) år. Men skruvlocket fanns som reservdel.

/Jörgen G

edit: Tilläggas kkan kanske att det är Peugeut-kvarnar och att vi haft dem i sisådär 10 år utan att det varit något annat problem än locket.



Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/05/31 19:43:03
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/31 :  12:27:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Klart man ska ha trä...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/05/31 :  12:55:18  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
2 Skepphultskvarnar i gjutjärn och trä och keramiska kvarnar. bra tyngd i dom och funkar i alla väder.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2010/05/31 :  21:03:24  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
2 st Peugeot 30cm, Svartpeppar och Saltkvarn. Har haft dessa i 5 år tror jag och inte stött på något problem.

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2010/06/02 :  17:39:14  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Har ett helt gäng från IKEA


Dom har nog hållt i bortåt 8-10 år, bra keramiska ställbara kvarnverk.

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/02 :  17:50:19  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
IKEA är ett märkligt ställe. Ibland har de riktigt bra och hållbara grejor, man köper en testar och tänker katten den här ska jag ha fler av. Nästa gång man är där heter prylen samma sak men är uppenbarligen tillverkad på ett helt annat ställe och är ren skit.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2010/06/02 :  19:50:23  Show Profile Send geldis a Private Message  Reply
"2 Skepphultskvarnar i gjutjärn och trä och keramiska kvarnar. bra tyngd i dom och funkar i alla väder."


Vårt val också sedan rätt många år. En till vitpeppar och en till salt. Keramik känns seriöst i malningen. Konstigt nog fungerade de sisådär vid inköpet. Efter kontakt med Skeppshult kom nya keramikdelar till pepparkvarnen och efter utbyte har det fungerat klockrent. Har en noname till svartpeppar, säkert 30 år gammal och den fungerar hur bra som helst. Ser ut som de traditionella i trä. Kanske en Peugeot innan allt blev status?

mvh




geldis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000