HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SCAD Audio nerlagt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/05/17 :  20:02:57  Show Profile Send tian a Private Message
Hejsan.

Är det någon som vet om SCAD Audio (Scandinavien Audio Design) är nerlagt
http://www.scadaudio.com/

Har försökt att maila dom för ett tag sen utan svar och nu verkar inte hemsidan fungera längre


EDIT:

Dom verkar ha bytt namn till Scandinavian Audio Distribution
http://www.scad.se/ScandinavianAudioDistribution/Start.html




Edited by - tian on 2010/05/17 22:39:01

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/05/18 :  06:41:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Är det samma företag? Hittar inte Cantabile, Vigoroso och Distinto etc. bland prod.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/05/18 :  07:56:07  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Hej

SCAD i formen Scandinavian Audio design är nedlagt. Det var jag och Claes (Migra Audio) som startade och drev SCAD projektet. Målet var att i första hand ta fram en cd spelare som estetiskt matchade Lebens förstärkare och som spelade bra. (Cantabile) Vi införlivade sedan ett annat projekt som jag och Dennis (DWO) startat ett år tidigare och som gällde hornhögtalare. Dom högtalarna fick bli SCAD Vigoroso. En prototyp till förstärkare fanns också samt signalkablar. Högtalarkablarna kom aldrig i produktion.



På förra Arkenmässan hade vi SCAD premiär. Strax därefter bestämde vi oss för att gå skilda vägar, vi hade väldigt olika tankar om vilken riktning och fart SCAD projektet skulle drivas i. Claes var den som fick ta över SCAD men han tappade snabbt sugen då han blev ensam och SCAD lades ned.

Produktionen stannade med 3 par Vigoroso högtalare, 1 CD drive, 10 cd spelare + 1 protoyp cd spelare, 1 prototyp förstärkare och 30 par signalkablar.

SCAD i nuvarande form som ni hittat på nätet är ett samarbete mellan Claes och Mikael (Fd Hifi Spirit) där dom ska jobba med distribution av Japansk hifi i Sverige.

Där har ni historien om SCAD.

Vänligen.

Stefan


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/05/18 :  09:14:58  Show Profile Send tian a Private Message
Tackar Stefan för det utförliga svaret

quote:
Produktionen stannade med 3 par Vigoroso högtalare, 1 CD drive, 10 cd spelare + 1 protoyp cd spelare, 1 prototyp förstärkare och 30 par signalkablar.


Aha, då har man nästan unika högtalare vilken tur att jag skärpte till mig och behöll dom

Synd att inte SCAD fortsatte i sitt ursprungliga utveckling.
Det var många (inkl jag) som letade efter en högtalare som Vigoroso som inte är grymt "dyra". En högtalare med hög känslighet och samt innehöll kvalitets element.

Har inte testad SCAD:s CD eller förstärkare men jag gissar mig till att dom inte var fy skam

Edited by - tian on 2010/05/18 09:16:03
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/05/18 :  09:23:16  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jo Tian dina högtalare är väl värda att behålla. Vet inte om du hittat "rätt" förstärkare ännu, men med en EL84 PP förstärkare med låg återkoppling spelar dom grymt bra.

Cantabile spelar jag på hemma så jo, den är bra. Förstärkaren blev aldrig mer än prodotyp, Bernt J här på forumet hade en version på en planka som lät otroligt lovande. Är dock osäker på om den någon gång hamnade i en SCAD låda. Förstärkaren på affischen och som torrdemades på Arkenmässan var en föregångare som inte höll måttet. Den var dock inte gjord av Bernt.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/05/18 :  09:35:16  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Vet inte om du hittat "rätt" förstärkare ännu, men med en EL84 PP förstärkare med låg återkoppling spelar dom grymt bra.


Ne, jag letar efter en bra förstärkare alternativt slutsteg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/18 :  09:36:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Bernt J här på forumet hade en version på en planka som lät otroligt lovande.


Är det den jag lyssnade på hemma hos honom så är det grymt synd att den inte kom i produktion. Den hade en otrolig potential. Den lät grymt bra, med den där ovanliga men mycket beroendeframkallande levande direktheten som så få förstärkare lyckats med. Den lät bättre än hans dåvarande OTL, enligt mig iallafall.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/18 :  09:58:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Den lät bättre än hans dåvarande OTL, enligt mig iallafall.

Det var flera som tyckte det. En ganska enkel pushpull-konstruktion med trafo som fasdelare. Den hade nackdelen att den kräver väl matchade rör överallt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/05/18 :  20:24:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vem gjorde trähornen till drivern?

Mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/05/18 :  20:34:37  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Vem gjorde trähornen till drivern?


Det är bland annat sådan information som jag vill ha utav SCAD men utan resultat
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/05/18 :  21:57:41  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
SCAD hornen byggdes av ett företag som heter Master Audio och ligger i Kina. Att dessa valdes berodde på:
1. Dom kan bygga med snygg finish
2. Dennis (DWO) har bra kontakter med fabriken
3. Dom har byggt horn tidigare, även om dom mestadels bygger vanliga högtalare.
4. Deras vanliga högtalare låter "snälla" och med det som bakgrund kändes det som om dom kunde hjälpa oss med hornbyggena mot ett ljud som inte spelar så mycket horn/tratt.
5. Dom var villiga att bygga som ett samarbetsprojekt. Jag och Dennis satte ramar och valde komponenter. Fabriken kom med förslag, mailade bilder och mätkurvor, vi föreslog ändringar och så växte Vigoroso fram.


www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/05/18 :  22:03:05  Show Profile Send tian a Private Message
Ah, tackar Stefan
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/05/18 :  22:05:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Är inte fabriken intresserad av att ta vid där ni slutade med ert projekt?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2010/05/19 :  04:38:59  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Fabriken passade på att ta fram ett superbjässehorn som visades på en mässa och såldes för en halv miljon. I övrigt har dom inte tagit detta i produktion men bygger gärna åt oss om vi vill ha fler. Tre par i stöten är minimum. Tyvärr är horn rätt "kalla" på den Svenska hifi marknaden

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/08/05 :  13:33:26  Show Profile Send bibl a Private Message
Nu är ett par av SCAD:s högtalare ute på blocket om någon är sugen http://www.blocket.se/stockholm/Lattdrivna_Hifi_hogtalare_28787788.htm?ca=10&w=2
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/05 :  16:10:34  Show Profile Send Joda a Private Message
När SCAD demades på Balance så drevs dom med förutom Bernts OTL ett par trevliga class A steg. Kommer inte ihåg vad dom hette men passade mina öron.
Kommer någon ihåg?
Lät tom lite varmare och mjukare än Bernts OTL som verkade ha lite *för* mycket kraft över för dessa högtalare.
Och för den som undrar så går det att spela *för* högt, ingen begränsning i dynamik här inte.

Har för mig att det var en lite udda delning vid 2700Hz. Ganska högt för en 15".
Men led inte av några hörbara tecken på uppbrytning vad jag kunde finna.


Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/08/05 :  20:55:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Joda, den gången demade vi på en av mina OTLer som sagt och dessutom på en fantastiskt välljudande förstärkare från Abrahamsson Audio. http://www.abrahamssonaudio.com

Dessutom spelade vi ett tag på en prototyp till en SCAD rörförstärkare. Den kom tyvärr aldrig i produktion.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/08/05 20:56:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000