HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 2" driver 200-22kHz !
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/25 :  14:41:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
De polska ser lockande ut, kanske vi kan ordna "group buy" Sverige Norge. Var bor du i Norge?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/06/25 :  16:14:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Han har även flera typer av LeCleach från små till 1m dia har jag för mig.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2010/06/25 :  17:13:32  Show Profile Send Frode a Private Message  Reply
quote:
De polska ser lockande ut, kanske vi kan ordna "group buy" Sverige Norge. Var bor du i Norge?


Nesten så langt fra Sverige som mulig, Bergen. Men det hadde kanskje vært en tanke. Prisene er jo svært hyggelige.

Frode
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2010/06/25 :  17:24:41  Show Profile Send Frode a Private Message  Reply
quote:
Han har även flera typer av LeCleach från små till 1m dia har jag för mig.


Det stemmer, utvalget er stort. Noen eksempler under.

Frode




Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/25 :  19:07:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Nesten så langt fra Sverige som mulig, Bergen.


Oooops,
Out in the middle of nowhere!

Håller till strax innanför gränsen(vägen mot Oslo) på sommaren. Lååångt ifrån.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/26 :  11:45:34  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hittade brochyren från Polen:

http://www.autotech.pl/pdf/audio_en.pdf


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/27 12:45:36
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:38:04  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
De där pussmunnarna var otroligt läckra!
Hur får man resten av högtalaren att se lika bra ut? Någon som har en bild på ett läckert hornsystem?
De flesta stora hornsystem ser ut som skrotnisse har byggt dem.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2010/06/26 :  20:43:09  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
skulle Radian 475PB fungera riktigt bra tillsammans med någon av LeCleach hornen? Om inte.. vad är att föredra då? Är riktigt novis när det kommer till sånt här så input uppskattas verkligen...

Edited by - M_G on 2010/06/26 20:44:29
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/26 :  22:30:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Den där Iwata 300 är riktigt intressant å även jmlc 200 och 400.
Gruppköp

M G:Du måste ta reda på i vilket område drivern skall arbeta.
Om du bara ska ha den som topp diskant så klarar du dig med ett litet horn men ju lägre man vill dela ju större blir hornen.

Radian rekomenderar att man delar 475pb som lägst vid 800Hz.
Om du ska spela hemma på anständig volym så klarar dom en lägre delnings frekvens.
Då måste du kolla vad membranet har för resonans frekvens så att du håller dig ovanför den.

/


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2010/06/29 :  10:32:49  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
imperial, tanken är att bygga ett 2 eller 3 delat hornsystem så 475pban får gärna delas så lågt som möjligt.
Jag hittar tyvärr ingen info om dess resonansfrekvens. någon som har någon aning vart den ligger?
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/06/29 :  20:15:10  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
840-850Hz vad jag kan se från impedancekurvan. Låter rimligt att den borde ligga där.
http://www.cice-industrie.com/Compressions%20Radian%20Docs%20Xls/Radian%20475%20PB-8.pdf

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2010/06/29 20:17:09
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/29 :  22:43:15  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Cices mätningar av Radian är intressanta och databladen oerhört mycket mer informativa än Radians egna.

Förbryllande dock att 950BP, som sägs gå så djupt, har en så fh hög resonansfrekvens, ca600Hz.

Passade på att mäta(WT) en av hoktunas 2441 som ligger här och skräpar,. Resonansfrekvensen är strax under 250Hz.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/29 :  23:14:54  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Intressant!
Det var lägre än jag väntat mig.
Vilket membran sitter det i Hassae's 2441

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/29 :  23:19:03  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Förresten!

Skulle du kunna lägga in mätningen här

Med risk att det blir ot.
Om det är ok för trådskaparen

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/06/30 :  09:36:33  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
OT: Imperial,
Självklart kan jag lägga in mätningen. Mindre lustigt att det är fler resonanser uppåt.

Tror att hoktuna har std membran med magnetisk olja i gapet.

EDIT: Har mätt med och utan 2328(radialhornadapter). Det visar vad som händer när man hänger på en 100mm längre horndel Vi får inte glömma att 2441 redan i sig har ett horn som är drygt 70mm framför faspluggen. En liten brasklapp för WT-3. Utan först:

http://www.revintage.se/2441.PNG

http://www.revintage.se/24412328.PNG

Intressant för dig Bardis kan vara att LeCleach just sa på diyaudio att minphase är den mest avancerade formen idag. Till skillnad från 200 är den gjord för 2". Diskuterade med polacken och det finns ingen möjlighet att ändra 200 till 2".

