Author |
Topic  |
Pinkevin
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 03:43:21
|
Tack för de värmande kommentarerna. 
Jag måste tyvärr göra er och mig själv besviken, ty jag har glömt att ta med kameran de senaste dagarna. Ett fåtal bilder knäpptes i måndags och en skum mobilbild i eftermiddags, innan jag limmade ihop och förslöt lådorna. Inga bilder på monteringen, den roligaste delen av bygget, med andra ord.
asto: Jag var lite otydlig med hur jag ämnade att använda latexfogen. Jag tänkte lägga en sträng längs med urfasningen och låta den torka, för att få en gummiaktig kant att spänna högtalaren mot, utifall att den ligger lite otätt. Samma syfte som gummilisten du länkar till med andra ord. Går det, tro? Jag vet i ärlighetens namn inte hurdan konsistens latexfog får när den har torkat.
Faktum är att de skickade med två påsar dämpull. Nu har jag inte kartongen vid mig, men jag vill minnas att det kändes och såg syntetiskt ut. Stycklistan säger "spread the wool equally in the chamber". Kan jag anta att det är kammaren precis bakom högtalaren som åsyftas? I så fall verkar Acoustic ULL enklast att använda, för att inte täppa igen öppningen mot resten av hornet/lådan, om den medföljande dämpullen inte skulle räcka till.
Hur vet jag förresten hur mycket dämpull som behövs? Är det bara en fråga om smak - lyssna, lägg till/ta bort dämpull, upprepa - eller finns det några riktlinjer att gå efter?
Elementen är köpta direkt från Sonido. Dessa element kostar ¤146 stycket. Med ferromagnet går de för ¤128.
Imorgon ska jag slipa av lådorna och grundmåla dem. Med lite tur hinner jag få hem och provlyssna dem redan i helgen. 
Fortsättning följer...

Lützen, 1632. Dimman ligger tät.
 |
Edited by - Pinkevin on 2010/08/20 03:44:49 |
 |
|
martin.wahlstedt
Member

53 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2010/08/20 : 19:42:11
|
Åhhh ojoj, en Festool Domino .... 
Vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, vill ha, 
Sen behöver jag inget ingen fler maskin, då har jag allt. 
Vid sidan av vägen, det ser ut att bli ett riktigt finbygge.  |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/08/20 19:43:19 |
 |
|
Pinkevin
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 01:36:32
|
Resan har varit lång, men nu är högtalarna så gott som färdiga. Sista rollerdraget gjordes i eftermiddags och de står nu och torkar. Efter fyra strykningar med Alcro V-slip (grundfärg) och en med Nordsjö Ready 40 Halvblank (vilket jag hoppas räcker), är de nu vita och fina. 

Det var inte lätt att mätta ändträna och det kan hända att jag får gå på dem ytterligare en gång, om (när) fogarna skulle börja krypa fram. Fronten blev heller inte perfekt (nedre vänstra hörnan i tredje bilden), hur mycket jag än slipade, men det får vara. Det är trots allt första bygget, och utseendemässigt är jag nöjd. Just nu är jag för ivrig att provlyssna dem i alla fall!
Imorgon får jag hem dem, och till kvällen borde jag ha en Gainclone färdig att inviga dem med. Så säg, hur ska jag kunna sova i natt?  Om kvällen innan Leonard Cohens spelning i Malmö var som lillejulaftons natt under barndomsåren, vad är då detta?
martin.wahlstedt: Det var ett fint och noggrant bygge. Jag ser fram emot att se fortsättning av det. Kan hända! Jag hoppas att det inte avtecknar sig i ljudåtergivningen bara.
Mickel-mackel: Haha! Det var ett himla trevlig verktyg att arbeta med och jag är hemskt glad att jag slapp investera i alla dessa maskiner, som förenklat bygget något oerhört. Jag tyckte tyvärr att det var svårt att ställa in ett exakt fräsavstånd, varför jag nöjde mig med att limma ihop den andra lådan. Övning ger färdighet... |
Edited by - Pinkevin on 2010/08/27 01:38:06 |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 07:22:36
|
Bra jobbat! Tror att du kommer få en högtalare som är riktigt rolig att lyssna på!
Kanske ingen analytisk högtalare med mikrodetaljer men med desto mer spelglädje och öronvänligt ljud 
Vi förväntar oss en utförlig rapport sen, får du möjlighet att spela dom med rör någongång, ta chansen  |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Bardis
Member

3348 Posts |
Posted - 2010/08/27 : 07:29:58
|
Jazzskäggets Sonidohorn tillsammans med mitt 6B4G rörsteg på 3Watt var en klockren kombo. De sammanstålade på förra årets DIY-mässa i götet. Tyckte det hade både detaljer och närvarokänsla. Kanske inte det allra sista av lågbas.
Grattis till en fin högtalare. |
Modda allt som går att modda! |
 |
|
Topic  |
|
|
|