HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med 2-vägs delningsfilter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2010/05/16 :  23:01:12  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Hej!

Har äntligen fått tummen ur och beställt delar till ett högtalarbygge. Det är mitt endast andra projekt, det första var ett schmackhorn för 15 år sedan.

Elementen jag beställt är:

Dayton RS28a-4



Dayton RS180-4


Kan det bli något vettigt, tro?

Jag har sett filterlösningar på nätet som delar mellan allt från 1600 till 2200 Hz.

Basreflex eller sluten? Storlek? Redan ordnat!


Efter lite funderande och konsultation har jag beslutat mig för att dela vid 1800Hz. Säkert har ni noterat hemskheterna baselementet har för sig vid 4000 Hz och uppåt. Frågan är hur man löser det på bästa sätt?

Alt. 1. Ett brant filter (24db) och hoppas på att det räcker.
Alt. 2. 12-18 db filter, med någon form av filtrering på basen som sänker resonanserna ännu mer.

Vad blir enklast att få att fungera? Vad hade ni gjort?

Edit: Förtydligade ämnet

-

Edited by - coldcut on 2010/05/24 12:28:05

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/24 :  21:09:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Har du tillgång till mätutrustning?

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2010/05/24 :  23:25:27  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Nej, jag har tyvärr inte det! Tanken var att bygga enligt följande förslag : http://audioworx.virtualave.net/EM72RSRC5Schm.jpg

Filterschema



Kurva



MEN!!!

De använder 8 ohms versionen av basen... Jag har 4 ohmaren..

-
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/05/25 :  16:19:46  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Du kan ju alltid maila/PM:a JonMarsh och se om han kan hjälpa dig med en fyrohmsvariant?

Har gjort MTM varianten av dessa (som använder 8-ohmarna) och det låter riktigt bra! Dessa diskanter är mycket trevliga och klarar att delas lååågt...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/05/26 :  12:58:32  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
snygg frekvensgång upp till en bit över 2 kHZ men sedan brutala resonanser mellan 6 och 12 kHz gör att elementen är svårdelade man bör ha en länk som fångar den resonanstoppen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000