http://www.revintage.se/minphase.PNG

EDIT2: Undrar hur det skulle fungera med min lilla BMS4540ND coaxialt monterad fh långt fram i ett minphase? På baksidan skulle man kunna montera en NACA-profilerad bulb och montera drivern uppspänd med aeroprofilerade rostfria ekrar, 2,3*0,8mm, som normalt använts till tävlingshjul för cykel. Iaf drygt 300-30k om man inte spelar för högt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/06/30 12:52:17
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/06/30 :  23:54:47  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Bardis:Kolla in denna horn lösning
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.geekologie.com/2007/09/20/big-speaker.jpg&imgrefurl=http://www.geekologie.com/2007/09/16-week/&usg=__4rb_640AcUTw6OTOTZM5gU9oOY8=&h=542&w=450&sz=58&hl=sv&start=37&um=1&itbs=1&tbnid=l4YlqilK9X9vGM:&tbnh=132&tbnw=110&prev=/images%3Fq%3Dfullrange%2Bhorn%26start%3D20%26um%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26channel%3Ds%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

reVintage:Jo!
Den där kurvan ser lite orolig ut.
Man vet inte heller hur mycket tillverkarna förskönar sina kurvor heller.
JBL's egna filter däremot brukar se ut som mindre slutsteg.
Det var kanske ingen slump att JBL speglade 375 i Paragon å hade spridnings linser till mid hornen i många andra högtalare.

Har du prövat å mäta utan bakkåpan på drivern

Den där magnetiska oljan hade jag i ett par av mina drivers åxå å problemet med den är framför allt vid pa bruk att den "torkar" när det blir varmt.
Men den borde ändå jämna ut topparna litegranna.
Jag har inte haft möjlighet att mäta före å efter man har kletat i fräsh ferrofluid i en driver.

Dom däringa mini hornen är mycket intressanta om man kan få dom till 2" driver.
Räknar dom om hornet eller kapar dom bara av så det passar 2"

Den inbyggda horn utvidgningen i bla 2441 är det inte alla som tänker på.
Dom flesta driversarna oavsett diameter har mer eller mindre utvidgning efter faspluggen å ut till bultfste.

Jag har klurat en del på att vända på 2441 å köra dom som om man skulle ha en 4" kon driver in i kanske ett Tractrix horn eller liknande.
Jag har inte snubblat över ett vettigt horn med 4" hals

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/07/01 :  06:20:26  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Imperial. Den tratten har mycket hög WAF. Men problemet är att integrera bassystemet. Tänkte något i stil med två eller trevägs frontsystem med horn och ett par tappade trattar i hörnen bakom.

Har ett par 1" plasthorn i källaren som jag tänkt experimentera med. Men mina drivers är nödlagade då det inte finns membran att köpa längre.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/07/01 :  06:56:43  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Gillar denna:

[imghttp://www.6moons.com/industryfeatures/livingvoice2/airpartner.jpg][/img]

och denna:

[img]http://www.dayton-wright.com/ZZZ-euryth33.jpg[/img]

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/01 :  06:57:56  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Har du prövat å mäta utan bakkåpan på drivern

Ja, har för mig sisådär 160Hz.

quote:
Räknar dom om hornet eller kapar dom bara av så det passar 2"


Har svårt att tro att de gör annat än kapar och monterara flänsen efteråt. Men har just skickat en fråga till Polen.

quote:
Den inbyggda horn utvidgningen i bla 2441 är det inte alla som tänker på.


Jag har räknat och utvidgningen ligger på ca 180Hz.

quote:
Jag har klurat en del på att vända på 2441 å köra dom som om man skulle ha en 4" kon driver in i kanske ett Tractrix horn eller liknande.

Jag har inte snubblat över ett vettigt horn med 4" hals


Hur menar du nu? Iofs är polackens 200 för 4".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/07/01 10:23:03
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/01 :  07:41:33  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/27 12:46:35
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/01 :  07:56:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Men mina drivers är nödlagade då det inte finns membran att köpa längre.


Bardis, om du ska köra 1" så har jag ett par Altec 808-8A liggande, som kan användas ner till 500Hz. Hmmm, tycker jag känner igen det här, har vi haft det uppe förut??

De passar mao till Altec 511, tror det är de som är med i ditt första bildexempel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/07/01 :  11:11:20  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jo Det stämmer Lars. Spånar mest för att veta vad jag vill till kommande projekt. Har inte fått tummen ur att jaga brum i DACen ännu, för bra väder.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/07/01 :  12:06:57  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
jaga brum i DACen ännu, för bra väder



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/07/02 :  22:02:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

reVintage:Jo jag menar att man tar bort bakkåpan åsså monterar man ett horn direkt på Phenol ringen som håller membranet så att man vänder på drivern å spelar rakt in i ett hor med ca 4"-4,5" hals.

Då får man ingen kopression mellan membran å horn
Det är än så länge bara en tanke då jag inte har hittat nåt horn som passar för ett sånt experiment.

Går det att få ett miniphase horn att passa 2441 så är jag intresserad av ett par efter nästa lön.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2010/10/16 :  12:19:12  Show Profile Send Frode a Private Message  Reply
Iwata 300 er nå klare for levering. Jeg venter på pris.

Frode


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000