HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Relä till softstart
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/05/25 :  01:07:57  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Satt och tittade lite efter en softstart till ett GC jag har stående och
hittade det är schemat i Neville's tråd.



Verkar ju ganska simpelt att fixa ett kort till själv.
Men vart kan man hitta ett relä för vettiga pengar?
Hittade detta: http://www.svebry.se/products.php?product_id=4194 ett vanligt 24v bilrelä, frågan är om det skulle funka? eller måste man gå på nå lite "finare" ?

Edit: Stavfel..

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2010/05/25 01:10:10

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/05/25 :  07:54:27  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
I vilken elekronikbutik som helst. Elfa, Bejoken, electrokit osv.

Eller ebay såklart.
http://business.shop.ebay.co.uk/Electrical-Test-Equipment-/92074/i.html?_nkw=relay%2024V&_catref=1&_dmpt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&_fcid=192&_jgr=0&_localstpos=&_stpos=&gbr=1

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/25 :  08:55:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den där kopplingen har ingen reglering så se till att spänningen blir rätt till reläet.
Reläerna brukar dra ungefär lika mycket ström men det kan ju vara värt att tänka på.
Strömmen ställs med C26. Skulle det bli fel och du bränner spolen i reläet så skjuter
du C1 och C2 också. Jag skulle sätta en zenerdiod på lämpligt värde över kondingarna.

Hur stor trafo har du? Gainkloner brukar inte ha så fet nätdel att softstart behövs.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/05/25 :  14:19:52  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Det blev en liten specialare.. hade bara en 400va 2x12v som jag har gjort en spänningsdubbling på båda lindningarna för att få rätt spänning.


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/05/26 :  02:09:47  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hittade mig ett relä idag som kanske kan funka.. är inte så grym på tyska och databladet är på tyska så...
Vad jag fått ut är det 24v 20A, dock är det 3 in/ut kan dock inte få ut om det är 20A/st eller tillsammans.
slänger med sidan till databladet om någon som kan spåket kanske kan ge sig på det.

http://www.datasheetarchive.com/V23009-A0007-A101-datasheet.html

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000